Halaman

Rabu, 4 Disember 2013

Soalan 25: Dunia Ini Penjara Orang Beriman

Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Soalan 25: Apakah yang di maksudkan dengan riwayat dari Rasulullah sawas dan para Imam as, "Dunia ini penjara orang beriman" (1)? [إن الدنيا سجن المؤمن]

Jawapan: Ia juga telah diriwayatkan dari mereka as, "Solat adalah mikraj untuk orang beriman." (إن الصلاة معرج المؤمن) Jadi orang yang beriman ini adalah sama seperti yang beriman [dari riwayat di atas], dan orang yang beriman di sini bukanlah orang yang hanya percaya dengan Islam dan berbaiah Wilayah sahaja.

Jadi orang mukmin yang baginya dunia ini menjadi penjara, sempit dan sakit tak terhingga, dan ia tidak akan berakhir kecuali jalan keluarnya melalui kematian; orang beriman yang mikraj semasa solat ke tujuh langit (As-Samawaat as-Sab’a). Oleh itu, dia adalah salah seorang daripada orang-orang yang diterima Zikirnya (kepada Allah) sebagai ganti dunia ini. Dan orang yang beriman ini yang naik ke arah tujuh langit, berusaha keras dan mencapai maqam-maqam terpuji, juga seorang yang jiwanya berenang bebas di langit kedua, ketiga dan keempat ... bagaimana boleh dia menyertakan jisim badan kebendaan ini berpantang di dalamnya bukan menjadi penjara baginya?

Selain itu, alam dunia jasmani (fizikal) ini adalah plat timah yang dipanaskan di atas api neraka, serta tabir api neraka. Ia adalah tebing runtuh yang bersama-sama dengan manusia, yang boleh runtuh pada bila-bila masa terhumban dia ke dalam api neraka, dengan kegelapan satu di atas yang lain. Oleh itu api neraka dan dunia fizikal ini adalah seperti jarak dua busur (panah) atau lebih dekat lagi. Yang Maha Kuasa berfirman,

يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ

54 "Mereka menggesa kamu untuk menyegerakan azab. Dan sesungguhnya Neraka jahannam akan merangkumi orang-orang kafir " [Surah Al-Ankabut 29:54]

Maka bagaimana kedekatan jiwa orang beriman untuk itu [dunia Jasmani ini], karena kurungan di dalam tubuh, bukan penjara baginya dan penyempitan melampaui semua kekangan, setelah ia tahu bahwa itu adalah kedekatan dengan api neraka dan kegelapan yang satu di atas yang lain? Orang beriman ini terasa himpitan yang kuat, dan sesak nafas yang tidak berakhir kecuali dengan pelepasan jiwanya dan kebebasan jiwa tercapai setelah lulus ujian. Serta keluar dunia ini dengan hati yang sejahtera (biqalbin salim) dan dengan nasib di langit ketujuh mutlak, yang merupakan Langit Akal dan muqarrabin (orang yang dekat denga Allah). Yang Maha Kuasa berfirman dalam menggambarkan keadaan kematian dalam hal manusia,

فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ ۞  فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ ۞ 

88. Kesudahannya: jika ia (yang mati itu) dari "Muqarrabiin" (orang-orang yang dekat dengan Allah),
89. Maka (ia akan beroleh) rehat kesenangan, dan dan limpah kurnia, serta syurga kenikmatan. [Surah al-Wāqiah 56:88-89.]

Maksudnya bahawa keadaan orang-orang yang rehat pada ketika kematian. Rehat, limpah kurnia, dan taman yang seronok. Jadi tidak ada azab dan kesakitan semasa kematian. Sebaliknya akan ada kerehatan, kebahagiaan dan kegembiraan dalam perpisahan dari tubuh (manusia) ini, yang sentiasa sebagai penjara sempit lagi gelap untuk jiwa yang bersih dan mulia ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan