Apabila Rasulullah
Muhammad (S) memasuki Rumah Allah, dia mulakan dengan Hajar Aswad dan dia
berakhir dengan Hajar Aswad, dan dia mengarahkan sahabat-sahabatnya untuk
menjadikan janji terakhir mereka dengan Al-Bait al-Haram adalah beristilam
Hajar Aswad. dan mustahab (sunat), istilam (menjabat/sentuh, mencium,
melambai dari jauh) Hajar Aswad dalam setiap tawaf. Dengan menyentuh Hajar
Aswad akan terampun kesalahan dan gugurnya dosa-dosa. Bahkan, Rasulullah
Muhammad (S) sujud di atas Hajar Aswad dengan meletakkan dahinya selepas baginda menciumnya.
Jadi apa yang boleh difahami dari semua ini selain Hajar Aswad adalah sesuatu
yang paling penting di Al-Baitullah AL-Haram.
Dari Abdullah bin
Sinan berkata: Abu Abdillah (as) berkata:
(Rasulullah (S) mengingatkan tentang Haji, jadi baginda menulis, kepada
orang-orang yang sampai KitabNya dari kalangan orang-orang yang masuk Islam,
bahawa Rasulullah Allah (S) hendak mengerjakan Haji, dan baginda telah
memberikan mereka kebenaran untuk mengerjakannya, supaya orang yang mempunyai
keupayaan untuk mengerjakan Haji boleh berbuat demikian...... Oleh itu, apabila
baginda sampai di pintu Masjid, baginda menghadap Ka’bah, dan Ibn
Sinan menyebut bahawa pintu itu adalah pintu Bani Syaibah,
jadi baginda bertahmid kepada Allah dan memuji-Nya,
dan baginda berselawat kepada bapanya Ibrahim (as), kemudian dia pergi ke Hajar Aswad beristilam.
Maka setelah baginda tawaf Ka’bah, beliau solat dua rakaat,
di belakang Makam Ibrahim (as), dan baginda pergi Zamzam dan minum
darinya, kemudian baginda berdoa:
اللَّهُمَّ
إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً و رِزْقاً واسِعاً وشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وسُقْمٍ
Ya Allah aku bermohon kepadaMu ilmu yang
berguna dan rezeki yang luas, dan penawar dari setiap penyakit dan wabak
penyakit itu,
baginda kekal mengucapkan semasa menghadap Ka’bah, maka baginda
berkata kepada para sahabatnya:. Marilah akhiri peranjian kamu di Ka’bah
dengan Istilam pada Hajar Aswad. Maka baginda beristilam. Kemudian
baginda pergi ke Al-Safa) [5]
Riwayat Al-Bahaiqi
dari Ibn Abbas katanya:
(Aku melihat Rasulullah (S) sujud di Hajar Aswad)
Dan perlu diberi
perhatian kepada perkara yang sangat penting, bahawa Rasulullah (S) telah
mendirikan dua rakaat selesai tawaf di Maqam Ibrahim, dan Rasulullah (S) dan
para Imam (as) bersolat di Makam Ibrahim (as), dan orang yang berdiri dalam
solat di Maqam Ibrahim (as) hendaklah (mengisyaratkan) Hajar Aswad di
antara tangannya dan menghadap arah kiblatnya. Dan ini menjelaskan dalam
kejelasan penuh bahawa ayat ini juga digunakan untuk Qa'im Keluarga Muhammad
dan Yusuf Keluarga Muhammad, atau Hajar Aswad
﴿إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ
عَشَرَ كَوْكَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ﴾
{(Ingatlah), ketika Yusuf
berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat
sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku".}
[Surah Yusuf 12:4]..
Dan saya sebelum
ini telah menjelaskan pengertian sujud ini ketika saya mentafsirkan ayat ini
dalam [mengenai] Imam Al-Mahdi (as), tetapi apabila sujud di sini ditafsirkan
kepada al-Qa'im dan Fatimah yang kedua-duanya menjadi Rahsia yang diletakkan
bersama, ia betul-betul sujud yang sama sepertinya kepada Ka’bah dan Hajar
Aswad ini yang diletakkan di dalamnya. Jadi matahari di sini adalah Muhammad (S)
dan bulan adalah Ali (as) dan sebelas bintang ialah Imam-imam (as) dari
anak-anak Ali (as) dan Fatimah (as) mereka adalah: (Al-Hassan, Al-Hussein, Ali,
Muhammad, Jaa'far, Musa, Ali, Muhammad, Ali, Al-Hassan, dan Muhammad), dan
sujud mereka bermakna bahawa mereka membuka jalan untuk Qa'im dan untuk
menegakkan Keadilan dan melindungi mereka yang tertindas, dan terutamanya
penindasan yang merampas hak pemilik sejak yang pertama Allah mencipta
penciptaan dan sehingga datang as-Saah.
Adapun sujud
makhluk yang lain, di antara orang-orang yang sujud kepada Ka’bah adalah juga
sujud kepada Hajar Aswad, ia adalah seperti satu petunjuk yang jelas dan juga
petunjuk yang membuka jalan bagi al-Qa'im sama ada mereka suka atau tidak. Dia,
Yang Maha Tinggi, berfirman:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ
يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ
وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ
وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَن يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن
مُّكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾
{Apakah kamu tiada
mengetahui, bahawa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi,
matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata
dan sebagian besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah
ditetapkan azab atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak
seorangpun yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia
kehendaki.} [Surah Al -Hajj 22:18]
Semua orang
membuka jalan bagi Al-Warits (yang Mewarisi), atau Al-Qa'im, sama ada
mereka mahu atau tidak, kerana matahari, bulan dan bintang-bintang membuka
jalan bagi Qa'im, dan orang-orang yang berhak diazab juga membuka jalan bagi
Qa'im, dan semua mengikut perkiraan mereka sendiri. Jadi pergerakan Penciptaan
secara amnya, telah membuka jalan kepada al-Qa'im yang memberi keadilan kepada
yang tertindas, walaupun kebanyakan penciptaan jahil mengenainya, sama seperti
mereka bertawaf di Ka’bah dan yang diletakkan Hajar Aswad di dalamnya walaupun
mereka hampir tidak memahami apa-apa mengenai tawaf mereka.
Adapun agama-agama
sebelumnya, sesungguhnya juga telah menyebut Hajar Aswad di dalam Taurat dan
Injil:
(42) Kata
Isa kepada mereka: "Belum pernahkah kamu baca dalam Kitab Suci: Batu yang
dibuang oleh tukang-tukang bangunan telah menjadi Batu Penjuru: hal itu
terjadi dari pihak Tuhan, suatu perbuatan ajaib di mata kita. (43) Sebab
itu, Aku berkata kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan
akan diberikan kepada suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu. (44) (Dan barangsiapa jatuh ke atas batu itu, ia akan
hancur dan barangsiapa ditimpa batu itu, ia akan remuk.)" [6]
Jadi Hajar Aswad
yang disebutkan oleh Isa (as) adalah di negara lain daripada negara yang beliau
tangani, untuk kerajaan yang akan diambil dari negara yang Isa (as) tangani,
dan mereka adalah Bani Israel, dan orang yang beriman kepada Isa (as) - kerana
dia telah menyebut dengan ucapan ini kepada pelajarnya yang beriman kepadanya
dan yang lain daripada mereka dan [kerajaan] akan diberikan kepada negara yang
berkaitan dengan Hajar Aswad [dan] yang akan menghasilkan sebuah kerajaan itu.
Jadi ia adalah amat jelas bahawa kata-kata Isa (as) menjelaskan keutamaan Batu
Penjuru (Hajar Aswad), dan bahawa kerajaan akan diambil pada akhirnya dari
orang-orang yang mendakwa sebagai pengikut Isa, akan diberikan kepada bangsa
Hajar Aswad, dan mereka adalah bangsa Muhammad dan Keluarga Muhammad (S),
kerana Isa (as) dengan bijak mengaitkan Hajar Aswad kepada negara yang akan
diberikan kerajaan pada akhirnya.
Negara ini juga
akan bertemu dengan umat (bangsa) Bani Israel dengan mereka yang mendakwa
pengikutnya, dan dia menjelaskan bahawa mereka tidak akan diberi kerajaan pada
akhirnya, kerana Isa (as) menjadikan Hajar Aswad sebagai alasan untuk
memberikan kerajaan kepada negara lain daripada negara pengikut Musa (as) dan
Isa (as) mendakwanya. Maknanya, mereka terbabit dengan Hajar Aswad yang
membuktikan bahawa mereka memenuhi Persetiaan dan Perjanjian dan mereka yang
memberikan (Hajar Aswad) kemenangan akan mewarisi Kerajaan, sama ada di bumi
melalui mewujudkan Hakimiyah Allah, atau di Langit apabila Allah mendedahkan
(kasyaf-kan) Kerajaan-kerajaan (Malakut) kepada mereka dan menjadikan mereka
melihat ke dalamnya, atau pada akhirnya apabila Dia menjadikan mereka hidup di
Syurga-syurga Malakut (Kerajaan Langit)-Nya.
Dan sesiapa yang
mahu menafsirkan kata-kata itu dengan cara yang lain dan mahu mengatakan bahawa
maksud Isa diri dengan kata-katanya dan berkeras dengan katanya itu, maka dia
adalah penipu dan dia tidak mencari untuk mengetahui Kebenaran. Jika tidak,
maka hendaklah dia membaca kata-kata Daud (as) dalam Mazmur, kerana orang-orang
Yahudi juga mengatakan bahawa Daud (David) bermakna dirinya, dan oleh itu
perbahasan tidak akan berakhir. Tetapi pada hakikatnya, sesungguhnya Daud (as)
dan Nabi Isa (as) bermakna Penyelamat yang akan datang dalam nama Tuhan pada
Hari Akhir, dan Isa (as) telah memberikan khabar gembira mengenai beliau di
tempat-tempat lain dalam Injil dan dinamakan dia Hamba Penghibur dan Bijaksana,
dan di sini beliau menamakan dia al-Hajar Al-Zawiyah (Batu Penjuru). Maka
persoalannya ialah: Siapakah orang yang dikenali atau boleh dikenali sebagai
Batu Penjuru? Adakah Daud atau Isa (as) dikenali sebagai Batu Penjuru di Rumah
Tuhan (Bait Ai-Rabb)? Adakah mereka telah disebut di tempat-tempat lain yang
mereka adalah Batu Penjuru di Rumah Tuhan? Dan adakah Hajar Aswad diletakkan di
Rukun daripada Rumah Tuhan (Baitullah) atau Haikal di sisi orang-orang Yahudi
dan Kristian yang menunjukkan untuk Daud atau Isa (as)?
Pada hakikatnya,
ia tidak wujud, sebaliknya, ia wujud pada umat lain, dari anak-anak Ibrahim
(as), dan di Rumah Tuhan yang dibina oleh Ibrahim (as) dan anaknya Ismail (as),
dan ia adalah wujud di penjuru, dan sebahagian dari Penjuru (sudut/Rukun) yang
dinamakan Rukun Iraqi [7]. Semua perkara-perkara
ini menunjukkan ke arah satu urusan (amr), dan iaitu Penyelamat yang akan
datang di Akhir Zaman, atau yang diisyaratkan oleh Daud dalam Mazmur sebagai
Batu Penjuru yang datang dengan nama Tuhan.
(...........(19) Bukakan aku pintu gerbang Rumah TUHAN, agar aku masuk
dan bersyukur kepada-Nya.
(20) Inilah pintu gerbang TUHAN, hanya orang jujur boleh melaluinya.
(21) Aku memuji Engkau, sebab Engkau mengabulkan doaku; Engkau telah
memberi aku kemenangan.
(22) Batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan, telah
menjadi batu penjuru.
(23) Itulah perbuatan TUHAN, sungguh mengagumkan bagi kita.
(24) Inilah hari yang ditentukan TUHAN; mari kita rayakan dengan
gembira.
(25) Kami mohon, TUHAN, selamatkanlah kami, ya TUHAN, berilah kami
kemenangan!
(26) Diberkatilah dia yang datang atas nama TUHAN, kami berkati kamu
dari Rumah TUHAN.) [8]
Dan untuk memberi
lebih penekanan bahawa apa yang dimaksudkan dengan Batu Penjuru di dalam Taurat
dan dalam Injil adalah Penyelamat yang datang di Akhir Zaman dan di Iraq dan
dia adalah Qa'im Al-Haq (Penegak Kebenaran), saya akan ceritakan pengelihatan
(ru’ya) ini yang dilihat oleh raja Iraq pada zaman Nabi Daniel (as), dan Nabi Daniel (as) mentafsirkannya dan
ianya hampir tidak memerlukan sebarang penjelasan:
Dan ini adalah
Nabi Daniel (as) berkata kepada Raja Iraq ketika beliau memberitahu
pengelihatannya (ru’ya) dan beliau mwntafsirkannya kerana ia wujud di
dalam Taurat sekarang:
(............(31) Inilah penglihatan yang Tuanku lihat: Di depan Tuanku
ada sebuah patung! Patung itu amat besar, dan berkilau-kilauan tetapi rupanya
sangat mengerikan.
(32) Kepalanya terbuat dari emas murni, dada dan lengannya dari perak,
pinggang dan pinggulnya dari tembaga,
(33) pahanya dari besi dan kakinya sebagian dari besi dan sebagian lagi
dari tanah liat.
(34) Ketika Tuanku sedang menatapnya, sebuah batu besar terlepas dari
tebing, tanpa disentuh orang, lalu menimpa patung itu pada kakinya yang dari
besi dan tanah liat itu, sehingga remuk.
(35) Pada saat itu juga seluruh patung itu roboh dan menjadi timbunan
besi, tanah liat, tembaga, perak, dan emas yang telah hancur lebur seperti debu
di tempat penebahan gandum di musim panas. Timbunan itu beterbangan ditiup
angin, sehingga tak meninggalkan bekas apa pun. Tetapi batu yang
merobohkan patung itu menjadi sebesar gunung dan memenuhi seluruh bumi.
(36) Itulah mimpi Tuanku, dan sekarang hamba akan menerangkan artinya.
(37) Yang mulia Tuanku adalah raja dari segala raja; Tuankulah yang
paling berkuasa. Allah di syurga telah memberikan kepada Tuanku kerajaan ini,
kekuasaan, kekuatan dan keagungan.
(38) Tuanku dijadikan-Nya penguasa atas bagian dunia yang berpenduduk
dan atas segala burung dan binatang lainnya. Tuanku sendiri adalah kepala emas
pada patung itu.
(39) Tetapi setelah kerajaan Tuanku berakhir, akan muncul kerajaan lain
yang tidak sebesar kerajaan Tuanku. Kemudian muncullah kerajaan ketiga yang
dilambangkan oleh bagian dari tembaga pada patung itu, yang akan menguasai
seluruh dunia.
(40) Berikutnya akan muncul kerajaan keempat, yang sekuat besi. Dan
seperti besi yang meremukkan dan menghancurkan apa saja, begitu pula kerajaan
yang keempat ini akan meremukkan dan menghancurkan kerajaan-kerajaan yang lain
itu.
(41) Kaki dan jari-jari kaki patung yang sebagian dari tanah liat dan
sebagian besi itu, menunjukkan bahwa di kemudian hari kerajaan itu akan
terbagi-bagi. Kerajaan itu ada kekuatannya juga karena tanah liat itu ada
campuran besinya.
(42) Jari-jari kaki yang sebagian dari besi dan sebagian dari tanah
liat berarti bahwa ada bagian kerajaan yang kuat dan ada juga yang lemah.
(43) Campuran besi dengan tanah liat itu menandakan juga bahwa kerajaan
itu akan berusaha memperkuat diri dengan mengadakan kawin campur, tetapi usaha
itu sia-sia, seperti besi pun tidak dapat bersenyawa dengan tanah liat.
(44) Pada masa pemerintahan raja-raja itu, Allah di syurga akan
mendirikan sebuah kerajaan yang akan bertahan selama-lamanya dan yang tak akan
dikalahkan oleh bangsa mana pun. Kerajaan itu akan menghancurleburkan segala
kerajaan yang lain itu.") [9]
Oleh itu Al-Hajar
(Batu), atau Penyelamat yang memusnahkan haikal batil dan pemerintahan Taghut
(Penindas) dan Syaitan di Bumi ini akan berlaku semasa pemerintahannya yang
benar dan adil di bumi ini akan datang (terjadi) pada Akhir Zaman, dan akan
datang (terjadi) di Iraq seperti penjelasan pengelihatan (ru’ya) oleh Daniel,
dan dia adalah Batu yang memusnahkan patung atau pemerintahan Taghut (Penindas)
dan "Ana" (keAkuan), yang mana bukan Isa (as) atau Daud (as) yang
telah diutus di Iraq mahupun di Akhir Zaman, jadi kedua-duanya tidak boleh
menjadi apa yang disebut Batu Penjuru. Sebaliknya, ia telah dijelaskan dengan
kejelasan penuh daripada semua yang yang telah dibentangkan bahawa Batu Penjuru
dalam agama Yahudi dan Kristian adalah Hajar Aswad yang sama Batu Hitam yang
diletakkan di penjuru (luar) Rumah Suci Allah di Makkah.
Jadi Hajar Aswad
Hitam yang diletakkan di penjuru Rumah Allah, dan yang merupakan tajalli dan
lambang (simbol) untuk satu yang mewakili Persetiaan dan Perjanjian, dan adalah
Batu Penjuru yang sama yang telah disebut oleh Daud dan Isa as, dan dia adalah
Hajar Aswad yang sama yang akan membinasakan kerajaan Taghut (Penzalim) seperti
yang disebutkan di dalam Kitab Daniel (as ), dan dia adalah Qa'im Keluarga Muhammad atau
Imam Mahdi pertama yang datang di Akhir Zaman seperti yang telah diriwayatkan
daripada Rasulullah Muhammad (S) dan Ahli Baitnya (as)
والسلام
عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan salam kepada
kamu, dan rahmat Allah, dan Keberkatan-Nya.
✡✡✡✡✡
____________________________________________
[5] Al-Kafi: jilid
4, halaman 249
[6] Injil Matius
bab 21
[7] Ka’bah
mempunyai empat penjuru (rukun): Satu penjuru (rukun) timur dan ia dipanggil
Rukun ‘Iraqi, dan juga ia
dikenali sebagai Rukun Hajar Aswad. Di penjuru kiri (utara) dipanggil Rukun
Al-Syam (Rukun Syami). Dan penjuru barat dipanggil Rukun Al-Gharibi (Maghribi).
Dan penjuru selatan dan ia dipanggil Rukun Yamani . Dan dinding di
antara kedua-dua penjuru yang ada pintu Ka’bah, adalah Rukun ‘Iraqi dan
Rukun Al-Syam, dipanggil Al-‘Iraqiyan. Dan Rukun Al-Syami dan Rukun barat
dipanggil Al-Syamiyan. Dan Rukun Yamani dan Rukun ‘Iraqi yang ada padanya Hajar
Aswad dipanggil Al-Yamaniyan. Tawaf Haji bermula dari Rukun ‘Iraqi yang
mempunyai di dalamnya Hajar Aswad, supaya Ka’bah berada di sebelah kiri orang
itu, dan mengarahkan dirinya ke arah Rukun Al-Syami kemudian penjuru barat
kemudian Rukun Yamani, jadi apabila dia sampai Rukun ‘Iraqi beliau akan
menyempurnakan satu pusingan tawaf .... dan seterusnya. Dari itu kita
mengetahui bahawa penjuru yang ada padanya Hajar Aswad dipanggil Rukun ‘Iraqi,
atau Rukun Hajar Aswad, dan Rukun Yamani, dan juga Rukun Timur kerana ia hadir
ke arah arah Timur.
Tetapi sekarang
Wahabi dan orang-orang seperti mereka... menyatakan Rukun Syami dinamakan
" Rukun ‘Iraqi"... dan mereka memanggil Rukun ‘Iraqi yang mempunyai
di dalamnya Hajar Aswad sebagi "Rukun Hajar Aswad", dan mereka
memanggil penjuru barat "Rukun Al-Syami (Syiria)", dan nama Rukun
Yamani kekal tidak berubah. Yang bererti bahawa mereka telah mengangkat nama
" Rukun ’Iraqi " dan hanya menggunak pakai Rukun Hajar Aswad... dan
mereka gantikan Rukun Syami itu sebagai "Rukun ‘Iraqi". Walau
bagaimanapun, kata-kata para ulama lama dan yang lain daripada mereka bersaksi
bahawa Rukun Hajar Aswad dipanggil "Rukun ‘Iraqi". Dan sekarang saya
akan sebutkan beberapa saksi dari beberapa kata-kata ulamak (Syiah dan Sunni):
i) - Sheikh
Al-Tusi dalam Misbah Al-Mutahajid halaman 27, berkata: (... Dan orang Iraq ke
arah Rukun ‘Iraqi, dan ia adalah [penjuru] yang ada padanya Hajar Aswad, dan
orang Yaman ke Rukun Yamani, dan orang dari Barat kepada [Rukun] Barat, dan
orang Syami ke Rukun Syami itu...)
Juga dalam halaman
Al-iqtisad 257, Sheikh Al-Tusi berkata: (... jadi orang Iraq dan orang-orang
yang bersolat menghadap ke arah kiblat ke arah Rukun ‘Iraqi, dan mereka perlu
sedikit ke kiri, dan sesiapa sahaja yang menghadapi ke arah lain daripada
penjuru ini yang tidak perlu berbuat demikian, untuk penduduk Yaman menghadapi
Rukun Yamani, dan orang-orang Maghrib menghadapi Rukun Al-Gharibi (barat), dan
orang Syami (Syira) menghadap Rukun Syami..)
ii) - Penyelidik
Al-Haliy dalam Syarai ‘Al-Islam, jilid 1, halaman 52, berkata: (... Dan
orang-orang dari setiap daerah menghadap arah penjuru pada arah mereka: Oleh
itu, orang-orang dari [arah] Iraq menghadap Rukun ‘Iraqi, dan ia adalah
[penjuru] yang ada Hajar Aswad padanya, dan orang-orang Syam (Syiria) menghadap
Rukun Al-Syami, dan orang-orang dari Maghrib ke menghadap Rukun Al-Gharibi.
iii) - Dalam
ulasan daripada Sayyed Al-Shirazi di dalam Syarai’ Al-Islam, khususnya dalam
hal perkara ini, beberapa nota kaki No 48: (Rukun ‘Iraqi adalah penjuru yang
mempunyai Hajar Aswad di dalamnya, dan yang berikutnya-dalam Tawaf-adalah Rukun
Syami, kemudian Rukun Ghribi, kemudian Rukun Yamani).
Juga Al-Shirazi
mengulas tentang kata-kata penyelidik Al-Hulleyy di Shara'i (... dan beliau
menghadapi Rukun ‘Iraqi...) jilid 1, halaman 204, nota kaki 381, dan dia
berkata: (Ia adalah penjuru yang mempunyai di dalamnya Hajar Aswad).
iv) - Al'alama
Al-Haliy dalam Tathkirat Al-Fuqaha', Jilid 8, halaman 86, berkata: (.... dan
dia harus dimulakan Tawaf dari Hajar Aswad di Rukun ‘Iraqi, kerana al-Bait (Ka’bah)
mempunyai empat penjuru: dua dinding Yamani, dan dua dinding Syami).
v) - Al-Sayyed Ibn
Tawus dalam Al-Falah Al-Sa'il, halaman 129, berkata: (... dan orang Iraq
menghadap ke arah Rukun ‘Iraqi, dan ia adalah penjuru yang ada Hajar Aswad
padanya, dan orang-orang Yaman menghadapi ke arah Rukun Yamani, dan orang dari
Maghribi ke arah Rukun Gharibi, dan orang Syam ke arah Rukun Syami itu...)
vi) - Al-Sayyed
Muhsin Al-Amin dalam A’yan Al-Syiah, Jilid 7, halaman 169, berkata: (dia
berkata kawasan Ka’bah as-Syarif: bahawa panjang Al-Bait (Ka’bah) adalah dari
penjuru Hajar Aswad, dan ia adalah Rukun ‘Iraqi, sehingga Rukun Syami
panjangnya 25 senjata, dan oleh itu sama panjang dengan sisi yang bertentangan,
iaitu dari Rukun Gharibi hingga Rukun Yamani, dan lebarnya dari Rukun Syami itu
hingga ke Rukun Gharibi panjangnya ialah 20 senjata, dan di atasnya (dinding
Syami) ada salur (pancuran], dan lebar yang lain dari Rukun Yamani ke Rukun ‘Iraqi
panjangnya adalah 21 senjata, dan tebalnya ialah tiga puluh bilah senjata.)
vii) - Sheikh
Al-Jawahri dalam Jawahir Al-Kalam: Jilid 7, halaman 378: katanya semasa
menyebut tentang salah satu tajuk: (... semua ini adalah di Rukun ‘Iraqi,
sebagai untuk penjuru kedua -dua penjuru pintu, ia adalah untuk orang-orang
Al-Syami dan lain-lain daripada mereka). Dan ia dikenali dengan kedua-dua
penjuru pintu, bermakna pintu Ka’bah danpenjuru Hajar Aswad (Rukun ‘Iraqi), dan
yang kedua adalah Rukun Syami, jadi dia menentukan penjuru Hajar Aswad dengan
nama (Rukun ‘Iraqi).
viii) - Penyelidik
Al-Sibzuwari dalam Zakhirat Al-Mi'ad, jilid 1, halaman 534, berkata: (... Juga
adalah Mustahab (disyorkan) dalam Tawaf hingga (mematuhi penjuru-penjuru)
kesemuanya, (terutamanya Rukun ‘Iraqi dan Yamani). Para sahabat berselisih
dalam perkara ini mengenai dua tajuk, (yang pertama) yang terkenal di kalangan
para sahabat adalah bahawa ia adalah Mutsahab (disyorkan) untuk mematuhi semua
satu penjuru, dan yang mengesahkan bahawa adalah disyorkan untuk mematuhi Rukun
‘Iraqi dan Yamani) Dan apa yang pasti disyorkan untuk tertib bersama-sama
dengan Rukun Yamani adalah Hajar Aswad. Oleh itu, sememangnya penyelidik Al-Sibzuwari
telah menyatakan Rukun Hajar Aswad (Rukun ‘Iraqi).
ix) - Al-Sayyed
Ali Al-Tabataba'ei dalam Riyadh Al-Masa'il, jilid 3 halaman 121, berkata: (...
(supaya orang di Timur) dan mereka adalah: orang-orang Iraq dan yang paling
penting, mereka menghadap dari Timur dan sisinya, ia di antaranya dan kirinya
atau selatan ke arah penjuru yang mengikuti mereka, dan ia adalah Rukun ‘Iraqi yang ada Hajar Aswad padanya. dan
orang-‘orang Maghribi ke arah penjuru barat dan orang Al-Syami ke arah Rukun
Syami, dan penduduk Yaman ke Rukun Yamani...).
x) -
Al-Mushttalahat I’dad Markaz Al-Mu'jam Al-Fiqhi halaman 1220:. (Rukun ‘Iraqi:
penjuru yang ada Hajar Aswad padanya dan ia dinamakan sedemikian kerana ia
menghadapi arah Iraq. Dan yang selepasnya mengikut tertib tawaf adalah Rukun
Syami, kemudian tawaf melalui Hajar Ismail ke Rukun Gharibi, kemudian Rukun
Yamani).
xi) - Dr Ahmad
Fathullah dalam Mu'jam Al-Fadz Al-Fiqh Al-Ja'fari: halaman 211-212, berkata:
((Rukun ‘Iraqi) yang ada Hajar Aswad padanya, dan ia dinamakan sedemikian
kerana ia menghadapi arah Iraq. Dan yang selepasnya mengikut tertib tawaf
adalah Rukun Syami, kemudian tawaf melalui Hajar Ismail ke Rukun Gharibi,
kemudian Rukun Yamani.)
xii) - Muhyi
Al-din Al-Nawawi dalam Syarah Muslim: Jilid 8 halaman 94-95, berkata: (... dan
apa yang dimaksudkan dengan antara kedua-dua Rukun Yamani adalah Dinding
Yamanian dan penjuru yang ada padanya Hajar Aswad, dan ia dikenali sebagai
Rukun ‘Iraqi kerana menghadap ke arah Iraq. dan dipanggil kiblah Al-Yamani
kerana ia menghadap ke arah Yaman, dan keduanya dipanggil Al-Yamanian. bagi
nama-nama yang biasa... Para ulama berkata: dua penjuru yang lain yang selepas
Hajar Aswad dipanggil Rukun Syami kerana mereka menghadap ke arah Al-Syami.
Mereka berkata, maka kedua-dua Rukun Yamani yang bukan di Makam Ibrahim (as),
tidak seperti dua Rukun Syami, itulah sebabnya sebabnya ia tidak diterima, dan
kedua-dua Rukun Yamani telah diterima untuk yang selain Makam Ibrahim (as).
Selain itu, Rukun ‘Iraqi yang dari kedua-dua Rukun Yamani telah dikhususkan
dengan keutamaan yang lain iaitu Hajar Aswad yang telah dikhaskan keutamaannya
untuk beristilam, menciumnye dan meletakkan dahi padanya, tidak seperti Rukun
Yamani. Dan Allah lebih mengetahui...)
xiii - Jalaludin
Al-Siyuti dalam Al-Dibaj 'ala Muslim: jilid 3, halaman 280, berkata: (...
melainkan dua Yamani (dinding Al-Yamanain), dan iaitu Rukun Yamani, dan penjuru
yang ada padanya Hajar Aswad dan ia dipanggil Rukun ‘Iraqi kerana ia menghadap
ke arah Iraq, dan [yang satu lagi] menghadap ke arah Yaman, telah menjadi
kebiasaan atas keduanya)
xiv - Al-‘Ainiy
dalam ‘Umdat al-Qariy: jilid 3, halaman 26, berkata: (.. dan kedua-dua Rukun
Yamani (Al-Yamanain), yang satu hujungnya ada padanya Hajar Aswad, dan ia dikenali
sebagai Rukun ‘Iraqi kerana ia menghadap ke arah Iraq dan yang satu lagi
[dipanggil] Rukun Yamani kerana ia adalah menghadap ke arah Yaman dan antara
kedua-dua mereka disebut al-Yamanain, satu nama yang terbiasa, dan keduanya
yang lain dari (dinding) yang berhadapan dengan Makam Ibrahim (as))
xv) - Abul Taiyib
Muhammad Syams Al -Haqq Al-Adzim Abadiy dalam ' Iwan Al-Ma'bud: Jilid 5,
halaman 131 berkata: (... dan apa yang dimaksudkan dengan kedua-dua Yamani
(Al-Yamanain), adalah Rukun Yamani dan penjuru yang ada Hajar Aswad, dan ia
dikenali sebagai Rukun ‘Iraqi kerana ia menghadap ke arah Iraq, dan Rukun
sebelumnya dipanggil Rukun Yamani kerana ia menghadap ke arah Yaman...)
xiv) - Al-Salihiy
Al-Syamiy dalam Subul al-Huda wal Rashad: Jilid 8, halaman 464, berkata: (dan
telah disahkan bahawa: dia Istilam Rukun Yamani, dan ia tidak disahkan dia
menciumnya, dan tidak dia menyentuh tangannya pada masa Istilam, dan Ibn Abbas
berkata:... Rasulullah saw mencium Rukun Yamani dan meletakkan dahinya di atasnya
Riwayat Al-Darqatniy dari jalan Abdullah bin Muslim bin Harmaz, Ibn Qaym
berkata: Apakah yang dimaksudkan dengan Rukun Yamani di sini adalah Hajar
Aswad, kerana dipanggil Rukun Yamani dengan penjuru yang satu lagi, dan
kedua-duanya dipanggil dinding al-Yamanain, dan ia dipanggil, bersama-sama
dengan penjuru yang diikuti oleh Hajar Aswad dari arah pintu di dinding al-‘Iraqain.
dan dua penjuru yang ada Hajar (Ismail) dipanggil dinding al-Syamain, dan di
katakan Rukun Yamani dan mengikuti Hajar Aswad dari belakang Ka’bah dipanggil
al-Gharibain (dinding Maghribi). Tetapi ia telah disahkan bahawa baginda
mencium Hajar Aswad, dan telah disahkan bahawa baginda istilam dengan
tangannya, dengan meletakkan tangannya ke atasnya, kemudian menciumnya.)
Dan banyak lagi panggilan
yang terpaksa tinggalkan untuk tujuan meringkaskannya, dan dari situ, kita
dapat mengenal khusus untuk Hajar Aswad pada Rukun ‘Iraqi, yang penjuru
berikutnya, Rukun Syami, dipanggil ‘Iraqiyan (dinding) Iraq, tetapi nama Rukun
Hajar Aswad dipanggil Rukun ‘Iraqi, dan penjuru Syam ini dikenali sebagai Rukun
Syami.
Dan ia telah
diriwayatkan dalam hadits Ahlul Bayt (as) yang mengesahkan bahawa: Al-Istibshar
oleh Sheikh Al-Tusi: jilid 2, halaman 216-217, Bab 141, hadits 743, dan juga ia
diriwayatkan dalam Tahzib Al-Ahkam: Jilid 5, halaman 106, hadits 343: Ahmad bin
Muhammad bin Isa bin Ibrahim bin Abi Mahmud, berkata: (saya berkata kepada
Al-Ridha (as) saya akan Istilam Yamani dan Syami dan Gharibi? beliau berkata:
Ya)
Dan ia menunjukkan
ke arah bahawa Rukun ‘Iraqi sudah pasti dibenarkan untuk Istilam kerana ia ada
Hajar Aswad, jadi ibn Abi Mahmud ditanya mengenai penjuru yang lain, dan
dipanggil Al-Syami, dan ada sesetengah orang memanggilnya hari ini Al-‘Iraqi,
kerana ia telah ditemui di beberapa rancangan Al-Ka’bah dengan
penjuru-penjurunya. Dan dari riwayat ini kita tahu bahawa empat penjuru yang
dikenali sebagai: (1-Rukun ‘Iraqi - Rukun Hajar Aswad, 2-Rukun Syami, 3-Rukun
Gharibi (Barat-Maghribi), 4-Rukun Yamani itu).
Bahkan, riwayat
ini telah disebut dalam Al-Wasa'il al-Syiah (Al-' Islamiyyah) dengan Hurr
Al-'Amili: Jilid 9, halaman 423, hadith 17910: Dari Ibrahim bin Abi Mahmud,
beliau berkata: Saya berkata kepada Al-Ridha (as): Mahukah, aku Istilam Yamani,
Syami, ‘Iraqi dan Gharibi? beliau berkata: ya) Maksudnya bahawa beliau ditanya
mengenai Istilam empat penjuru, dan kita dapati bahawa dia menamakan penjuru
selatan dengan namanya (Rukun Yamani), dan dipanggil penjuru utara dengan
namanya iaitu (Rukun Syami itu), dan dipanggil penjuru barat dengan namanya
iaitu (Rukun Gharibi), jadi tidak ada satu penjuru yang mempunyai Hajar Aswad
di dalamnya melainkan (Rukun ‘Iraqi).
Sheikh Al-Tusi
berkata: Dari Muhammad ibn Yahya ibn Ghiats dari Ibrahim, dari Ja'far dari
bapanya (as): (Rasulullah (S) tidak beristilam melainkan Hajar
Aswad dan Rukun Yamani, dan mencium mereka, dan meletakkan
dahinya ke atasnya, dan aku telah melihat bapaku melakukan perkara yang sama)
Jamil bin Saleh
berkata Abu Abdullah (as) berkata: (Saya tawaf di Ka’bah apabila saya melihat
seorang lelaki berkata: Adakah tempat beristilam dengan kedua-dua penjuru ini,
tidak beristilam kedua-dua penjuru itu?. Jadi saya kata Sesungguhnya
Rasulullah (S) beristilam kedua-dua penjuru ini tidak pada kedua
penjuru itu, maka tidak beristilam pada keduanya, apabila
beristilam pada keduanya Rasulullah (S) berkata:.. ini bagus dan aku
melihat Abu Abdullah beristilam semua penjuru.)
Jadi Sheikh
Al-Toosi berkata: (Kedua-dua riwayat dan riwayat yang pertama tidak bercanggah
antara satu sama lain, kerana mereka termasuk kisah amalan Rasulullah (S), dan
ia adalah mungkin bahawa Rasulullah (S) tidak menerima mereka kerana tidak ada
keutamaan atau ganjaran dalam menerima mereka seperti terdapat dalam istilam ‘Iraqi
dan Yamani, dan baginda tidak mengatakan bahawa Istilam padanya Makruh
(dibenci) atau dilarang, kerana apa yang kita riwayatkan bahawa baginda berkata
"ini bagus" bahawa Abu Abdullah (as) telah dilihat Istilam empat penjuru, jadi jika ia
tidak dibenarkan dia (as ) tidak akan
melakukannya,) Al-Istibsar oleh Sheikh Al-Toosi, jilid 2, halaman 216-217, Bab
141. Lalu dia menyatakan Hajar Aswad yang ada dalam riwayat yang
pertama sebagai Rukun ‘Iraqi, kerana di dalamnya ada Hajar Aswad.
(Lujnah Ilmiah)
[8]
Taurat-Mazmur-Mazmur 118-Baru dan Perjanjian Lama-Jilid 1-Jemaah Gereja Timur
[9] Taurat-kitab
Daniel-Bab 2
والحمد
لله رب العالمين
Tiada ulasan:
Catat Ulasan