Halaman

Jumaat, 13 Februari 2015

Kiamat Kecil Dan Pembahagian Manusia


((Kiamat Kecil Dan Pembahagian Manusia))
Oleh Sheikh Rahim Al-Ansari pada fb rasminya

بسم الله الرحمن الرحيم

Kiamat Kecil Dan Pembahagian Manusia


Hari ini (sekarang) adalah hari Kiamat Kecil dan Kiamat dibahagikan kepada tiga bahagian. Kematian Manusia dan keluarnya dari tempat tinggal ini, iaitu penempatan di dunia ini seperti yang diriwayatkan dari Al-Thahirin: Sesiapa yang mati maka terjadilah kiamat padanya, Kiamat Kedua adalah Keluarnya Al-Qaim (as) dan Kiamat Ketiga adalah Hari Kiamat

Kini kita berada dalam Kiamat Kecil, dan telah zuhur Qaim Aali Muhammad (as). Hari-hari ini adalah hari direndahkan (satu golongan) dan ditinggikan (golongan yang lain),

Manusia dibahagikan kepada beberapa bahagian:

1. Kaum (golongan) yang turun dan menuruni dari lereng-lereng gunung ke jurang lembah.
2. Kaum (golongan) yang menaiki dari lembah jurang ke lereng-lereng gunung
3. Kaum (golongan) yang mabuk keliru bagi kebanyakan umat Islam dan Kristian - dalam keadaan ragu-ragu antara (turun atau naik); tidak masuk kepada golongan ini (pertama) dan tidak pula kepada golongan itu (kedua).

Pembahagian ini dan pembahagian-pembahagian ke dalam kategori ini telah berlaku dengan zuhurnya Washiy dan Utusan Imam Mahdi Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as)

Golongan pertama mereka adalah ulamak yang menyangka mereka adalah orang-orang yang sampai kepada Allah dan mengenal Imam Mahdi (as), tetapi hancur berkecai sangkaan mereka mengenai apa yang dijelaskan Ahl Al-Bait yang maksum dan yang disucikan (as) ini, iaitu terkeluar dari urusan ini sesiapa yang berfikir bahawa ia adalah ahlinya dan seumpamanya, masuk menjadi hamba Matahari dan Bulan


Golongan kedua adalah mereka yang menyesuaikan diri kepada Allah bagi mengenal kebenaran, kerana mereka tidak menjadikan diri mereka menjual agama dan makrifah, tetapi melihat Allah dalam hati mereka dan mendapat pancaran cahayaNya dan kasih auliakNya (as). Maka mereka mendekati lebih dekat kepada Allah seperti yang dinyatakan di dalam hadith Qudsi: Sesiapa yang menghampiriKu sejengkal Aku akan mendekatinya sehasta dan yang datang kepada Ku berlari Aku akan datang padanya dengan berjalan kaki.

Golongan ketiga mereka adalah orang biasa yang liar yang memanggil di belakang dengan berbagai jeritan, seperti diriwayatkan dari Shadiq Al-‘Itrah (as): Kami adalah ulamak dan syi’ah kami adalah para pelajar dan selebihnya adalah orang biasa yang liar yang memanggil di belakang dengan berbagai jeritan

Dan diutarakan kepada saudara kata-kata penghulu ahli Tauhid dan Pintu Kota Ilmu Al-Rasul (Selawat Allah ke atas mereka semua) bagi saudara menentukan tempat manusia di dalam kotak mana patut meletakkan dirinya. Ia adalah khutbah beliau (as)

[Dia menyifatkan pada zamannya yang tidak adil, dan membahagikan manusia ke dalam lima jenis, kemudian yang zuhud di dunia (tidak mementingkan dunia)]

[Maksudnya zaman yang tidak adil]

Wahai manusia, aku telah menghadapi Tempoh masa ketidak-patuhan, dan zaman kekufuran, yang banyak menyediakan yang menyakitkan hati, dan yang semakin zalim lagi ganas, tidak berguna apa yang kami tahu, kami tidak ditanya apakah kejahilan kami, kami tidak takut kesusahan (Al-Qari3ah) sehingga ia terbiasa dengan kami.

[Jenis Jenis Kejahatan]

Manusia ada empat jenis:

I - Mereka yang tidak menghalang kerosakan di muka bumi, melainkan menghina dirinya sendiri, dan kelemahan semata-mata.

Halaman 88


II - Kekurangan Harta.
Termasuk ancaman bahaya pada pedangnya, dan menghebah (menunjuk-nunjuk) sarungnya, Meriuhkan  kudanya dan orang-orangnya (lelaki) sebagai syarat bagi dirinya, dan memusnahkan agamanya untuk dihancurkan  atau mengambil kesempatan, atau dengan memimpin pasukan berkuda, atau menduduki mimbar. Dan sungguh amat jeleklah nilai perniagaan dunia yang dilihat pada diri kamu sendiri! Sebahagian mereka mengejar dunia dengan amalan akhirat, dan yang mengejar akhirat dengan amalan dunia,


III Bahawa orang itu serba kurang, langkahnya mendekati, jubahnya singkat, amanah adalah perhiasan dirinya, dan mengambil Allah sebagai perantara dan tempat berlindung dari dosa..
Dan di antara mereka tidak berupaya menuntut kerajaan atas kekurangan dirinya, disebabkan oleh pengabdian diri, dikurangkan masalah demi masalah, lalu ditunjukkan atas nama dan yang menghiasi pakaian orang yang zuhud, tidak secara berperingkat-peringkat dan tidak secara tertahan-tahan.


IV [Berharap Kepada Allah]

Tinggal orang-orang yang mengalir air mata mereka berzikir kepada tempat mengadu, dan mengalir air mata yang takutkan perhimpunan (mahsyar), kerana di antara mereka ada perhimpunan yang tiada tempat tinggal, dan yang takutkan ditindas (azab), dan menyakitkan muncung (mulut),

Dan ucapkan selamat tinggal dengan Ikhlas, dan berpantang yang menyakitkan, godaan mereka adalah taqiyah (pura-pura), dan menyempurnakan kehinaan mereka, lalu mereka berada di laut garam, mulut-mulut mereka tersembunyi, dan hati mereka bernana, telah mengajar sehingga letih, dan menawan sehingga dihina dan berperang sehingga dibenci.


V [Tidak Mementingkan Dunia]

Biarkan dunia lebih kecil di mata kamu dari buih yang menggoda, menggunting meracik, dan mempelajari dari orang-orang yang terdahulu daripada kamu sebelum kamu mengajar orang-orang selepas kamu.

Segala puji bagi Allah, yang memberikan nikmat yang paling agung, ia adalah makrifah (mengenal) Khalifah Allah di bumiNya, yang menjadikan kita tahu dan kepada kamu dari para pencari (pelajar) kesan tinggalan Syed Al-Syuhada’ (Penghulu Syuhada’) Abi Abdillah Al-Hussein (as).

1 Shafar 1435 Hijriyah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan