Halaman

Isnin, 20 Disember 2021

Mengenal Al-Hujjah Imam Ahmad Al-Hassan (as) 02

Imam Ahmad Al-Hassan (as) seperti Yang Dikenal Oleh Al-Syeikh Nadzim Al-3uqaili dari Iraq – Muhafidzah Misan

هكذا عرف الشيخ ناظم العقيلي الامام احمد الحسن (ع(

 

Salah seorang pelajar Hauzah di Al-Najaf Al-Asyraf,

Saya tinggal di kejiranan Najaf – Hayy Al-Nashr, ketika seruan (Dakwah) Al-Yamaniah yang diberkati diumumkan pada tahun 2002 M.

Dan saya adalah salah seorang yang mula-mula beriman kepadanya, dan Al-Hamdu Lillah, dan saya memohon kepada Allah agar menjadikan saya teguh dan mengakhiri hidup saya atas Wilayah dan menyokong Imam Al-Mahdi (as) dan anaknya, washi dan utusannya, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), sesungguhnya Dia Maha Mendengar dan Memkenankan.

 

بسم الله الرحمان الرحیم
اللهم صل على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما

                       

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

                

Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat (sanjungan)  Allah atas Muhammad dan keluarga baginda, para Imam dan Mahdi- Mahdi dan Salam pengiktirafan.

 

Dari Abd Al-Salam bin Salih Al-Harawi, dia berkata: (Saya mendengar Abu Al-Hasan Ali bin Musa Al-Redha (as) berkata: Semoga Allah merahmati seorang hamba yang menghidupkan semula urusan kami. Lalu aku bertanya kepadanya: Bagaimana menghidupkan semula urusan tuan? Dia berkata: Dia mempelajari ilmu-ilmu kami dan mengajar manusia, kerana sekiranya manusia mengetahui kebaikan perkataan kami, mereka akan mengikuti kami ...3uyun Akhbar Al-Ridha (as) jilid 2, ms 275.

Berdasarkan makna ini, dan dari mengasihi kebaikan, islah dan bimbingan bagi manusia, dan menambah makrifah kepada orang-orang yang beriman, Saya akan tulis sesuatu dari apa yang saya ketahui tentang Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), washi dan utusan. Imam Al-Mahdi (as) dan Al-Yamani yang dijanjikan, maka aku berkata:

Allah SWT berfirman:

مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

{Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.} [Qaf: 18].

Inilah cara saya mengenalinya:

Syed Ahmad Al-Hassan (as) washi dan utusan Imam Al-Mahdi (as), Yamani yang dijanjikan, Mahdi yang pertama dan yang datang dari arah Timur, bintang fajar dan perisai Daud, bahagia yang membahagiakan dan tanda perhambaan, Salam Allah ke atasnya dan ke atas bapa-bapa dan anak-anaknya, setiap kali matahari terbit dan terbenam dan setiap kali angin bertiup dan tenang. Salam damai yang tidak pernah berakhir selagi keduanya masih baru dan selagi hidup manusia dan jin.

Inilah cara saya mengenalinya:

Dari hari pertama saya mengenalinya hingga sekarang... Shohib Al-Quran yang tidak berpisah dengan Al-Quran, Al-Quran juga tidak berpisah dengannya...

Dia asyik membacanya dan merenung maknanya, mentafsir dan menta’wilnya. Dia menghabiskan malam hingga ke pagi bersama kami menghuraikannya, menerangkan dan mengajarkannya... Dia sentiasa menggesa kami supaya membawa Al-Quran, membaca dan merenungnya, mengambil pengajaran dan hikmah daripada ayat-ayat dan ceritanya, dan diambilnya sebagai slogan (syi’ar), perlembagaan, kaedah dan suri tauladan.

Tidak ada yang sulit baginya dari mentafsir Al-Qur'an atau menta’wilnya, seolah-olah ia dicedok dari lautan yang tidak habis-habisnya, karena setiap pertanyaan ada jawabannya, seorang penyelam Al-Qur'an mengeluarkan mutiaranya dan belayar di dalamnya. Dalaman yang seolah-olah mereka disimpan untuknya beratus-ratus tahun yang lalu - dan dia -, tidak ada yang samar (mutasyabih) dengannya dari Al-Quran, semuanya muhkam padanya setiap masa, Yang Maha Tinggi berfirman:

بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ

{Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang zalim.} [Al-‘Angkabut:49]

Inilah cara saya mengenalinya:

Tertarik dalam mencintai Ahl Al-Bayt (as) dan Syiah mereka yang baik, dia melagukan zikir mereka siang dan malam, apabila anda bergaul dengannya anda pasti akan sedar bahawa lelaki ini mengunung cintanya terhadap Ahl Al-Bayt (as) yang tidak putus ingatannya dan yang keluar dari lidahnya. Ia adalah peringatan tentang keutamaan mereka, kedudukan mereka dan kemuliaan mereka, dan antara yang menjelaskan dan menerangkan hadits-hadits mereka, kehidupan mereka dan pendekatan mereka yang betul. Dia menyeru semua orang yang mendengarnya untuk mematuhi pendekatan dan akhlak mereka dan menerapkannya sebagai jalan, tingkah laku, dan realiti hidup di kalangan manusia... bukan sekadar kata-kata sahaja.

Kamu melihatnya sebagai perkara yang paling berat di hadapan orang-orang yang menentang Al-Quran dan Sunnah Rasulullah (S) dan keluarganya yang disucikan (as), dan jika yang menentang itu adalah salah seorang yang paling dekat dengannya dan paling dicintai hatinya, dan jika penentangan itu mudah di mata sesetengah orang... maka dia tidak berbelas kasihan dan tidak bersikap ramah .. Sebaliknya, dia berusaha untuk membetulkan sahabatnya, mereka yang berkomunikasi dengan mereka, dan mereka yang mendengar kepada kata-katanya sesuai dengan Al-Quran dan akhlak keluarga Muhammad (as), dan masing-masing mengikut apa yang sesuai dengannya dan lebih berkesan dalam memperbaiki dan membetulkannya.

Sentiasa dan selamanya akan berminat untuk mempertimbang manusia dengan sirah Muhammad dan keluarga Muhammad (as), pendekatan mereka, perintah mereka, larangan mereka, dan akhlak mereka. Maka (kedua perkara berat itu) adalah dua timbangan neracanya, dan tidak ada yang ketiganya bagi keduanya sampai bila-bila, maka kamu selalu mendapatinya menafikanan setiap bid'ah dan penyelewengan dan yang bertentangan dengan dua perkara berat (tsaqalain) yang diwasiatkan Rasulullah Muhammad (S) supaya berpegang kepada keduanya, dan bahawa keduanya adalah jalan yang selamat dan tidak ada yang lain.

Kamu tidak akan dapati padanya selain daripada (ayat dan riwayat) dan segala yang lain pada pandangannya adalah batil sehingga dia bersetuju dengan keduanya atau diperoleh daripada keduanya, Ia menekankan penolakan menyerah kepada syariat agama Ilahi kepada kelemahan akal, pendapat dan keinginan diri, berdasarkan apa yang telah diriwayatkan dari Ahl Al-Bayt (as) secara mutawaitr dalam hal itu, dan apa yang dialu-alukan oleh Al-Quran.

Inilah cara saya mengenalinya:

Beliau sangat bersemangat untuk menziarahi maqam suci para nabi, rasul, imam-imam yang suci dan para sahabat mereka yang terpilih, dan memohon keberkatan daripada mereka dan darjat mereka di sisi Allah Yang Maha Tinggi, khususnya menziarahi Amirul Mukminin (as) dan Imam Hussein (as). saudaranya Abi Al-Fadhl Al-Abbas (as) dan yang sejalan dan para askar (as), dan dia selalu menziarahi Imam Hussein (as) dengan berjalan kaki, walaupun pada masa itu adalah zaman penzalim Saddam (laknahu Allah), Di mana larangan ziarah sedemikian adalah sangat kuat, dan perkara itu kadang-kadang membawa pembunuhan, pemenjaraan dan penyeksaan yang teruk.

Dan dia menggesa kami semua untuk menziarahi para imam (as) dan bertawassul dengan mereka kepada Allah Yang Maha Tinggi, dan dia mengajarkan kami intipati dan hakikat adab berziarah, dan saya masih ingat dia pada suatu hari ketika kami pergi menziarahi Karbala yang suci, dan ketika kami memasuki maqam Imam Hussein (as) kami melihat Al-Syed Ahmad Al-Hassan tidak memanjangkan doa di kepala Imam Hussein (as), dan saya melihatnya beliau sangat muram dan sedih dengan linangan air matanya, dan ketika kami meninggalkan maqam Imam Hussein (as) kami bertanya kepadanya tentang sebab atau dia memberitahu kami: bahawa ketika dia memasuki ke maqam Al-Hussainiyah, dia mendengar suara dari maqam berkata - yang maksudnya:- Orang-orang ini mengelilingiku dan tidak mengetahui hakku, dan mereka semua datang untuk meminta kepadaku dan tidak ada yang datang untuk memberi kepadaku.

Al-Syed Ahmad Al-Hassan berkata: Saya kemudian berdiri di atas kepala Imam Al-Hussein (as) dan mencukupkan dengan berkata: Wahai Aba Abdillah, jiwaku menjadi tebusan padamu keluargaku dan hartaku.. Kemudian saya pergi untuk Sholat Ziyarah.

Dengannya kami belajar satu pelajaran penting, yang dipelajari dalam tujuan menziarahi para imam (as), termasuk bahawa lawatan itu seperti memperbaharui perjanjian dan kesetiaan (bai’ah) kepada Al-Maksum dalam mengorbankan diri, keluarga dan harta untuk kepentingan agama Allah SWT, dan bahawa pengunjung dengan ikhlas berniat dan membenarkan perjalanan Imam Hussein (as). Jalan syahid dan menolak segala bentuk taghut penzalim, walaupun ia merugikan semua yang kita miliki, bahkan jiwa kita. Kerana Imam Hussein (as) tidak meninggalkan alasan untuk uzur atau hujah untuk alasan pengunduran. Dirinya tunduk kepada agama Allah, hartanya, martabatnya dan keturunannya, bahkan bayinya, dan Zainab telah mempersembahkan - dan apa yang membuat anda tahu persembahan Zainab itu – dia ditinggalkan kepada makhluk Allah yang paling keji, tanpa penolong, dan pertolongan, atau pelindung. Dia ditinggalkan di hadapan serigala pemangsa, di hadapan Syimmar yang terkutuk, dan Yazid yang bejat, dan sangat menyiksa hatiku bahawa yang memperlakukan malapetaka yang besar ini. Di mana orang mukmin harus berdiri dan menitiskan air mata sedih dan pilu untuk keluarga Al-Rasul dan apa yang berlaku kepada mereka selepas datuk mereka Al-Mushtafa. Dan apa yang telah dicapai oleh umat ini terhadap hak mereka, sedangkan Allah SWT menjadikan ganjaran agama adalah kasih sayang dan cinta kepada mereka.

Ya.. Kami telah belajar bahawa menziarahi para imam (as) bukan hanya untuk menuntut hajat bagi kepentingan diri sendiri yang datang berziarah dan yang berkaitan dengannya.. Tetapi matlamat tertinggi orang beriman adalah untuk memberikan dirinya dan apa yang dimilikinya untuk menghidupkan kembali pendekatan Al-Hussein dan keluarga Al-Hussein (as) dan membuat ikrar dan perjanjian dengannya. Ia tidak berubah atau hilang.

Kami juga belajar daripada Al-Syed Ahmad Al-Hassan: bahawa orang yang beriman, sebelum dia pergi menziarahi maqam para imam (as), hendaklah berdoa kepada Allah dan bertawassul kepadanya untuk menjayakannya hak ziarah, ziarah yang diterima dan yang berjaya, yang akan menjadi bekal untuk hari apabila harta mahupun anak-anak tidak berguna lagi, Kemudian pergilah berziarah.

Kami juga belajar daripada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), bahawa menziarahi para imam (as) tidak bermakna hanya berjalan kepada mereka, memukul diri (tanda penyesalan) dan menangisi mereka, tetapi menziarahi mereka (as) seperti bersholat, Allah Taala berfirman:

﴿... إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

(...Sesungguhnya sholat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan mengingat Allah adalah lebih besar. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan..” [Al-Ankabut: 45].

Bukanlah berjalan menziarahi Imam Al-Hussein (as) sedangkan dia berjanji setia (berbai’ah) kepada para taghut pelampau dan orang-orang zalim dan mencintai mereka dan membantu mereka.. Sebaliknya, ia mestilah membenarkan revolusi Imam Al-Hussain (as) di hadapan para taghut pelampau dan orang-orang zalim - masing-masing mengikut kemampuan dan kemungkinannya - dan kemudian dia akan ziarah Imam Al-Hussein (as) dengan jiwa (roh) dan hatinya sebelum dia berziarah dengan tubuh badannya... iaitu seseorang itu, dalam perkataan dan perbuatan, secara zahir dan batin, adalah menziarahi Imam Hussein (as)., kerana (berapa ramai orang yang membaca Al-Quran tetapi Al-Quran melaknatnya) .. Begitu juga berapa ramai yang memukul diri (tanda penyesalan) dan menangisi serta menziarahi Al-Hussein dan Al-Hussein melaknatnya – Semoga Allah melindungi kita -.

Kerana kita berdiri di hadapan Al-Hussain (as) dan menziarahinya pada ziarah Asyuraa, dan kita membaca padanya:

(...Semoga Allah melaknat ummat yang menzalimimu dan menyakitimu duhai keluarga suci Nabi. Semoga Allah melaknat umat yang menghalangimu dari kedudukan yang telah Allah tetapkan bagimu. Semoga Allah melaknat umat yang membunuhmu. Semoga Allah melaknat umat yang membiarkan mereka memerangimu. Kunyatakan kepada Allah dan kepadamu bahawa aku berlepas diri dari mereka, dari semua pengikut mereka, dan dari semua pendukung mereka, Duhai Aba Abdillah! Sungguh kunyatakan damai kepada siapa saja yang berdamai denganmu, dan kunyatakan perang kepada siapa saja yang memerangimu sampai hari kiamat…..

Aku bermohon kepada Allah yang telah memuliakanku dengan mengenalmu dan mengenal para kekasihmu. Aku memohon kepada Allah yang telah menganugerahkan kepadaku keterlepasan diri dari musuh-musuhmu. Semoga Allah menjadikan aku orang yang senantiasa bersamamu di dunia dan di akhirat. Semoga Allah menetapkan aku di jalan yang benar di dunia dan di akhirat. Aku bermohon semoga Allah menyampaikan aku pada kedudukan yang mulia di sisi Allah, dan mengurniakan kepadaku untuk membela bersama Imam Mahdi, juru bicara yang zahir darimu ...) Mishbah Al-Mutahajid oleh Syeikh Al-Thusi ms 774-775.

Adakah orang yang berziarah itu benar-benar berlepas diri dari pembunuh Al-Hussein dan dari (semua pengikut mereka, dan dari semua pendukung mereka) hingga hari kiamat? Adakah dia benar-benar jujur ​​dalam ucapannya: (Aku berdamai kepada siapa saja yang berdamai denganmu, dan memerangi kepada siapa saja yang memerangimu sampai hari kiamat?) Dan adakah dia benar-benar ikhlas dalam doanya: (dan mengurniakan kepadaku untuk membela bersama Imam Mahdi, juru bicara yang zahir darimu?!),

Jika ini tidak berlaku, maka dia tidak selamat untuk menjadi orang yang mengutuk dirinya sendiri apabila dia berkata: “Semoga Allah melaknat umat yang menzalimimu dan menyakitimu duhai keluarga suci Nabi. Semoga Allah melaknat umat yang menghalangimu dari kedudukan yang telah Allah tetapkan bagimu. Semoga Allah melaknat umat yang membunuhmu. Semoga Allah melaknat umat yang membiarkan mereka memerangimu. Kunyatakan kepada Allah dan kepadamu bahawa aku berlepas diri dari mereka, dari semua pengikut mereka, dan dari semua pendukung mereka).

Semua tempat adalah Karbala dan setiap hari adalah Asyuraa’.. dan pada setiap zaman ada Yazid, Syimmar dan Syuraih Al-Qadhi... Jadi apakah pendirian kita terhadap mereka?

Dan pelajaran dan tauladan mulia lain yang kami pelajari dari Al-Syed Ahmad Al-Hassan dalam pendekatan Ilahi Al- Muhammad Al-‘Uluwi Al-Hassani Al-Husseini ... Al-Mahdi, bahawa kami menolak semua yang menzahirkan pembohongan, penipuan, menunjuk-nunjuk dan kemunafikan, agar kita jujur ​​dalam segala hal, agar perkataan kita seperti perbuatan kita dan zahir kita seperti batin kita, jika tidak kita akan dilaknat dan diusir dari halaman rahmat Allah - semoga Allah melindungi kita dari demikian itu -.

Inilah cara saya mengenalinya:

Sentiasa mengingati Imam Al-Mahdi (as), sangat sedih baginya kerana kezaliman dan kealpaan yang dihadapinya, bahkan dari orang-orang yang mengaku sebagai pengikut (syiah)nya dan sedang menunggu kemunculan dan kebangkitannya, dan saya tidak melupakan kata-kata yang biasa beliau ulangi pada hari-hari pertama dakwah Al-Yamaniyah yang diberkatti, yang dipetik daripada Imam Al-Mahdi (as):

(أنا منسي منسي منسي ، والقران مهجور مهجور مهجور) !!!

(Aku terlupa, terlupa, terlupa, dan Al-Quran ditinggalkan, ditinggalkan, ditinggalkan!!!

Dia mengulanginya dengan rasa sakit, sedih dan marah, seolah-olah itu benar-benar keluar dari lidah Imam Al-Mahdi (as) secara langsung, malah sebelum mengumumkan seruan dakwahnya, dia sibuk mengarahkan perhatian manusia dan orang-orang yang menghubunginya terhadap Imam Al-Mahdi (as), menerangkan kepada mereka betapa dekat kezuhuranannya dan apa yang harus dilakukan oleh umat untuk menerimanya dan bersiap sedia untuknya.. Bahkan ada yang berkata kepadanya - apakah pengisianannya -: Seolah-olah kamu tidak mempunyai pekerjaan selain menyebut Imam Al-Mahdi (as)... seolah-olah kamu adalah wakilnya... atau: Jika kamu berada di tempat Imam Al-Mahdi (as), saya akan pilih kamu sebagai wakilnya... dan seumpamanya.

Sebaliknya, salah seorang pelajar Hauzah Ilmiah (pusat pengajian) terdahulu berkata kepada saya: Kami yakin bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan akan bertemu dengan Imam Al-Mahdi (as), dan bahawa dia akan bercakap tentang banyak perkara yang dia tahu tentang Imam Al-Mahdi (as). Tetapi dia tidak akan pernah berkata demikian, dan kadang-kadang apabila dia bercakap tentang beberapa perkara yang menarik, Kami berkata kepadanya: Adakah ini daripadanya - yang kami maksudkan daripada Imam Mahdi -? Al-Syed Ahmad Al-Hassan diam dan tidak menjawab.

Dan syeikh yang sama ini berkata kepada saya: Kami buta terhadap pengetahuan Ahmad Al-Hassan, jika tidak haruman keluarga Muhammad tidak akan terpancar dari lelaki ini, dan tidak tersembunyi lagi melainkan bagi orang yang buta!

Dia juga berkata kepada saya: Kami dalam beberapa majlis pelajar Hauzah Ilmiah kadang-kadang merujuk kepada sebutan Imam Al-Mahdi (as), maka saya berkata kepada sebahagian pelajar: Apa yang anda harapkan jika Imam Al-Mahdi (as) mahu mengutus seorang utusan maka siapakah yang dipilih dari kalangan pelajar Hauzah Ilmiah? Salah seorang pelajar berkata: Si-Fulan - salah seorang pelajar Hauzah - dan saya berkata kepadanya: Tidak. Jika dia ingin mengutus seorang utusan, dia akan mengutus Ahmad Al-Hassan (dan pelajar ini tidak mengenali Al-Syed Ahmad al-Hassan pada masa itu), dia berkata: Saya bercakap kepada mereka tentang Al-Syed Ahmad Al-Hassan, tentang ketakwaannya, keilmuannya. dan agamanya... dan sejauh mana pegangannya kepada Imam Al-Mahdi (as).

Sebaliknya, apabila saya pergi pada hari-hari pertama dakwah kepada beberapa kawan saya dari syeikh-syeikh dan guru-guru Hauzah Ilmiah yang bersekedudukan dengan Al-Syed Ahmad Al-Hassan atau yang biasa dengan sebahagian keadaannya, dan saya memberitahu mereka: Lelaki ini berkata bahawa dia melihat Imam Mahdi (as) dan dia mengutusnya sebagai utusan kepada manusia seluruhnya dan dia memohon agar diberikan Al-Bai’ah ... Jadi apa yang kamu katakan?!

Jawapan keseluruhan mereka ialah: Kami mengenali lelaki ini, dan kami tahu kebenarannya, ketakwaannya dan agamanya... Kami tidak mengatakan bahawa dia seorang pendusta... Kerana dia tidak boleh berdusta dengan sengaja... Ini kami saksikan padanya.

Aku berkata kepada mereka: Apakah pendirian kamu?

Mereka berkata: Kami tidak boleh membenarkannya sekarang dan mengikutnya.. Sekarang kita mesti tunggu, kerana walaupun dia tidak berniat berdusta, tetapi dia mungkin samar-samar (menimbulkan tanda tanya)!

Saya berkata kepada mereka: Dia berkata bahawa dia bertemu Imam Mahdi (as) semasa jaga, maksudnya bukan dalam rukya (mimpi), atau kasyaf, atau khayalan.. supaya dia boleh disyaki.. Sama ada ia boleh menjadi benar atau dusta.. Dan anda mengatakan bahawa anda mengenalinya sebagai seorang yang jujur ​​dan wara’ ... dll.

Inilah rumusan dan ringkasan dari apa yang berlaku antara saya dan sebahagian mereka ketika itu.. Dan mereka tetap teragak-agak, mengemukakan seorang lelaki dan menangguhkan seorang lagi .. Dan selepas beberapa ketika.. Dan selepas ia tersebar, saya mendengar salah seorang daripada mereka - memuji Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan memberi keterangan tentang keikhlasannya - Saya mendengar beliau bercakap menentang Al-Syed Ahmad Al-Hassan dengan kata-kata yang tidak boleh diterima... Saya pelik dengan percanggahan dan ketidaktentuan orang-orang ini, La Haula Wa La Quwata Illa billahi 3alyi l-3adzim - dan tidak ada daya atau upaya kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Al-Syed Ahmad Al-Hassan - sebelum mengumumkan seruan dakwahnya - telah menulis beberapa buah kitab tentang Imam Al-Mahdi (as) dan mengenai tanggung jawab umat dan amanatnya terhadap Imam Al-Mahdi (as), dan ia adalah salinan bertulis yang beredar di kalangan beberapa orang pelajar Hauzah Ilmiah pada masa itu, kerana tiada kemudahan percetakan dan sangat ketat pemantauan kroni Saddam terhadap aktiviti tersebut dan larangan keras terhadapnya, dan beberapa buah kitab ini sampai kepada beberapa tokoh senior Hauzah Ilmiah di Najaf dan dia menyukainya dan menasihati membacanya dan menyebarkan faedahnya dengan mencetak atau sebagainya.

Inilah cara saya mengenalinya:

Dia sentiasa berfikir, ikhlas, dan khusyuk kepada Allah, mengharap kepada-Nya, banyak beribadah, sujud, berdoa dan berqunut, sehinggakan kita menyangka dia tertidur dalam sujudnya, suka menyendiri dalam ibadah dan bermunajat, melakukan nawafil (sunnah) sholat harian. Sentiasa khusyuk menunaikan Sholat Malam, dan saya masih ingat dia betul- betul resah dan gelisah dalam qunutnya, rukuk dan sujudnya, sedang dia berusaha keras menyembunyikan tangisan dan ratapannya daripada orang yang mendengarnya, tetapi dia dikalahkan oleh tangisannya sambil berkata dengan suara yang menyayat hati - apakah kandungannya -:

(اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتي ، وقلة حيلتي ، وهواني على الناس ، أنت أرحم الراحمين ، أنت رب المستضعفين ، وأنت ربي إلى من تكلني ؟ إلى بعيد يتجهمني ، أو إلى عدو ملكته أمري ؟ إن لم يكن بك علي غضب فلا أبالي ، ولكن عافيتك هي أوسع لي ، أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة من أن ينزل بي غضبك ، أو يحل علي سخطك ، لك العتبى حتى ترضى ، لك العتبى حتى ترضى، لك العتبى حتى ترضى).

 

(Ya Allah, aku mengadu kepada-Mu kelemahan kekuatanku, sedikitnya kemampuanku dan hinanya aku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Kau-lah Tuhan golongan yang lemah dan Kau juga Tuhan-ku. Kepada siapa Kau serahkan aku? Kepada orang jauh yang memandangku dengan wajah bengis, atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Jika Kau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli (apa yang menimpa). Namun, keselamatan daripada-Mu lebih melapangkan aku. Aku mohon berlindung dengan Cahaya “Wajah”Mu yang menerangi kegelapan dan memperelokkan urusan dunia dan akhirat. Aku berlindung daripada kemarahan-Mu atau kemurkaan-Mu terkena kepadaku. Kau berhak untuk mencela aku sehingga Kau redha.

 

Hampir tidak ada sesiapa pun yang mendengarnya dapat mengawal air matanya, maka kamu terpaksa tersungkur, dengan rasa bahang (terbakar) dan kesedihan, atas ketidakadilan hamba yang aneh dan melarikan diri ini yang ditunjukkan oleh musuh-musuhnya dari semua arah, dan dia tidak memilikinya kecuali (La Haula Wa La Quwata Illa billahi 3alyi l-3adzim - dan tidak ada daya atau upaya kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung).

Ya.. Allah Yang MahaTinggi lagi Agung.. Apabila kita sholat di belakangnya dan mendengar doanya dalam qunut atau rukuk atau sujudnya, seakan-akan dia mengangkat kita ke kerajaan lelangit. Kami dapat merasakan dan mengetahui bahawa dia ingin menyembah dan bercakap dengan Allah sahaja. Tetapi dia terpaksa bersama para ansar dalam satu bilik.. Kerana keadaan tidak mengizinkan, dan kami hampir tidak dapat mencari tempat tinggal atau menetap selama berhari-hari... terutama setelah para fuqaha akhir zaman dan pengikut mereka mengetahui tentang penyebaran dakwah dan jumlah para ansarnya yang ramai, dan sejauh mana bahayanya kepada dunia mereka dan kewibawaan yang mereka dakwa...dan selepas mereka menyemak bukti (dalil) bagi dakwah itu dan penerbitan ilmiahnya yang mereka tidak dapat memberikan alasan atau hujah untuk membantahnya.

Saya masih ingat bahawa saya pada suatu ketika mengetuk pintunya lebih daripada sekali, dan dia membuka pintu untuk saya dengan air matanya, walaupun dia mengesat air matanya, tetapi ia masih dapat dilihat dan tidak dapat disembunyikan.

Dan semoga Allah memberi kesejateraan ke atasnya, dia sentiasa menggalakkan para ansar untuk bertekun dalam sholat nawafil harian, sholat malam, dan beberapa doa penting, seperti doa (Abu Hamzah Al-Tsimali), doa (Al-Jausyan Al-Kabir). ), doa (Al-Jausyan Al-Shaghir) dan doa (Al-Zhakhirah) serta doa-doa, zikir dan ziarah yang lain.

Beliau juga menggalakkan kita supaya rajin membaca Al-Qur’an, khususnya Surat (Ya-Sin) dan Surat (An-Nur) dan Surah-surah lain yang diberkati.

Pada hakikatnya, saya dapati kata-kata yang tidak mampu untuk menggambarkan kesangatan kekhusyu’annya, kerendahannya, dan ketakutannya kepada Allah Ta’ala, dia bayak sujudnya pada pembaharuan setiap nikmat, lama sujudnya pada setiap kerumitan dan kesusahan, dan kembalinya kepada Allah Ta’ala dan dia takut kepada-Nya.

Inilah cara saya mengenalinya:

Dia berani, berjihad, dan mendahului serta tidak takut kepada celaan orang yang mencela kerana Allah, walaupun manusia dan jin berkumpul menentangnya, maka dia tidak mengetahui selain (La Quwata illa Billah - tiada kekuatan melainkan dengan Allah). Berapa banyak kesusahan dan keperitan yang telah dia lalui? Kami tidak melihatnya melainkan umpama gunung yang tinggi yang tidak terhalang oleh badai, dan tidak pula dipangkas dengan penyodok (cangkul). Ada dua jawapan yang dengannya dakwah Al-Yamaniyah kembali kepada sifar, dan kebanyakan orang yang beriman kepadanya meninggalkannya kecuali segolongan yang sangat kecil, namun kami tidak melihatnya melemah atau ragu-ragu, malah ia hanya menambah keberanian dan keazaman seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku, dengan keyakinan yang teguh bahawa dia berada di atas kebenaran dan dari kebenaran dan kepada kebenaran. Keimanan yang teguh bahawa Allah bersamanya dan para penyokongnya, walaupun selepas beberapa ketika, dia tidak mengira bilangan pengikut dan para ansar yang ramai melainkan kerana cinta kepada hidayah daripada jumlah terbesar manusia, seolah-olah saya kini melihatnya dan mengingatinya selepas kemurtadan kedua ketika dia duduk bersama sekumpulan kecil orang yang tinggal bersamanya dan dia berkata kepada mereka dengan suara yang penuh keyakinan, iman dan ketenangan: Kenapa awak tinggal dengan saya? Mengapa kamu tidak pergi bersama mereka yang pergi? Kembalilah kepada keluarga kalian? Kerana jalan saya sangat sukar, mungkin kamu tidak dapat menanggungnya, saya tidak mempunyai dunia, tidak ada kedudukan, tidak ada wang dan harta, tiada.. tiada.. dan tidak ada..., buatlah keputusan dari sekarang... Sesiapa yang menginginkan dunia dan perhiasannya, dia janganlah bersama Ahmad Al-Hassan, saya akan teruskan jalan saya walaupun saya seorang... (Ini adalah kandungan ucapan beliau (as) ketika itu) dan sebahagian yang hadir berkata kepadanya: Ya Maulana, kami tidak mengikut tuan untuk kepentingan duniawi, wang atau kedudukan, tetapi kerana kami kenal tuan sebagai pemilik yang sebenar, dan jiwa kami serta harta kami adalah sebagai tebusan milik tuan, kami tidak meninggalkan tuan dan tidak kembali kepada keluarga kami.. dan kami taat atas perintah tuan..

Salam Allah ke atasnya tidak kira betapa besar musuhnya dengan pengaruh, pengikut dan kehebatan medianya yang besar, seolah-olah itu tidak setara di matanya, walaupun sebesar sayap nyamuk - sebaliknya - dalam setiap kesusahan. dan dalam setiap kesulitan (mehnah) kamu dapati dia berlindung di sudut yang dekat dan berkubu di kubu dan pegangan yang kuat yang tidak dapat dipatahkan. Dia berjalan dengan dua atau tiga orang, tetapi dia berjalan dengan tentera lelangit dan bumi bersamanya. Dia tidak kenal lelah dan jemu dan tidak putus-putus berusaha membimbing manusia dan menyelamatkan mereka dari kesesatan dan penyelewengan. Dia menjelajah bandar, kampung, dan desa, dari satu bandar dan ke satu bandar yang lain, dan seterusnya.

Betapa sering beliau dan para ansarnya dihina, difitnah, didustakan dan difitnah oleh orang-orang yang tidak takut kepada Allah Ta’ala, seperti ulama suuk dan pengikutnya dan yang lain-lain. Ejekan dan fitnah tidak henti-henti dan kata-kata tidak dapat digambarkan, sehingga sampai ke tahap menghina kehormatan dan tuduhan berbentuk amalan......dan perkara-perkara lain yang saya malu untuk menulisnya dalam bait-bait ini, jadi anda dapati keselamatan Allah ke atasnya kadang-kadang dikatakan: Apakah para fuqaha ini mengada-adakan dan berdusta tanpa takwa.. Manakah dalil yang mereka ada.. Apakah mereka tidak takut kepada Allah? Apakah tidak ada hisab di belakang mereka nanti? Apakah mereka tidak malu berdusta dan memfitnah, walaupun janggut mereka yang dipenuhi uban sedangkan mereka memakai pakaian agama?! Mengapa mereka menipu manusia, mereka menipu dan memutuskan jalan Allah? Mereka tidak masuk, dan tidak membenarkan orang yang ingin masuk memasukinya!!

Mereka menipu manusia dan membawa mereka ke lembah yang terbiar yang tidak ada padang rumput dan air.. Demi Allah, seandainya manusia tahu kesucian apa yang mereka langgar dan betapa beraninya mereka terhadap Allah... mereka akan meremukkan dada mereka dan menitiskan air mata dari mata mereka, dan menggigit jari mereka dengan kesedihan dan penyesalan yang tidak putus-putus... Tetapi jauh sekali dari Sunnah Allah itu berubah, Maka sekali-kali kamu tidak akan dapati sunnah Allah itu berubah, dan sekali-kali tidak (pula) akan menemui penyimpangan bagi sunnah Allah itu (dan tidak beriman bersamanya kecuali sedikit) dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang ingkar, kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasiq, kebanyakan mereka tidak mengetahui, dan kebanyakan mereka membenci kebenaran... Dan orang-orang yang benar itu sentiasa segolongan orang yang lemah, bimbang dan takut.

Ya, saudara-saudaraku para ansar, dan kamu yang membaca atau mendengar kata-kataku, inilah ringkasan yang aku ingat dari beberapa perkataan sucinya dalam beberapa keadaan.

Bahkan, kadang-kadang apabila dia mendengar serangan ke atas ansar, menuduh mereka, menuduh kehormatan mereka, dan memfitnah mereka sebagai "Orang parti Baath" atau "ejen Israel" atau sejenisnya, yang merupakan tuduhan yang sedia ada pada pihak mereka yang tidak takutkan Allah SWT.. Kadang-kadang dia berpaling kepada kami meminta maaf dan berkata: Saya minta maaf... Saya telah menyebabkan anda banyak mendapat bahaya, tetapi bacalah sejarah dan telitilah sirah nabi-nabi dan imam-imam (as) serta para sahabat mereka, dan kamu tidak akan dapati mereka melainkan sebagaimana keadaan kamu dan banyak lagi.

Maka Salam Allah ke atasnya, walaupun berat apa yang dia temui dari manusia... Dia menggesa kita untuk berlembut dengan mereka dan menerangkan kebenaran kepada mereka dengan cara yang terbaik.. Dia selalu berkata: Ini adalah yang paling banyak di antara mereka tertipu dan ditipu oleh mereka dan mereka tidak mengetahui kebenaran.. Maka mohonlah petunjuk dari Allah untuk mereka... Kerana kedatangannya adalah besar dan sangat perkasa.

Inilah cara saya mengenalinya:

Dia menolak dengan bersemangat... Dia akan bangkit jika dia melihat atau mendengar pencabulan kehormatan dan kesucian. Tidak seorang pun dibenarkan menyentuh kehormatan orang lain dengan kebatilan, dan saya berpendapat bahawa semua saudara yang tinggal bersamanya mengingati keadaannya, pada skandal penjara (Abu Ghraib), apabila saluran satelit menunjukkan kepada seluruh dunia bagaimana serangan keji oleh tentera, pendudukan terhadap wanita Islam dan juga terhadap lelaki, di mana penyeksaan yang memalukan, rogol dan perkara-perkara lain yang tidak dapat saya tulis sekarang.

Maka Salam Allah ke atasnya yang seperti singa yang marah yang melihat serangan ke atas keluarganya dan tidak dapat berbuat apa-apa, maka dia terganggu oleh kesakitan dan kesedihan, dan dia tidak mempunyai apa-apa di tangannya dalam situasi seperti itu melainkan mengambil inisiatif untuk menulis. Satu kenyataan yang ditujukan kepada orang-orang yang mulia, membangkitkan keazaman mereka dan menumbangkan pengecut yang bersetuju atau berdiam diri terhadap jenayah yang memalukan ini yang melanda lembaran sejarah dengan rasa malu dan aib.

Ya.. Skandal ini dan berpuluh-puluh yang lain.. Tidak membangkitkan kekakuan fuqaha yang jahat, dan tidak membangkitkan rasa cemburu dan semangat yang tinggal pada mereka - jika masih ada bakinya -, seolah-olah perkara itu tidak membimbangkan mereka sama sekali. Seolah-olah mereka tidak mendengar atau membaca sabda Al-Rasul Muhammad (S), sabda ini yang selalu dicontohi oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as):

Dari Abi Abdillah (as) dia berkata: Rasulullah - Shall Allahu 3alaihi Wa Aalihi -bersabda Ibrahim - as - cemburu, dan aku cemburu kepadanya, dan Allah memotong hidung orang-orang mukmin dan orang-orang Islam yang tidak cemburu) Al-Kafi, jilid 5, hlm 536.

Dan dari Abi Abdillah (as), dia berkata: "Allah TWT, cemburu dan mengasihi setiap orang yang cemburu, dan kerana cemburu-Nya Dia telah mengharamkan kemungkaran, zahir dan batin." Al-Kafi, vol. 5, ms 535-536.

Dan dari Abi Abdullah (as) juga bahawa dia berkata: (Jika seseorang tidak cemburu, maka dia terbalik hatinya) Al-Kafi, jilid 5, ms 536.

Ya Allah potong batang hidung orang yang tidak cemburu.. dan sesiapa yang tidak cemburu adalah orang yang terbalik hatinya - semoga Allah melindungi kita daripadanya -.

Para fuqaha ini yang mendakwa bahawa mereka adalah penguasa urusan orang Islam, tidak mengenali orang Islam kecuali apabila mereka menerima khumus atau ketika mereka ingin melaksanakan sesuatu perkara tertentu dengan mereka, seperti meneruskan projek Amerika di Iraq dan negara-negara Islam yang lain, dan yang dikuasai taghut penzalim, ejen-ejen dan pengkhianat umat, dan selepas itu mereka membuang orang-orang itu ke dalam tong sampah. Seolah-olah manusia hanya menyalakan mancis, selepas menggunakannya, pengguna tidak peduli ke mana dia membuangnya, dan selepas itu dia tidak melihat pun kepadanya.

Kita dapati para fuqaha ini apabila kedudukan Amerika dan projeknya sesuai syari'at.. dan apabila pilihan raya datang atau mengundi pada perlembagaan syaitan buatan manusia.. kita melihat mereka mengasah pena dan mengisi kertas mereka dengan fatwa-fatwa ini, yang sentiasa dimaklumkan "wajib Syariah": (ketenangan dan kedamaian), (penyertaan dalam pilihan raya), (mengundi mengikut Perlembagaan) .. kepada perkara-perkara lain yang adalah untuk kepentingan Amerika dan kuncu-kuncunya yang memasuki Iraq dengan kereta kebalnya.

Tetapi apabila Amerika dan kuncu-kuncunya mengabaikan kewarasan, dan mengikuti pendekatan Firaun dan kaum Lut dan ‘Aad, kita melihat mata penanya patah, dan kesunyian yang mencurigakan, yang seperti kesunyian di alam kubur.. Di sini setiap orang yang waras berhak bertanya seribu soalan dan pertamyaan.. Kenapa?? Dan mengapa?? Dan mengapa???

Saya masih ingat suatu hari kami sedang duduk di hadapan TV mendengar buletin berita, dan buletin itu termasuk serbuan tentera bukan Iraq di beberapa rumah di Karbala yang suci, dan mereka mengumumkan serangan terang-terangan terhadap kesucian dan kehormatan.. Saluran itu menunjukkan salah seorang wanita yang telah dipukul oleh tentera tanpa rasa bersalah.. Dia keluar menangis dengan hati yang hancur dan kesan pukulan di mukanya - mengikut apa yang saya ingat - kemudian kami melihat Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) telah bangun dan berdiri, seolah-olah wanita ini benar-benar anak perempuannya. Dia mula bercakap dengan kuat dan dengan suara kuat kesakitan dan kepedihan, sehingga saya kagum dengan kehebatan emosi Al-Syed (as) sehingga dia mula memukul tangan ke tangan, sambil berkata: Allahu Akbar. Apa salahnya wanita miskin ini dipukul dan dihina.. Orang-orang ini tiada kewarasan.. tidakkah mereka mempunyai isteri, saudara perempuan dan ibu.. Mengapa ada kekejaman dan kekejian seperti ini.. Dati manakah keadaan ini sampai kepada mereka?! Kalau lelaki ada dosa, apakah dosa perempuan ini?!!!

Beliau memberi contoh oleh beberapa kalimat Imam Al-Hussein (as): (Jika kamu tidak beragama dan kamu tidak takut akan kembali, maka merdekalah kamu di dunia kamu. Akulah yang memerangi kamu. dan kamu memerangiku, dan mereka wanita tidak bersalah).

Inilah cara saya mengenalinya:

Mulia, dermawan dan pemurah.. Hati yang rindu kasih dan sayang kepada orang-orang yang fakir, miskin dan anak yatim. Apabila dia berkata: (yatim) atau (miskin) atau (janda). Saya rasa ia keluar dari lubuk hatinya yang bercampur sedih dan pilu, dan beliau sentiasa menasihati kami supaya berbuat baik kepada anak-anak yatim, orang-orang fakir dan miskin, dan membantu mereka dengan apa sahaja yang dia mampu, dan walaupun di tangannya ada sedikit dan apa yang dia alami adalah keperluan kewangan yang sangat teruk.. Kami melihat beliau menyara beberapa orang anak yatim yang miskin dan memastikan sejumlah wang akan dihantar kepadanya setiap bulan melalui beberapa orang ansar. Walaupun anak-anak yatim ini bukanlah yang beriman kepadanya, iaitu mereka bukanlah ansarnya.. Tetapi tanpa mengira perkara ini.. dia melihat masalah anak yatim dan janda adalah satu musibah yang mesti dirawat tanpa mengira perkara lain.

Setiap kali saya memandangnya, saya sentiasa teringat kata-kata Di’bal Al-Khuza’i kepada Imam Al-Ridha (as):

Aku melihat kepercayaan mereka kepada orang lain berpecah ** dan tangan mereka akan menjadi kuning di mata mereka

Kerana saya bersumpah, jika Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) mempunyai sepersepuluh daripada wang (harta) yang dimiliki oleh fuqaha suuk, dia tidak akan meninggalkan balu, orang miskin, atau anak yatim mengemis di jalanan dan lorong-lorong, menunjukkan air mukanya untuk mendapatkan sesuap makanan yang akan menahan pedih lapar dan kekurangan yang telah diambil daripadanya dibawa pulang..

Dan jika anda ingin bercakap tentang kedudukan kewangan para fuqaha Najaf, Pertuturan adalah pelbagai tajuk dan berdarah di mata. Kita tahu dengan pasti bahawa timbunan wang yang mereka miliki tidak dapat dikira dan dihitung. Dan bahawa mereka dan pengikut mereka dan orang yang rapat dengan mereka dan rombongan mereka menjalani kehidupan raja-raja yang mewah, dan apa yang mereka belanjakan dalam satu hari untuk kesenangan dan keperluan mereka yang boleh menampung dengannya berpuluh-puluh keluarga miskin, Di mana rumah-rumah mereka ditutup dan dihiasi dengan batu-batu mewah, mereka tidak tahu sejuk pada musim sejuk, panas pada musim panas, dan lain-lain perkara lain yang tidak terkira banyaknya.

Kami berada di Najaf Al-Asyraf ketika kami bergerak di antara masjid-masjid untuk menghadiri pelajaran kami di Hauzah Ilmiah, kami biasa melihat orang-orang fakir, miskin, janda, orang tua dan orang cacat, bagaimana mereka duduk dan tidur di kaki lima berdekatan (maqam) Amirul Mukminin (as). Sebahagian daripada mereka berlindung pada dinding halaman luar, dengan harapan dapat melindunginya daripada panas matahari pada musim panas dan pada musim sejuk Najaf yang sejuk... Malah, saya masih ingat seorang wanita tua yang miskin dan kurus itu yang sukar bergerak. Dia telah berbaring di kaki lima Jalan Al-Rasul (Lorong Al-Qiblah) berhampiran pejabat dan kediaman Al-Sistani, pada musim panas dan musim sejuk, dan dia menghancurkan luluhkan hati, hampir tidak mendapat makanan yang cukup. ...dan saya masih ingat selimut yang dia pakai pada musim sejuk kerana musim sejuk Najaf sangat sejuk, sehingga kami terpaksa berjalan di jalanan dengan cepat untuk sampai ke masjid dan menghilangkan kesejukan yang menggigit itu, sementara wanita tua yang malang ini dan ramai lagi berada di tempat terbuka, sebaik-baiknya mereka berlindung di dinding halaman Amirul Mukminin, dari luar mereka berlindung.. Seolah-olah orang yang menaja orang miskin dan anak yatim menarik mereka dengan kerinduan hatinya yang berbelas kasihan kepadanya... untuk bersimpati dengan pengunjungnya dengan sekeping roti atau sesuatu untuk membantu mereka melalui neraka (jahim) kehidupan mereka.

Ya, semua ini berlaku dalam penglihatan dan pendengaran para fuqaha Najaf, wakil-wakil, pengikut dan pelajar mereka.. Mereka melewati semua mereka itu.. Seolah-olah saya sekarang sedang melihat orang berserban itu sampai kepada orang miskin yang sakit telah dikerumuni lalat... Apabila dia terkejut bahawa dia berada dekat dengan orang miskin ini, dia mengumpulkan jubahnya dan dengan cepat menyimpang (melencong) seolah-olah dia melalui anjing kurap, takut melintasinya.. Jadi saya melihat adegan ini.. Hati saya hancur dan saya sangat terluka.. Tetapi apakah muslihat dan apa yang boleh dilakukan oleh seseorang apabila dia melihat tangannya yang pendek dan tidak mampu menghulurkan bantuan kepada orang-orang miskin ini, dan perkara yang paling penting dalam apa yang boleh kami lakukan ialah memberi mereka sedikit wang yang mungkin membantu mereka, walaupun untuk sebahagian kecil daripada mata pencarian mereka.

Juga, saya masih ingat anak yang digendong oleh bapanya atau salah seorang saudaranya ketika itu dia berumur dua tahun atau lebih sedikit, digendong oleh bapanya ketika dia berdiri di pintu pejabat Al-Sistani. Kanak-kanak ini kini baru keluar dari hospital dan kulitnya telah menempel pada tulang. Dan ayahnya menggendongnya dengan satu tangan dan satu tangan lagi memegang kantung makanan, dan dia berkata kepada penjaga pintu Al-Sistani - penjaga pintu ini yang sering dipanggil oleh beberapa pelajar Hauzah (Abdu Hamud) kerana kezalimannya, kekasaran dan akhlak yang buruk - dia berkata kepadanya: Saya telah membawa anak ini keluar dari hospital sekarang, dan saya telah menjual perabot saya dan semua yang saya ada untuk rawatannya.. dan sekarang ia telah habis semua yang saya ada.. Sama ada dia mati, atau awak tolong saya untuk menyelamatkan nyawanya?

Penjaga pintu berkata kepadanya: Adakah anda mempunyai surat sokongan?

Dia berkata kepadanya: Apakah surat sokongan itu?

Penjaga pintu berkata: surat sokongan, wakil yang diberi kuasa atau sesuatu yang serupa, yang mencadangkan kami supaya membantu anda?

Lelaki itu berkata kepadanya: Saya tidak tahu mana-mana wakil atau orang yang memperkenalkan saya kepada anda.. tetapi anda lihat keadaan kanak-kanak ini dan ini adalah dokumen hospital dan doktor yang lengkap.. dan jika anda mahu, pergi dengan saya ke hospital untuk melihat dan mengesahkannya sendiri.

Bapa kepada kanak-kanak itu bercakap dengan cara yang tidak bermaya, kerana dia melihat anaknya di ambang kematian di tangannya.

Penjaga pintu berkata kepadanya: Kami hanya memberi kepada orang yang mempunyai perakuan atau sokongan.. Pergilah.

Maka orang ini dan anaknya kembali membawa jenazah anaknya untuk dikebumikan dengan tangannya.. Dia patah hati... La Haula Wa La Quwata Illa billahi 3alyi l-3adzim - dan tidak ada daya atau upaya kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Juga, saya masih ingat seorang tua yang ingin masuk ke pintu pejabat Al-Sistani, lalu penjaga pintu Sistani memukulnya dan menolaknya.. Dia berkata kepadanya: “Lawan kamu ialah Amirul Mukminin.. Saya sebaya ayah kamu. dan kamu memukul saya.” Kemudian pegawai keselamatan di pintu Al-Sistani datang dan mengambil lelaki itu, meminta maaf kepadanya, dan menenangkan fikirannya.

Maka saya berkata, Maha Suci Allah, walaupun dia penyokong taghut penzalim Saddam ini tetapi telah mengasihani lelaki ini, dan (Abdul Hamud) hatinya keras seperti batu yang tidak menyayangi sesiapa?!!

Ini adalah antara kisah-kisah yang saya lihat dengan mata kepala saya sendiri. Adapun apa yang saya dengar dan orang lain lihat, tidak cukup untuk dituliskan, musibah yang memilukankan hati dan menyakitkan mata, pesakit mati kerana kekurangan ubat. Orang-orang miskin yang kelaparan... anak-anak yatim yang tidur di jalanan dan kaki lima.

Dan dari apa yang saya dengar dari salah seorang kawan saya.. Bahawa di Najaf terdapat sebuah keluarga Alawiyah yang di dalamnya terdapat beberapa orang wanita dengan satu pakaian (abaya).. Apabila salah seorang daripada mereka sholat dengan abaya ini, seorang lagi menunggu saudaranya selesai sholat dengan abaya yang sama!!!

Dan pada (2003 M), sebulan atau lebih selepas kejatuhan rejim Saddam yang terkutuk, saya berjalan di Najaf Al-Asyraf di Jalan Al-Rasul berhampiran rumah dan pejabat Al-Sistani, menuju ke arah (maqam) Amirul Mukminin (as), ada seorang pemuda menemui saya dan menegur saya: Al-Salamu 3alaikum.

Saya membalas: Wa 3alaikumu L-Salam Warahmatu Allahi Wa Barakatuh.

Dia berkata kepada saya: Adakah tuan kenal Marajik selain yang ini - maksudnya Al-Sistani -?

Saya tanyakan: Mengapa?

Dia memberitahu saya: Saya berada di rumah jagaan - seorang bajingan - dan selepas kejatuhan rejim mereka membawa kami keluar dari rumah tersebut, dan sekarang saya tidak tahu saudara mara atau tempat untuk dituju, dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk keperluan makanan dan pakaian, dan saya pergi ke pejabat Sistani ini, dan penjaga pintu berkata kepada saya: Kami tidak berurusan dalam bentuk sedemikian!!!

Saya berdiri terpinga-pinga sambil memandangnya kerana dia telah mengecewakan saya. Dan saya berkata kepada diri saya sendiri: Jika ibu bapa anak muda ini telah berbuat dosa, maka apa kesalahannya.. Dan bagaimana mereka perdengarkan kepadanya kata-kata yang pilu dan menyakitkan ini?!!!

Dan dia berkata kepada saya: Saya berharap bahawa tuan akan pergi bersama saya kepada mereka atau kepada orang lain yang boleh membantu saya - dia memberitahu saya kerana dia melihat saya memakai serban -.

Saya berkata kepadanya: Saudara yang dikasihi, saya bukan seorang wakil dan tidak rapat dengan mereka, dan mereka tidak menerima cadangan saya dan tidak menjawab permintaan saya. Sebaliknya, jika saya meminta mereka untuk bantuan untuk diri saya sendiri, mereka tidak akan memberikannya kepada saya.. Mungkin hanya selepas beberapa waktu kemudian.

Jadi dia mendesak saya.. Saya memberitahunya bahawa saya mendengar bahawa pejabat Syahid Al-Sadr, mereka kini bertanggungjawab ke atas dana makam Amirul Mukminin dan mereka membahagikannya kepada fakir miskin, dan saya tidak fikir mereka mempersyaratkan sokongan atau seumpamanya.. Maka pergilah kepada mereka.

Dia berkata kepada saya: Tidak mahu, mungkin mereka juga akan mengusir saya dan tidak memberi saya apa-apa?

Saya berkata kepadanya: Tidak.. Saya mengenali mereka.. mereka jauh lebih baik daripada yang lain.. dan mereka akan memberi pertolongan kepada kamu, insya-Allah.

Dia memberitahu saya dia tidak tahu di mana mereka berada?

Maka saya tunjukkan dia arah pejabat mereka, iaitu di (Masjid Al-Raas), yang bersebelahan dengan maqam Amirul Mukminin dari sebelah barat... lalu dia pergi kepada mereka.

Saya telah melihat dengan mata kepala saya sendiri lebih daripada sekali, tetapi ia adalah penampilan yang biasa.. Bagaimana anak-anak orang miskin mempertahankan hidup di tempat pembuangan, beberapa meter dari maqam Amirul Mukminin (as), iaitu, di tengah-tengah Hauzah Ilmiah..  Mereka mempertahankan hidup di tempat pembuangan yang baunya menusuk hidung. Sebahagian mereka akan keluar untuk makan makanan yang bercampur dengan kotoran... dalam pemandangan yang menusuk hati, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Tetapi adakah anda mendengar jika ada seruan kehidupan.. dan di mana orang-orang yang kepedihan perutnya bagi fakir, miskin dan anak yatim yang kelaparan!!!

Walau apa pun, ceritanya sangat banyak, dan apa yang saya nyatakan hanyalah sebahagian kecilnya sahaja, dan tiada siapa yang akan membayangkan bahawa keadilan keperluan kewangan yang buruk terhad kepada rakyat biasa, dan kepada fakir miskin, anak-anak yatim dan balu-balu... bahkan kepada kebanyakan pelajar hauzah ilmiah... Para Marajik melayan kumpulannya, pengikutnya, dan penyokongnya yang terdiri daripada penuntut ilmu dengan mencurahkan kepada mereka kewangan yang melimpah ruah.. Adapun yang lain dari mereka, jalannya adalah kesusahan, kelaparan dan kemelaratan.

Sebagai contoh... orang-orang yang bertaqlid dengan Al-Syahid Al-Syed Al-Sadr (rahimahu Allah) adalah kebanyakan mereka - saya tidak menyebutkan mereka semuanya, tiada siapa yang memberi mereka gaji atau bantuan. Dan jika mereka diberikan makanan, ia adalah dari cebisan meja mereka, dan tidaklah sama dengan sepersepuluh dari apa yang mereka berikan kepada pengikut dan penyokong mereka.. Beberapa pelajar hauzah ilmiah terpaksa makan roti kering yang busuk... dan ini yang saya lihat dengan mata kepala saya sendiri... Mungkin penulis ayat-ayat ini makan daripadanya.. Manakala pelajar-pelajar yang kelaparan ini - tidak mempunyai apa-apa untuk membeli buku teks untuk belajar.. kami hanya mengira untuk meminjam..dan meminjam salinan buku. Dan kami hanya bergantung pada pinjaman..dan meminjam salinan buku. Kami hampir tidak dapat membaca beberapa baris dan perkataan - selain ini dan di sekolah yang sama.... Pelajar yang menyokong Sistani, Al-Hakim atau Najafi.. Anda akan dapati bahawa mereka tidak memerlukan apa-apa selain daripada buku mazhab dan keperluan lain.

Di luar sekolah, murid-murid yang tinggal bersama keluarga di rumah berasingan. Ini berlaku dan tidak ada beza dengan keadaan mereka yang teruk.. Kebanyakan mereka mungkin tidak dapat membeli pakaian untuk isteri atau anak-anak mereka untuk hari raya atau sebagainya.

Sebenarnya, kebahagiaan saya tidak dapat digambarkan walaupun dalam keadaan yang sukar.. satu perkara pun.. yang mana saya tahu bahawa saya benci para pendusta dan yang menyeleweng dan saya tidak menghargai mereka walau apa pun kedudukan mereka...

Betapa hina orang yang mementingkan perutnya - seperti binatang ternak - dan tidak peduli siapa sahaja..  jika kamu serahkan dunia yang murah kepadanya, Sehingga dia menjual agama, prinsip dan hati nuraninya dengan wang ringgit.. Nescaya dia akan menjual agama, prinsip dan hati nuraninya dengan segelintir wang..  dan beranggapan bahawa dia telah memenangi yang terbaik!!!

Masyarakat Hauzah di Najaf mewakili golongan pada peringkat tertinggi, dan mereka biasa menggunakan istilah Al-Syaaniah (pengurusan), iaitu, sebagai contoh, bahawa pelajar fulan yang merupakan wakil, orang kepercayaan, atau orang yang maju pada mereka dalam tahap pendidikannya atau seumpamanya.. Jadi seorang pelajar atau wakil pengurusannya akan tinggal di sebuah rumah tertentu dan dia akan berkenderaan tertentu dan dia akan mempunyai ini-dan-itu...dll, dan selain dari mereka itu bukan pengurus mereka.. Dengan sandiwara ini mereka hendak mengabsahkan (menjamin) kenikmatan orang-orang terdekat dan yang mengelilingi mereka serta kemewahan dan pemborosan mereka atas atas alasan syar’ei iaitu (pengurusan), ertinya orang-orang ini mempunyai darjat dan kedudukan yang tinggi. .. .seolah-olah mereka adalah orang-orang pilihan Allah, dan golongan bangsawan dan orang-orang yang di bawah mereka adalah hamba, atau mereka tidak sepatutnya hidup sebagai para pengurus!

Mereka yang jahil bahawa ini adalah mata-mata taghut penzalim dan diktator yang tidak ada kena mengena dengan sirah Al-Rasul Muhammad (S) atau sirah Amirul Mukminin dan imam-imam dari keturunannya (as). Amirul Mukminin (as) menyamakan pemberian terhadap masyarakat dan dia tidak mendengar orang yang menasihatinya untuk mengikuti perjalanan Muawiyah yang berbeza dalam pemberian. Sangat jelas apa yang dibawa oleh Amirul Mukminin (as) daripada penduduk dunia yang menentangnya dan hasutan orang-orang munafik untuk menentangnya.

Sekarang akan beritahu kepada anda bahawa siapa yang membela fuqaha: Bahawa gaji pentadbiran Hauzah ditetapkan untuk pelajar tanpa perbezaan.

Saya katakan: Sebaliknya, jumlah gaji mereka berbeza-beza mengikut pangkat akademik yang tertakluk kepada kurikulum mereka. Walau apa pun, untuk pelajar mengira gajinya dengan mereka, dia mesti belajar dengan pensyarah tertentu yang berpuas hati dengan pengurusan Marajik, dan dia tidak boleh termasuk orang-orang yang mengatakan kepada Marajik dan pengikutnya di mata badan asing...

Selain itu, dia menghabiskan masa bertahun-tahun di Hauzah merasai pelbagai jenis kepahitan akibat keperluan yang melampau, dan jarang dia mendapat gaji sehingga lewat dari masanya.. Sebaliknya, dia tidak akan mendapat bayaran selamanya sehingga dia terpaksa menutup matanya terhadap kecacatan Marajik dan dasar-dasarnya yang menyimpang dari pendekatan Ahl al-Bayt (as). dan dia berada di bawah jubah mereka, atau dia terus melihat dan tidak bercakap dan menyembunyikan apa yang ada pada diri mereka sehingga dia mati. Bagi pelajar yang tidak menyanjung dan tidak berdiam diri untuk bercakap benar.. Namun bayaran dikira untuknya.. Maka ini adalah salah satu yang jarang berlaku pada masa itu.

Secara peribadi, saya mengenali salah seorang pelajar yang mengira bayaran dan bantuannya sejak sebulan dua memasuki Hauzah... Anda mungkin bertanya kenapa?

Jawapan: Kerana dia adalah salah seorang yang bertaqlid dengan Al-Sistani dan datang dengan saranan wakil Al-Sistani, (Fulan)!!!

Ramai lagi yang seumpamanya.. dan masalahnya bukan terhenti pada mereka yang dipanggil mereka yang dekat dengan kumpulan, yang ada kaitan dengan pihak Marajik dan sebagai orang tengahnya.. Tetapi, yang datang (dari bawah jubah mereka) tidak terkira ramainya.. Sehinggakan dalam tempoh yang tidak lama anda melihat pelajar ini membeli atau membina rumah dan perabotnya dan.. dan.. dan.. dan dari mana semua ini?! Sudah tentu, dari wang syar’eiyah kepunyaan Imam Mahdi (as) yang dikawal oleh mereka ini.. Dan sebagai ganti daripada membelanjakannya kepada mereka yang layak daripada anak yatim, orang-orang miskin dan janda-janda.. ia menemui jalan melancarkannya dengan senang dan mudah dan seolah-olah mendapat salah seorang daripada mereka seorang dara yang masih di dalam kepompong!

Bagi wakil-wakil dan pelajar yang berkeliaran di negara ini untuk mengutip khumus.. mereka mempunyai bahagian tetap sebagai (peratusan) daripada apa yang mereka kumpulkan samada (separuh), (sepertiga) atau (suku) .. sekurang-kurangnya.. lebih banyak pelajar dan ejen itu berusaha untuk memungut jumlah terbesar khumus daripada peniaga dan petani, dan sesungguhnya walaupun daripada orang miskin.. semakin banyak peratusan dan bahagiannya.. anda mungkin mendapati pelajar itu naik mimbar dan menjadikannya Al-Jahim (neraka) maka jadilah dia dekat sejarak dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi). dari kepala orang-orang miskin ini yang akan bertungkus-lumus mengumpul kekuatan.. mengapa? Kerana mereka tidak membayar khumus.. dan niatnya mungkin mendapati dia akan memungut daripada wang khumus dan berapa banyak dikumpulkan bahagiannya. Jika dikira sebagai contoh, dia dapat mengumpul lima juta, maka dikhaskan padanya sekurang-kurangnya (satu juta) dan jika Marajik diperuntukkan kepadanya sepertiga atau separuh, bahagiannya akan lebih daripada satu juta!!!

Jadi anda dapati orang ramai dengan niat baik membayar wang mereka kepada wakil-wakil ini atas pemahaman bahawa ia akan sampai kepada penerima yang berhak di sisi syari’ah dan mereka tidak tahu bahawa suku daripadanya akan luput - sekurang-kurangnya - dalam perut wakil-wakil ini.. dan dia akan datang kepada mereka dengan resit yang dicop dari Marajik bahawa dia telah menyerahkan jumlah penuh!!!

Dan wakil ini pulang ke rumahnya sambil memusingkan misainya yang penuh keghairahan dan keseronokan.. Sedangkan dia telah mencuri wang orang miskin dan anak yatim yang mungkin dilaluinya dalam perjalanan dan sebahagian besar wang mereka di tangannya.. Dia melihat mereka di kaki lima dalam keadaan yang menyedihkan.. dan dia mungkin tidak tahan melihat mereka!!!

Kita tidak tahu apakah pengesahan syari’ah atas kelicikan dan penipuan yang seseorang malu untuk bercakap mengenainya jika tidak kerana kewajiban untuk memberitahu kebenaran dan meletakkan pada huruf dan menjelaskan perjalanan sejaran Uthmaniyah pada akhir zaman.

Dalam keadaan ini adalah rasuah kewangan yang keji ini.. Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) membuat bantahan yang sangat kuat terhadap rasuah kewangan ini, dan ramai pelajar Hauzah Ilmiah menyokongnya pada masa itu, dan berlaku kekecohan di Hauzah Ilmiah melibatkan beberapa orang kanan Hauzah.. kerana berita protes beliau ini sampai ke beberapa gabenor Iraq dan tidak terhad di Najaf sahaja.. Saya dengar orang ramai dan ada seorang dan bersamanya sekumpulan Hauzah Ilmiah yang memprotes dan membantah sekeras-kerasnya rasuah kewangan Hauzah Ilmiah di Najaf Al-Asyraf. Secara peribadi, saya adalah salah seorang yang menyaksikan protes ini, dan saya pernah mendengar berita beliau secara langsung dan saya adalah salah seorang penyokongnya dan mereka yang menolak sekeras-kerasnya dasar kewangan yang keji ini.

Ianya amat melucukan.. (dan malapetaka kejahatan amat sinis) beberapa hari kemudian saya baca salah satu trompet Marajik dan penerima manfaatnya berkata: Ahmad Al-Hassan dan penyokongnya membantah dasar kewangan pihak Marajik kerana pihak Marajik tidak memberi mereka bantuan...!!!

Orang bodoh ini tidak sedar bahawa Al- Syed Ahmad Al-Hassan (as) dikenali oleh setiap yang berhubungan Hauzah bahawa dia tidak akan menerima gaji atau bantuan daripada Marajik kerana mereka tidak adil dalam pembahagian hak syari’ah, dan bahawa ramai di antara mereka yang menyokong Al-Syed Ahmad Al-Hassan dalam bantahannya adalah di antara mereka yang dikreditkan dengan gaji daripada pihak Marajik, sebahagian daripada mereka pergi dan melemparkan (kad gaji) ke hadapan Sistani dan pejabatnya, dan enggan menerima gajinya sama sekali.. sebagai protes terhadap rasuah kewangan mereka.. semoga ia menggerakkan hati nurani mereka, walaupun ianya relatif, dan boleh memalingkan mereka dari kesalahan mereka.

Dalam erti kata lain, penunjuk perasaan ini bukan membantah untuk diri mereka sendiri, tetapi untuk orang lain dan untuk kepentingan fakir miskin, yang memerlukan dan yang tertindas.. Kalau tidak, seperti yang saya katakan, ramai di antara mereka yang bergaji dan terkenal di pejabat Marajik. Tetapi Allah memerangi kedengkian, kebencian dan taksub buta terhadap apa yang dilakukan terhadap pemiliknya!!!!

Selepas bantahan yang diketuai oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) ini, terdapat sedikit peningkatan dalam dasar kewangan Marajik.. tetapi ia masih sangat terhad... Orang-orang Marajik dan mereka yang rapat dengannya kekal dalam kedudukan dan kemewahan mereka dengan mengorbankan orang lain yang telah dihimpit oleh keperluan dan kemiskinan.

Perbincangan mengenai perkara ini sangat panjang dan penuh dengan kekeliruan, kita tinggalkan sekarang dan mungkin ada kesempatan lain, insya-Allah.

Inilah cara saya mengenalinya:

Dia sangat rendah hati, dan saya tinggal bersamanya selama bertahun-tahun, dan dia berada di antara kami sebagai salah seorang dari kami, tetapi dia sering melayani kami, dan dia tidak berbeza dari kami, baik dalam makanan, pakaian, atau dalam majlis... Sebaliknya, kami berpakaian lebih baik daripadanya, dan dia biasa memperkenalkan kami apabila kami masuk ke mana sahaja kami masuk, atau dalam kereta yang kami naiki. Dan dia tidak berpuas hati dengan sesiapa yang mendahulukannya atas ansar yang lain, dan dia selalu berkata, "Saya adalah saudara dan khadammu, dan kita semua sama-sama menuju keredhaan Allah SWT. Aku datang untuk mengeluarkan kamu dari penyembahan berhala, maka janganlah kamu jadikan aku sebagai berhala.

Dan (salam Allah atas) sangat jengkel apabila sebahagian dari ansar memperlakukannya dengan cara yang istimewa dan membezakan antara dia dengan ansar ketika memberi salam dan berjabat tangan, misalnya, dan seumpamanya. Dia juga selalu berkata: (Janganlah kamu terganggu oleh tanda-tanda dari tujuan dan matlamat). yang dirujukkan padanya, kerana para imam dan para hujah adalah tanda-tanda pada jalan petunjuk dan kebenaran.. maka janganlah kamu membatasi pandangan kamu kepada tanda-tanda itu dan juga jangan menzalimi hak tanda-tanda itu).

Salam Allah ke atasnya yang sederhana dalam pakaian dan dalam majlis, dia selesa duduk dan sujud di atas tanah dan menganggapnya sebagai rezeki dari Allah jika dia mendapatinya, dan jika pakaiannya koyak atau meanggalkan jubahnya dia akan berkata:

الحمد لله الذي رزقنا الاقتداء بأمير المؤمنين (ع).

Segala puji bagi Allah yang telah membolehkan kita untuk mencontohi Amirul Mukminin (as).

Kami telah menghabiskan masa bertahun-tahun bersamanya, kebanyakannya mengembara di antara wilayah-wilayah Iraq untuk menyampaikan dan memperkenalkan dakwah Al-Yamaniyah, dan dia sentiasa melayani kami dalam semua perjalanan kami.. Jika kereta kami rosak, dialah yang memperbaikinya. Dialah yang membetulkan kerosakan itu dengan kotoran yang ada di bawah kereta dan kotoran minyak enjin, dan seumpamanya. Beliau pernah melakukan itu selama bertahun-tahun, dengan segala keperibadiannya dan tanpa menyebut sebagai beban.. Dia juga turut serta bersama ansar membasuh pinggan selepas selesai makan dan turut serta menyediakan juadah sekiranya kami berada di salah sebuah Husseiniyaat.

Beliau selalu mencontohi kata-kata Nabi Allah Isa (as): (Dengan kerendahan hati, tumbuhlah hikmah, bukan kesombongan. Begitu juga, tanaman tumbuh di dataran, bukan di pergunungan).

Dan dia menggesa kami untuk memerangi Al-Ana (keakuan) dengan berkata: (Allah itu kudus dan tidak mendekati sesiapa kecuali yang kudus, maka kuduskanlah dirimu agar Allah mendekati kamu), dengannya dan daripadanya kami mengenal hakikat merendah diri dan hakikat agama. Kita telah belajar daripadanya bahawa semakin seseorang itu memandang dirinya sendiri dan menyibukkan diri dengannya serta mengagumi keadaannya, semakin rendah kedudukannya di sisi Allah Ta’ala sehingga dia mencapai kedudukan Iblis, (laknahu Allah) - (aku lebih baik daripadanya). dan dia berkata, siapa yang ingin menjadi ansar Imam Mahdi (as) yang benar dan jujur ​​dia mestilah membenarkan firman Allah Ta’ala:

: {تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ}

Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin meninggikan diri dan berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.} [Al-Qashash: 83].

Maksudnya, tidak terfikir oleh mereka bahawa mereka ingin meninggi diri di bumi, dan mereka tidak bercakap diri mereka tentang itu, dan mereka tidak menginginkannya., dan bukan sahaja mereka tidak meninggi diri di bumi dan melakukan kerosakan, tetapi ia tidak terfikir pada seseorang bahawa dia lebih baik daripada salah seorang saudaranya, tidak kira betapa sederhana penampilannya, dan dia selalu berkata: Sesiapa yang menghina seorang mukmin yang sederhana dan yang menghina orang miskin telah menghina Ahmad Al-Hassan.

Beliau selalu berkata: “Sejahat-jahat musuh manusia ialah orang yang berada di antara kedua belah pihaknya.” Dan pada hakikatnya, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah seorang guru yang hebat dalam segala hal, dan daripadanya kita belajar sejauh mana keburukan dan kemerosotan pendekatan keangkuhan dan meninggi diri yang menjadi ciri dominan kebanyakan institusi agama.. dari mencium tangan, meninggi diri dan menghulurkan kepada manusia, memanjangkan janggut dan membesarkan serban ... Anda akan dapati bahawa kebiasaan yang berlaku ialah apabila seorang ulama menganggap dirinya telah maju dalam ilmunya, dia memanjangkan janggutnya dan membesarkan serbannya.. Bahkan, dibezakan walaupun dalam pemakaian selipar.. Dia memakai selipar kuning.. dan selipar kuning ini maksudnya yang dia seorang mujtahid ... Malangnya untuk ijtihadnya ini, dengan menjadikan selipar sebagai dalil!!!!!!!!!!!

Malah, pada suatu hari yang menarik perhatian saya apabila ada salah seorang yang mendakwa ahli ijtihad di Najaf Al-Asyraf.. Saya sedang berdiri di pokok anggur Al-Haydari Al-Syarif dan mujtahid ini datang dan salah seorang pengikutnya ada di belakangnya.. ketika dia tiba. di tempat dia menanggalkan kasutnya, dia meninggalkan sandal kuningnya tanpa meletakkannya kepada orang yang bertanggungjawab menyimpan kasut... Tugas orang yang berjalan di belakangnya ialah membawa selipar kuning ini dan memberikannya kepada pegawai yang bertanggung jawab, dan apabila Marajik ini keluar, orang ini menghulurkan selipar kuningnya itu.. Saya rasa meluat dengan cara Firaun yang menyimpang dari pendekatan Ahl Al-Bayt (as), pendekatan merendah diri, kesederhanaan dan tidak mementingkan diri sendiri.

Bagi mereka yang mendakwa sebagai Marajik tertinggi sekarang.. anda dapati orang-orang beratur berjam-jam, menunggu giliran sampai kepada mereka untuk mencium tangan Marajik ini sahaja!!!!

Dan anda dapati Marajik itu mengangkat tangannya dan sering kali dia menoleh kepada orang di sebelahnya dan bercakap dengannya.. dan orang yang mencium tangannya akan pergi dan dia tidak memandang mereka... dan inilah yang saya lihat dengan mata saya sendiri, dan Allah menjadi saksi atas apa yang saya katakan.

Sementara Marajik ini membaca apa yang diriwayatkan daripada Ahlul Bait (as) mengenai larangan itu:

Dari Ali bin Mazyad, Shohib Al-Sabiri, dia berkata: “Saya mendatangi Abi Abdillah (as) dan saya memegang tangannya dan menciumnya. Beliau berkata: Sama ada ia hanya sesuai untuk seorang nabi atau washi nabi) Al-Kafi, jilid 2, ms 185.

Dan dari Al-Ridha (as): (Seorang lelaki jangan mencium tangan seseorang lelaki, kerana mencium tangannya seperti berdoa untuknya) Tahfu Al-Uqul m/s 450.

Orang-orang ini tidak terfikir bahawa ada orang yang lebih baik daripada mereka, dan kerana itu tangan mereka terbuka di hadapan semua orang untuk dicium, sebaliknya, jika mereka berfikir bahawa mungkin ada orang yang mencium tangan mereka yang lebih baik daripada mereka dan lebih dekat kepada Allah daripada mereka, jadi bagaimana mereka boleh menerima supaya tangan mereka dicium?!

Ini jauh menyimpang dari akhlak keluarga Muhammad (as) dan apa yang dibesarkan oleh Syiah dan kekasih mereka, dan bagi Allah mutiara Al-Syahid Muhammad Muhammad Shadiq Al-Shadr (rahimahu Allah) ketika dia menjelaskan keterlaluan bid’ah ini dengan kenyataan yang paling jelas dan menyangkal semua hujah yang lemah untuk membenarkan bid’ah ini, seperti yang dia katakan dalam salah satu khutbah atau rakamannya suara, yang maksudnya: (Sesiapa yang mencium tangannya adalah syaitan sejauh mana dia tahu atau tidak tahu).

Dia juga berkata yang maksudnya: (Saya menjadi asing di Hauzah dan masyarakat kerana saya tidak menghulurkan tangan untuk dicium.. Tetapi insya-Allah akan tiba harinya sesiapa yang mencium tangannya akan menjadi orang asing dan tidak boleh disentuh).

Ya.. InsyaAllah hari ini akan segera tiba.. Maka agama Muhammad dan keluarga Muhammad (as) akan kembali segar, tanpa bid'ah atau penyelewengan. Maka telah terbit Fajar Shadiq dan sekarang kita sedang menunggu matahari terbit. Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿... إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ

(...ialah di waktu subuh; bukankah subuh itu sudah dekat?) [Hud: 81].

Ya, Tuhanku dekat dan sangat dekat, dan hati kami merindui kerinduan dan rindu akan subuh ini, yang menyejukkan mata orang-orang yang bertaqwa, yang menunggu, dan yang dikecualikan kepada orang-orang yang ragu-ragu dan yang curiga, kata Yang Maha Kuasa. :

﴿إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً * وَنَرَاهُ قَرِيباً

(Sesungguhnya mereka memandangnya masih jauh. * Sedangkan Kami memandangnya telah dekat. [Al-Ma'arij 6-7].

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dengan tegas menekankan penyangkalan diri ini dan memerangi diri, serta melebur dalam mencinta Allah dan mengenalnya dan mengenal aulia’nya, bahkan, beliau sentiasa menekankan bahawa matlamat ketaatan manusia itu bukanlah syurga dan takut neraka, tetapi seseorang itu hendaklah menyembah Tuhannya kerana Dia berhak disembah... Seperti yang diriwayatkan dari Amirul Mukminin (as).. Barangsiapa yang membunuh dirinya dan keinginannya dapat masuk ke dalam kerajaan (Malakut) Allah dan ruang orang-orang yang bertaqwa pada hakikatnya.. Adapun orang yang sibuk melihat dirinya.. Sebanyak apapun kesibukan ini, dia tidak lalai dari Tuhannya.

Dan salam Allah ke atasnya yang sentiasa berkata: Siapakah kita sehingga kita menganggap diri kita lebih utama, berkedudukan, atau tinggi dari orang lain.. Apabila Amirul Mukminin (as) dan penghulu orang-orang yang bertauhid setelah Rasulullah (S) berkata tentang dirinya: Ya Tuhanku, aku telah menganiaya diriku sendiri dalam memandangnya, dan celakalah ia jika Engkau tidak mengampuninya) Bihar Al-Anwar, jilid 91, ms 97. Siapalah kita sehingga diri kita tertipu dan sibuk memandang padanya atau mengaguminya, atau melihat bahawa kita telah menunaikan salah satu hak dari hak-hak Allah ke atas kita. Kita harus segan dan malu dengan kewujudan kita dan menggigit tangan kita dalam penyesalan dan merasa rugi atas kekurangan kita terhadap hak Allah Ta’ala dan bersyukur kepada-Nya atas nikmat-nikmat-Nya yang tidak terkira banyaknya kepada kita.

Walau apa pun, di sini akan tumpul hujung pena saya. Maka bidang ini, tidak kira berapa banyak saya tuliskan di dalamnya, saya tidak akan sampai ke penghujungnya, dan saya tidak dapat menerangkan sebahagian dari yang menggunung.... Tidak mungkin saya menggambarkannya. Betapa merendahnya hamba yang hebat ini.. kecuali dengan apa yang saya tahu dan dari mana saya mengetahuinya.. dan bagaimana mengenal orang yang istimewa dan keistimewaannya.. Bagaimana saya boleh melakukannya.. Malah kata-kata dan ungkapan yang sesak dengan saya, dan saya keliru tentang mendahulukan sebahagian dari yang lain.. sehingga saya mendapati diri saya tidak dapat menulis apa-apa.

Tetapi mungkin kita boleh belajar sesuatu tentang kebenaran apabila kita mendengarnya ketika dia berkata tentang dirinya: (Saya tidak melihat diri saya sebagai sesuatu melainkan dosa di hadapan Tuhanku).

La Haula Wa La Quwata Illa billahi 3alyi l-3adzim - dan tidak ada daya atau upaya kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Inilah cara saya mengenalinya:

Seorang yang zuhud pada dunia dan perhiasannya.. Dia tidak pernah menimbangnya.. Seorang yang zuhud tidak seperti zuhud palsu, yang berpura-pura zuhud di hadapan manusia dan hatinya terbabas kerana cinta dunia, martabat, kedudukan dan penampilan.. Sebaliknya, dia zuhud seperti bapa-bapanya yang suci, dalam perkataan, perbuatan dan tingkah laku.. Dia membenci segala tanda ketinggian dan penampilan. Dia disemai dengan kerendahan hati, kesederhanaan dan berpada (qana’ah).. Dia tidak mempunyai rumah untuk menempatkan dia atau keluarganya.. Dia tidak mempunyai kenderaan yang membawanya dan membelanjakan keperluannya, dan tidak juga.. mahupun.. mahupun.. seolah-olah dia adalah tetamu di dunia ini dan sedikit yang tinggal.

Walaupun begitu, apabila anda melihatnya, anda akan dapati dia orang yang paling kaya dan paling disayangi. Bertawakkal Allah Ta’ala dalam segala hal, dia menumpukan seluruh perhatiannya dalam mentaati Allah Ta’ala, mengislah manusia, menghidupkan sunnah, dan membunuh bid’ah.. Adapun rezeki kebendaan dunia, adalah sesuai dengan kata-kata Amirul Mukminin (as):

(Wahai manusia, ketahuilah bahawa kesempurnaan agama adalah menuntut ilmu dan mengamalkannya, kerana menuntut ilmu itu lebih wajib bagi kamu daripada mencari harta. Bahawa harta itu dibahagikan dan dijamin kepada kamu, ia telah dibahagikan secara adil di antara kamu, dan dia telah menjaminnya dan pedangku adalah untuk kamu, dan ilmu disimpan pada ahlinya, dan kamu diperintahkan untuk mencarinya daripada ahlinya, maka carilah ia) Al-Kafi, jilid 1, ms 30.

Maka kita belajar daripadanya: Dia yang memperbaiki apa yang ada antara dia dan apa yang ada pada Allah.. Allah menjaga segala urusannya dan menjadikan baginya jalan keluar dari setiap kesusahan dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka, sebagaimana Allah Ta’ala berfirman:

( ... وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً )

(...dan Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. * Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. [Al-Talaq :2-3]

Dan rezeki yang baik ialah dengan bersama ketaatan kepada Allah dan dalam ketaatan kepada Allah dan untuk mentaati Allah.. Maksudnya, hinggakan mencari rezeki pun mestilah untuk mentaati Allah Ta’ala dan melaksanakan apa yang telah difardhukan kepada kita.. dari menolong agama dan membahgiakan fakir-miskin, dan orang-orang yang memerlukannya dan menunaikan kewajipan keluarga, tanggungan dan persaudaraan.. bukan berkasih sayang dalam mengumpul harta dan kerana mementingkan dunia dan kemuliaan .. hati adalah wadah yang tidak dapat menampung dua perkara di masa yang sama.. Sama ada cintakan Allah atau cintakan dunia.. kita tidak diciptakan untuk disibukkan dengan dunia dan perhiasannya dan untuk melawan anjing-anjing gilanya.

Dan salam Allah dilimpahkan kepadanya yang selalu mewakili apa yang disifatkan oleh Amirul Mukminin (as) pada dunia:

- (Dunia adalah bangkai dan yang mencarinya adalah anjing, maka sesiapa yang menghendaki sesuatu daripadanya, hendaklah dia bersabar semasa bercampur-gaul dengan anjing) Syarah Ihqaq Al-Haqq, jld. 32, hlm. 237.

- (Demi Allah, duniamu ini lebih mudah di mata saya daripada peluh babi di tangan orang berpenyakit kusta) Nahj Al-Balaghah, jilid 4, ms 52-53.

Dan salam Allah dilimpahkan kepadanya (as) yang selalu diulangi dengan rasa sakit dan pedih hati apa yang difirmankan oleh Allah Ta’ala kepada Musa bin Imran:

- Dari Abi Abdillah (as) dia berkata: Pada munajat Musa (as): (Wahai Musa, jika kamu melihat kemiskinan semakin dekat, katakanlah: Selamat datang kepada syiar orang-orang yang soleh, dan jika kamu melihat kekayaan semakin dekat, katakanlah: Dosa yang disegerakan azabnya) Al Kafi jilid 2, ms 263.

Saya masih ingat perumpamaan beliau pada kata-kata Nabi Allah Isa (as). dan betapa manisnya apabila ia keluar dari mulutnya yang suci:

- (Tidur di bangsal dan banyakkan makan roti barli dengan keselamatan agama) Ma’ani Al-Akhbar ms 341 .

Ya Tuan.. Sungguh banyak dan sangat banyak, dengan keselamatan agama dan akidah.. Inilah yang kami pelajari darimu wahai anak orang yang suci. Kami memohon kepada Allah SWT agar dianugerahkan kepada kami ketaatan dan zuhud pada dunia, dan tidak menjadikan kita termasuk orang-orang akhir zaman yang tidak mengenal dunia melainkan dengan pakaian yang baik, dan hanya dengan meninggi diri dan keangkuhan. Sebagaimana yang diriwayatkan dari Nabi Muhammad (S):

- (Akan datang kepada umatku suatu zaman di mana mereka tidak mengenal para ulama kecuali yang berpakaian baik, dan mereka tidak akan mengenal Al-Qur’an kecuali dengan suara yang merdu, dan mereka tidak akan beribadah kepada Allah kecuali pada bulan Ramadhan. Jika ini berlaku, Allah akan memberikan kuasa ke atas mereka penguasa yang tidak berilmu, tanpa pengertian mendalam, tanpa belas kasihan) (Bihar Al-Anwar, jld. 22, hlm. 454).

- (Akan datang kepada manusia suatu zaman apabila amat buruklah rahasia batin mereka, dan begitu cantiknya penampilan zahir mereka, ketamakan kepada dunia, yang dengannya mereka sama sekali tidak menginginkan sesuatu yang ada di sisi Tuhan mereka, Agama mereka adalah riya’ (pamer), dan sama sekali tidak mengkhawatirkannya. Sehingga, Allah pun meliputi mereka dengan azab, dan sehingga mereka berdoa kepada-Nya dengan tenggelam dalam doa (yakni sungguh-sungguh), namun doa mereka tidak pernah diqabulkan. Al Kafi J 2 ms 296.

Ya, doa orang yang tenggelam... Ini adalah doa yang dianjurkan oleh Ahl Al-Bayt (as) pada kemunculan kekacauan (fitnah) pada akhir zaman... dan dia akan diselamatkan daripadanya:

- Dari Abdullah bin Sinan, dia berkata: Abu Abdillah (as) berkata: (Sungguh akan menimpa kamu, dan kamu akan kekal tanpa ilmu yang dapat dilihat, dan tidak ada imam petunjuk, dan tidak ada yang akan diselamatkan daripadanya kecuali orang yang berdoa dengan Doa Orang Yang Tenggelam (Doa Al-Ghariq). Aku bertanya: Bagaimana doa orang yang tenggelam? Dia berkata: Ucapkanlah:

يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك

"Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku. pada agama-Mu.”

Maka aku berkata: “Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, wahai yang membolak-balikkan hati, penglihatan, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu.” Dia berkata: “Sesungguhnya Allah AWJ membolak-balikkan hati dan penglihatan, tetapi katakanlah seperti apa yang aku katakan kepadamu: “Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamamu) Kamal Al-Din dan Tammam Al-Ni’mah, hlm. 352.

Ya, Ahl Al-Bayt (as) membawakan nash hadits ini dan yang lain bahawa tidak ada keselamatan bagi manusia daripada ujian (fitnah) akhir zaman melainkan dengan kembali kepada Allah Ta’ala dan berpegang teguh kepada-Nya serta memohon petunjuk daripadaNya. Pada hari kita dapati fuqaha’ Suuk, mendidik manusia bahawa mereka adalah jalan yang selamat dan bahawa manusia dalam kebaikan dan berada di atas kebenaran selagi mereka berpegang kepada ulama.. seolah-olah para fuqaha’ pembawa wahyu..  tiada yang turun ke bumi dan tiada yang naik ke langit melainkan setelah melalui mereka!!!

Sedangkan, jika kita rujuk kepada Ahlul Bait (as) dan bertanya kepada mereka tentang fuqaha’ akhir zaman, kita akan dapati jawapannya seperti berikut:

Dari Muhammad bin Muslim, dia berkata: Seorang lelaki bertanya kepada Aba Abdillah (as): Bilakah Qaim kamu akan muncul? Baginda bersabda: (Apabila banyaknya kesesatan dan sedikitnya petunjuk, banyaknya penindasan dan kerosakan, sedikitnya pembaikan dan pembersihan, dan lelaki merasa cukup (mencintai) dengan lelaki dan wanita dengan wanita, dan ulama telah cenderung kepada dunia, dan kebanyakan manusia bersyair dan para penyair (menyanyi dan para penyanyi). ..... Kemudian disebut nama Qa'im (as) pada malam dua puluh tiga bulan Ramadhan, dan ia bangkit pada hari Asyura, seolah-olah aku melihatnya. berdiri di antara rukun dan maqam, dan Jibrail menyeru di hadapannya: Al-Bai’atu Lillah (Bersetia kepada Allah), maka pengikutnya (syi’ahnya) akan menerimanya) Mu’jam Ahadits Imam Mahdi (as) jilid 3 ms 490-491.

- Dari Abi Abdillah (as) yang berkata: Amirul Mukminin (as) berkata: Rasulullah (S) bersabda: “Akan datang suatu zaman  pada manusia apabila tiada lagi yang tinggal pada Al-Quran melainkan tulisannya, dan Islam hanya pada namanya sahaja, mereka mendengarnya dan mereka adalah manusia yang paling jauh.” Darinya, masjid-masjid penuh imarah tetapi kosong dari petunjuk, fuqaha’ pada masa itu adalah seburuk-buruk fuqaha’ di bawah naungan langit, daripada mereka datang fitnah dan kepada mereka ia (fitnah itu) akan kembali) Al Kafi jilid 8 ms 307-308.

- Dari Abi Jaafar (as). dia berkata: “Akan ada pada akhir zaman suatu kaum yang diikuti di antara mereka orang-orang yang berpura-pura membaca dan beribadah secara orang-orang bodoh yang tidak menyuruh kepada makruf dan tidak mencegah kemungkaran melainkan mereka selamat dari bahaya, mereka mencari kelunakan dan alasan untuk diri mereka sendiri, mereka mengikut ulama yang keliru dan rosak ilmu mereka... Tahzhib Al-Ahkam Jz 6 ms 180.

- Dan dalam hadis Al-Mi’raj: (... Aku berkata: Tuhanku dan tuanku, bilakah itu akan berlaku - maksudnya bangkitnya Al-Qa'im (as)? Kemudian Allah AWJ mewahyukan: Ia akan terjadi apabil ilmu diangkat, munculnya kejahilan, banyak yang membaca, sedikit amalannya, banyaknya pembunuhan, dan sedikitnya fuqaha’ pembimbing, dan banyaknya fuqaha’ yang sesat lagi khianat, dan paling banyak penyair (penyanyi)...) Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni’mah ms 251.

- Dari Mufadhdhal bin Omar, dia berkata: Saya mendengar Aba Abdillah (as) berkata: (Seandainya Qa'im kami telah bangkit, dia akan memulakan pada pendusta Syiah dan membunuh mereka) Ikhtiar Ma’rifah Al-Rijal jilid 2, hlm. 589.

Dari Abu Al-Jarud, dari Abu Jaafar (as), dia berkata: Aku bertanya kepadanya, Bilakah Qaim tuan akan bangkit? Dia berkata: Wahai Abu Al-Jarud, kamu tidak menyedarinya. Aku berkata: Orang di zamannya. Dia berkata: Dan tidak akan menyedari orang-orang di zamannya, Qa'im kami akan bangkit untuk kebenaran setelah putus asa terhadap Syiah, dia menyeru manusia tiga kali, tetapi tidak ada yang menjawabnya..... Dia berjalan ke Kufah, dan enam belas ribu darinya akan keluar dari Al-Butriyah (Zaidiyah) sambil mengeluh pada senjata, pembaca Al-Qur'an, ahli-ahli fiqh dalam agama, mereka melukai/membersih dahi mereka, bersiap sedia dengan pakaian mereka, dan kemunafikan memenuhi mereka, dan mereka semua berkata: Wahai anak Fatimah, pulanglah, kami tidak memerlukan kamu. Dia meletakkan pedang di antara mereka di belakang Najaf pada petang Isnin dari waktu ‘Ashar hingga ke Maghrib, dan dia membunuh mereka lebih cepat daripada lobak merah, maka tidak ada seorang pun yang hilang dari mereka, dan tidak ada seorang pun dari sahabatnya yang cedera, darah mereka adalah korban kepada Allah. Kemudian dia memasuki Kufah dan membunuh yang memeranginya sehingga mencapai redha Allah (AWJ)...) Dala’il Al-Imamah oleh Muhammad bin Jarir Al-Thabari (Al-Syi’i) ms 455-456.

Dan banyak lagi riwayat-riwayat yang tidak dapat disebutkan dalam ringkasan ini.

Akhir sekali, saya katakan: Ini hanyalah sebahagian daripada yang banyak dan puncak gunung ais daripada apa yang saya ketahui tentang Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) yang saya tulis dengan cepat dan tergesa-gesa.. Saya memohon maaf kepada Allah, kepada Rasul-Nya dan kepada Ahl Al-Bayt (as) di atas segala kekurangan.. Tetapi saya harap saya akan berjaya di masa hadapan untuk menulis sirah atas dakwah Al-Yamaniyah yang diberkati. Saya akan cuba mengumpulkan segala yang saya ketahui dan alami sejak awal dakwah yang penuh barakah hingga ke hari ini.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan semoga selawat dan salam Allah ke atas Muhammad dan keluarga para imam dan Mahdi-mahdi, dan laknat kekal ke atas musuh mereka hingga hari kiamat.

 

Al-Syeikh Nadzim Al-‘Uqaili

23 - Jumada Al-Tsani - 1431 Hijrah

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan