PENDAMPING-PENDAMPING
(QARAIN) BAGI KESHAHIHAN HADIS WASIAT RASULULLAH
Pendamping
pertama:
Ketepatan riwayat wasiat dengan Al Quran dan Sunnah
yang muhkam, dan ini sudah mencukupi untuk menerimanya. Telah diriwayatkan
daripada Abi Abdillah (a.s), telah berkata: “Nabi (sawas) telah
berkhutbah di Mina dan berkata: Wahai sekalian manusia, setiap apa yang
didatangkan kepada kamu daripadaku bertepatan dengan kitab Allah, maka aku
telah mengatakannya, dan setiap apa yang didatangkan kepada kamu bertentangan
dengan kitab Allah, maka aku tidak pernah mengatakannya.” [Al Kafi,
jilid 1, ms 90]
Begitu juga Abu Abdillah (a.s) telah berkata: “Apabila
disebutkan kepada kamu satu hadis dan kamu dapati baginya pembuktian daripada
kitab Allah atau sabda Rasul (sawas), melainkan yang didatangkan kepada kamu
itu adalah lebih utama dengannya.” [Al Kafi, jilid 1, ms 89]
Pembuktian pertama dan kedua daripada Al
Quran berkenaan hadis wasiat adalah firman Allah
Taala:“Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan
[tanda-tanda] maut, jika ia meninggalkan kebaikan supaya berwasiat untuk
ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma’ruf, [ini adalah] kewajiban atas
orang-orang yang bertakwa.” (Al Baqarah: 180)
Dan firmanNYA lagi: “Wahai orang-orang yang
beriman, apabila salah seorang kamu menghadapi kematian, sedang dia akan
berwasiat, maka hendaklah [wasiat itu] disaksikan oleh dua orang yang adil di
antara kamu, atau dua orang yang berlainan dengan kamu...” [Al Maidah:
106]
Maka wasiat ketika menghampiri kematian adalah
wajib ke atas setiap muslim dengan nas daripada Al Quran, dan Rasul (sawas)
pasti tidak akan mengatakan sesuatu yang tidak dilakukannya. Sewajibnya dia
telah berwasiat di malam kewafatannya bertepatan dengan firman Allah swt,
kerana tidak terdapat wasiat lain selain daripada hadis wasiat yang menyebutkan
wasiat Rasulullah (sawas) di malam kewafatannya ini. Ia adalah satu-satunya
bukti kebenaran bagi ayat yang disebutkan terdahulu, dan mengingkari wasiat ini
adalah seperti menghukum Rasulullah (sawas) berlawanan dengan firman Allah swt
dan sekaligus tidak pernah berwasiat ketika menghampiri maut, semoga
dijauhkannya daripada hal sedemikian.
Pembuktian ketiga daripada Al Quran adalah firman Allah swt: “Mereka tidak
berhak mendapat syafa’at kecuali orang yang telah mengadakan perjanjian di sisi
Tuhan Yang Maha Pemurah.” (Maryam: 87)
Perjanjian (ahd) yang dimaksudkan di sini adalah
wasiat ketika menghampiri kematian dan itulah yang dimaksudkan oleh Imam Sadiq
(a.s) ketikamana meriwayatkan cara-cara wasiat bagi seorang muslim di saat
menghampiri kematian dan (a.s) telah berkata berkenaannya sebagai perjanjian
(ahd) yang disebutkan di dalam ayat dari surah Maryam (a.s) ini.
Daripada Abi Abdillah (a.s) telah berkata: telah
berkata Rasulullah (sawas): “Barangsiapa yang tidak memperelokkan
wasiatnya di saat kematiannya adalah seorang yang kekurangan sifat harga
dirinya dan akalnya, dikatakan: Wahai Rasulullah, bagaimana orang yang sedang
menghadapi maut berwasiat? Baginda bersabda: Apabila dia menghampiri
kematiannya dan orang berkumpul di sisinya, katakanlah: Ya Allah yang
menciptakan langit-langit dan bumi, yang Maha Mengetahui yang ghaib mahupun
yang nyata, yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Ya Allah sesungguhnya aku
berjanji kepadaMU di negeri dunia yang sesungguhnya aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan melainkan MU, satu-satunya Engkau yang tiada sekutu bagiMU, dan
sesungguhnya Muhammad adalah hambaMU dan utusanMU...sehinggalah dia berkata:
Setelah itu berwasiat dengan hajatnya.” Bukti kebenaran wasiat ini adalah
daripada Al Quran di dalam surah yang menyebutkan padanya Maryam, firmanNYA
Azza wa Jalla: “Mereka tidak berhak mendapat syafa’at kecuali orang yang telah
mengadakan perjanjian di sisi Tuhan Yang Maha Pemurah.” Maka ini adalah
perjanjian si mati dan wasiat adalah hak ke atas setiap muslimuntuk memelihara
wasiat ini dan mempelajarinya, dan Amirul Mukminin (a.s) telah berkata: “Telah
diajarkan aku akannya oleh Rasulullah (sawas), dan telah berkata Rasulullah (sawas):
Telah diajarkan aku akannya oleh Jibril (a.s).” [Al Kafi, 7, ms
2-3][Man La Yahdhuruhu Al Faqih, jilid 4, ms 188][Al Tahzib, jilid 9, ms 173]
Bagaimana mungkin Rasulullah (sawas) meninggalkan
wasiat ketika menghampiri kewafatannya, sedangkan ianya adalah perjanjian yang
dengannya dia memiliki syafaat berdasarkan nas Al Quran yang mulia, dan dengan
itu menjadikan dia ingkar kepada perintah Allah swt (dijauhkannya dari hal
sedemikian) dan kami berlindung diri kepada Allah dari kata-kata yang melampaui
batas ini.
Dengan ini tetaplah dan tiada keraguan lagi bahawa
riwayat wasiat yang dinaskan padanya Rasul (sawas) ke atas para Aimmah (a.s)
dan para Mahdi (a.s) adalah perjanjian (ahd) Rasul Muhammad (sawas), kerana
ianya adalah nas yang dicatatkannya ketika menghampiri kewafatannya dan tidak
terdapat riwayat selainnya sepertimana yang telah diterangkan sebelum ini.
Setiap mereka yang meragui hadis wasiat ini adalah menjadi seperti pengikut
Iblis, Qabil dan Umar. Kami berlindung diri kepada Allah daripada hal
sedemikian.
Pembuktian keempat daripada Al Quran adalah firman Allah swt: “Dan Ibrahim
telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’qub.
[Ibrahim berkata]: "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih
agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama
Islam". Ketika Ya’qub kedatangan [tanda-tanda] maut, ketika ia berkata
kepada anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka
menjawab: "Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim,
Isma’il dan Ishaq, [yaitu] Tuhan Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh
kepada-Nya." (Al Baqarah: 132-133)
Maka firman Allah swt mengnaskan ke atas Nabi
Yaaqub (a.s) bahawa dia telah mewasiatkan kepada anak-anaknya ketika
menghampiri kewafatannya, bahkan juga kepada Nabi Ibrahim (a.s). Ini adalah
sunnah yang berterusan yang dilalui oleh setiap Nabi (a.s) dan diikuti oleh
Rasulullah (sawas) serta para Aimmah (a.s) selepasnya. Terdahulu telah
disebutkan wasiat-wasiat mereka ketika kewafatan dan tidak kedapatan riwayat
lain selain dari riwayat wasiat ini yang menyebutkan secara nas, apa yang telah
dicatatkannya dari Rasulullah (sawas) di malam kewafatannya, sepertimana yang
telah disebutkan berkali-kali. Dengan ini menjadikan firmanNYA “ketika Ya’qub
kedatangan [tanda-tanda] maut...” sebagai pembuktian keshahihan pengeluaran
riwayat wasiat, kerana ia mensabitkan bahawa Rasulullah (sawas) telah berwasiat
di saat dia menghampiri kewafatannya.
Kedua-dua ayat ini bukan setakat mensabitkan wasiat
Rasulullah (sawas) di malam kewafatannya sahaja, malahan kedua-duanya adalah
pembuktian ke atas keshahihan isi kandungan wasiat dan penetapan zuriat Imam
Mahdi (a.s). Sesungguhnya ia adalah sunnah Ilahi yang akan berterusan ke
atasnya dan akan mewasiatkan kepada anak-anaknya ketikamana maut
menghampirinya, sepertimana yang telah dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim (a.s),
Yaaqub (a.s), Rasulullah (sawas) dan para Aimmah (a.s) selepasnya.
Daripada Imam Al Baqir (a.s), daripada Jabir,
daripada Abi Jaafar (a.s) telah berkata: “Aku telah bertanya akannya
berkenaan tafsir ayat ini daripada firman Allah: “ketika ia berkata kepada
anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka menjawab:
"Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu”, dia (a.s) berkata:
“Berlaku kepada Qaim (a.s).” [Tafsir Al Ayashi, jilid 1, ms 61]
Dengan kata lainnya, Qaim (a.s) akan ada zuriat dan
akan mendatanginya ketika dia menghampiri wafat dan berkata kepada mereka
seperti apa yang telah dikatakan oleh Nabi Yaaqub (a.s) kepada anak-anaknya.
Ini sekaligus menyokong keshahihan wasiat Rasulullah (sawas) kerana ianya
menetapkan zuriat Qaim (a.s) dan dia akan menyerahkan wasiat dan Imamah kepada
anak Ahmad Al Mahdi (a.s), yang merupakan Mahdi Pertama dan yang pertama
beriman.
Pembuktian kelima daripada Al Quran bagi riwayat wasiat, adalah firman Allah Taala: “Mereka
tidak menunggu melainkan satu pekikan yang akan membinasakan mereka semasa
mereka dalam keadaan leka bertengkar. Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang
membuat sebarang wasiat dan mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya.” (Yasin:
49-50).
Ini bermakna Allah Taala memeranjatkan orang-orang
kafir dan musyrikin dengan azab dan tidak memberikan tempoh kepada mereka untuk
berwasiat kepada keluarga mereka sebelum kematian mereka. Ini dianggap sebagai
akibat buruk yang Allah telah tetapkannya ke atas orang-orang kafir, dengan apa
yang telah mereka usahakan dengan tangan-tangan mereka. Disamping mereka
dimatikan dengan keadaan azab Allah, juga Allah tidak memungkinkan mereka
meninggalkan wasiat ketika maut. Barangsiapa yang mati dan tidak pernah berwasiat,
maka matinya dalah mati dalam keadaan jahiliyyah, dan berada dalam kegelapan
yang berlapis-lapis sehiangga dia tidak mampu melihat tangannya sendiri.
Sekiranya tidak berwasiat ketika saat kematian dianggap sebagai akibat buruk
dan bala Allah bagi mereka yang menyeleweng, maka tidak mungkin Allah
membalakan sedemikian ke atas orang-orang mukmin terutamannya Rasul Muhammad
(sawas) yang merupakan sebaik-baik makhluk. Bagaimana mungkin kita menetapkan
bahawa baginda wafat tanpa meninggalkan sebarang wasiat?!!! Seterusnya termasuk
ke dalam mafhum firman Allah Taala: “Mereka tidak menunggu melainkan
satu pekikan yang akan membinasakan mereka semasa mereka dalam keadaan leka
bertengkar. Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang wasiat
dan mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya” (Yasin: 49-50).
Dijauhkannya dari kesemua itu.
Pembuktian keenam daripada Al Quran dan
Sunnah yang shahih, yang dikuatkan
ke atasnya oleh thaqolayn bahawa Imamah adalah pada keturunan (A’qab) dan
keturunan kepada keturunan (A’qab Al A’qab) sehingga ke hari kiamat. Atau
dengan kata lainnya, Imamah adalah pada zuriat Aimmah seorang selepas seorang
sehingga ke hari kiamat, dan alam Raj’ah dianggap sebagai mukaddimah hari
kiamat sepertimana yang ditunjukkan dalam banyak ayat Quran dan riwayat. Bahawa
di alam raja’ah ini akan dikembalikan ke dunia mukmin sejati untuk menuntut
bela ke atas kafir sejati, ianya adalah alam perhitungan yang kebiasaannya
dimenangi oleh para Aimmah (a.s) seperti Imam Ali (a.s), Imam Hussain (a.s) dan
Rasulullah (sawas), sepertimana yang diungkapkan dalam banyak riwayat berkenaan
kembalinya mereka ke alam Raj’ah.
Firman Allah Taala: “[sebagai] satu
keturunan yang sebagiannya [keturunan] dari yang lain. Dan Allah Maha Mendengar
lagi Maha Mengetahui.” [Ali Imran: 34]
Firman Allah Taala: “Dan [ingatlah], ketika
Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat, lalu menyempurnakannya.” [Al
Baqarah: 124]
Firman Allah Taala: “Dan menjadikannya
kalimat yang kekal pada keturunannya” [Al Zukhruf: 28]
Daripada Al Mufadhal bin Umar, daripada Al Sadiq
Jaafar bin Muhammad (a.s), telah berkata: Aku telah bertanya (a.s) akan
firman Allah: Dan [ingatlah], ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa
kalimat.” Apakah kalimat ini? Ia adalah kalimat yang disampaikannya oleh Adam
daripada Tuhannya, lalu diterima Allah taubatnya, dan sesungguhnya dia (Adam
a.s) telah berkata: “Aku memohon kepadaMU dengan hak Muhammad, Ali, Fatimah,
Hassan dan Hussain melainkan aku telah bertaubat ke atas diriku.” Maka Allah
menerima taubatnya, sesungguhnya dia Maha Penerima Taubat Lagi Maha Pengasih.
Lalu aku berkata kepadanya (a.s): Wahai anak Rasulullah, Apakah yang dimaksudkan
oleh Allah Taala dengan kataNYA: “lalu menyempurnakannya (Fa atamahunna). (a.s)
berkata: ia bermakna lalu menyempurnakannya dua belas Imam sehingga ke Qaim
iaitu yang kesembilan dari keturunan Hussain (a.s). Telah berkata Mufadhal:
maka aku berkata: Wahai anak Rasulullah, khabarkan kepada aku berkenaan firman
Allah Taala: “Dan menjadikannya kalimat yang kekal pada keturunannya..”, (a.s)
berkata: bermakna begitulah Imamah yang Allah Taala menjadikannya pada
keturunan Hussain sehingga ke hari Kiamat.” [Kamal Al Din wa Tamam Al
Ni’mah: ms 358]
Pada mulanya Imam (a.s) menerangkan tentang Aimmah
sehingga kepada Qaim (a.s) dan kemudian mentafsirkan firman Allah Taala: “Dan
menjadikannya kalimat yang kekal pada keturunannya” bahawa Imamah adalah pada zuriat
Hussain sehingga ke hari kiamat, yang menunjukkan kepada Mahdi-Mahdi dari
zuriat Qaim (a.s). Sesungguhnya Imamah akan berterusan selepas Imam Mahdi (a.s)
sehingga ke hari kiamat daripada zuriat Imam Hussain (a.s) atau daripada zuriat
Qaim (a.s), sepertimana yang telah dinaskan dalam banyak riwayat.
Ahlulbayt (a.s) telah mentafsirkan firman Allah
Taala: “[sebagai] satu keturunan yang sebagiannya [keturunan] dari yang
lain.” Mereka (a.s) berkata: ia adalah Imamah pada keturunan (Al A’qab) dan
keturunan kepada keturunan ( A’qab Al A’qab) sehingga ke hari kiamat.” [Bihar
Al Anwar, jilid 25, ms 258]
Diulangi perkataan keturunan (Al A’qab) sebanyak
dua kali, dan ini mengisyaratkan Imamah pada keturunan Hussain (a.s) pada dua
peringkat iaitu Imamah dan Hidayah ataupun Aimmah dan Mahdiyyin (a.s), jika
tidak pasti cukup disebutkan perkataan keturunan (Al A’qab) sekali sahaja untuk
menunjukkan kepada zuriat Hussan dan tidak perlu untuk mengulanginya sebanyak
dua kali.
Walau apapun, telah pasti sekarang akan kewujudan
khalifah-khalifah selepas Imam Mahdi (a.s) berdasarkan kepada riwayat-riwayat
yang mutawatir, yang sekaligus mengharuskan khalifah-khalifah ini daripada
zuriat Imam Mahdi (a.s), sebagaimana firmanNYA: “Dan menjadikannya
kalimat yang kekal pada keturunannya,” iaitu pada keturunan Hussain
(a.s) sehingga ke hari kiamat, daripada seorang anak kepada anak yang lain, dan
beginilah yang difirmankan Allah Taala: “[sebagai] satu keturunan yang
sebagiannya [keturunan] dari yang lain. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui.” Dan firmanNYA lagi: “Orang-orang yang mempunyai pertalian
kerabat, setengahnya lebih berhak atas setengahnya yang (lain) menurut Kitab
Allah.” [Al Anfal: 75]
Dengan ini tetaplah bahawa Imamah selepas Imam
Mahdi (a.s) kekal pada zuriatnya para Mahdi (a.s) dan ianya bertepatan dengan
nas Quran yang mulia. Ini adalah pendamping yang qathi’e (putus) atas
keshahihannya sebagaimana yang ditegaskan oleh riwayat-riwayat daripada
Ahlulbayt (a.s). Begitu jugalah yang telah disebutkan oleh Hurr Al Amili di
dalam penutup kitab Wasail di muka surat 94, ketika dia berkata: dan
daripadanya iaitu daripada pendamping-pendamping yang putus (qathi’e),
kedudukannya mestilah bersesuaian dengan Quran tatkala diketahui hukum daripada
nas yang pelbagai dan tujuan ayat-ayat adalah jelas menunjukkan pembuktian atau
diketahui tafsirnya daripada Ahlulbayt (a.s).
Cukuplah bagi kami membuktikan keshahihan riwayat
wasiat Rasulullah (sawa) hanya dengan satu pendamping sahaja, memandangkan
ruang yang sempit untuk memasukkan kesemuanya di sini. Untuk mengetahui
pendamping-pendamping seterusnya, sila rujuk kitab karangan Syeikh Nazhim Al
Uqaili yang bertajuk Al Washiyyah Wa Al Washiy Ahmad Al Hassan, muka surat
223-224. Di sini disertakan linknya untuk pdf download dan rujukan: http://almahdyoon.org/arabic/documents/books-Ansar/WaseyaDifa3Intissar.pdf
Dicatat oleh pendokongalyamani.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan