Soalan 164 Soalan Tentang
Sumpah Besar - Kedudukan Bintang (al-Mutasyaabihaat)
Soalan 164: Apa yang di
maksudkan dengan Yang Maha Kuasa:
Maka
Aku bersumpah dengan kedudukan bintang-bintang" Waqiah 56:75
(فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ) "
Jawapan: Dengan nama Allah Yang
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala puji bagi Allah Tuhan
sekalian alam
Ya Allah sanjung muliakanlah ke
atas Muhammad dan keluarga Muhammad, Imam-imam dan Mahdi-mahdi.
Bintang-bintang adalah:
Keluarga Muhammad as.1 Rasulullah sawas bersabda: "Ahlulbait ku merupakan
perlindungan bagi penduduk bumi, sebagaimana bintang-bintang adalah
perlindungan bagi penduduk langit"2
Bagi kedudukan bintang di
langit padanya ada tanda dari tanda-tanda Allah swt, bintang tujuh yang
menunjuk ke arah Bintang Utara di langit mewakili keluarga Muhammad as, tiga yang
pertama mewakili: (Muhammad, Ali, Fatimah as), dan pada empat yang selebihnya
ia ditunjukkan mengikut perkiraan; kedua-dua yang paling dekat dengan yang tiga
adalah (al-Hassan dan AlHussein as), dan dua yang terakhir daripadanya merujuk
kepada 8 Imam, dan yang satu lagi merujuk kepada Imam Al Mahdi as, dan ia yang
paling dekat dengan Bintang Utara.
Dan semua bintang-bintang ini mengarah
kepada Bintang Utara di langit, dan Bintang Utara adalah bukti kepada kiblat, dengan
demikian ia memandu umat untuk arah kiblat pada waktu malam gelap, dan kiblat
adalah arah sujud kepada Allah swt, maka Bintang Utara menunjukkan kepada Imam
Al Mahdi as, bermakna satu yang memberitahu mengenai beliau.3 Ini adalah urusan bintang di langit.
Bintang Utara adalah bintang
yang hanya tetap di langit, yang tidak bergerak; kerana ia terletak pada paksi
putaran Bumi.
Firman Allah:
: ﴿وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ
تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ * إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ * لا
يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ * تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ *
أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ …﴾
Dan sebenarnya sumpah itu
adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya, - sesungguhnya itu ialah
Al-Quran yang mulia, Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara, Yang
tidak disentuh melainkan yang bersih suci; diturunkan dari Tuhan sekalian alam.
Apakah seruan ini kamu pandang remeh kedudukannya? [Waqiah 56:76-81]
Yang
bermaksud bahawa ini adalah suatu sumpah, sumpah Bintang Utara, dan ia adalah
Imam Mahdi Pertama.
Mahdi yang menjurus kepada Imam
Al Mahdi, dan bintang-bintang yang menjurus kepadanya adalah: Muhammad, Ali,
Fatima, al-Hassan dan AlHussein, para Imam dan Imam Al-Mahdi as,4 dan mereka as
adalah bintang yang menjurus kepada bintang Utara atau Mahdi Pertama, itu
adalah kerana mereka memberitahu umat manusia mengenainya dengan kata-kata dan
riwayat mereka yang datang dari mereka, dan juga oleh penglihatan-penglihatan orang
yang beriman melihat mereka as,5 dan ia di tujukan ke Mahdi Pertama; kerana,
beliau adalah Bintang Utara yang membawa ke arah kiblat, bermakna dia adalah
bukti kepada Imam Al Mahdi as, sebagai firman Yang Maha Kuasa: "Dan
sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar "6
Pada ayat yang lain.
﴿ عَمَّ
يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَأِ الْعَظِيمِ ﴾
Tentang apakah mereka
bertanya-tanya? Tentang berita yang besar. yang bermaksud Mahdi Pertama dan Yamani. [AlNaba 78:1-2]
"( إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ) Sesungguhnya itu ialah Al-Quran yang mulia" bermakna dia
adalah Al-Quran bercakap, kerana dia adalah yang pertama dari Mahdi-Mahdi.
"( لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ)Tiada siapa yang boleh menyentuh kecuali yang disucikan." Tiada siapa yang tahu perkara tentang kebenaran kecuali orang-orang yang suci, dan mereka adalah 313 sahabat Imam Al Mahdi as.
"( لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ)Tiada siapa yang boleh menyentuh kecuali yang disucikan." Tiada siapa yang tahu perkara tentang kebenaran kecuali orang-orang yang suci, dan mereka adalah 313 sahabat Imam Al Mahdi as.
“(أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ) Apakah seruan
ini kamu pandang remeh kedudukannya?" Maksudnya adalah mereka ragu-ragu dengan
riwayat ini.
Dan Yang Maha Kuasa berkata:
"( وَالْفَجْرِ * وَلَيَالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ * وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ * هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ) Demi fajar" "Dan sepuluh malam " "AlShafe dan AlWiter- Dan yang genap serta yang ganjil; " " Dan malam, apabila ia berlalu;" "Bukankah yang demikian itu mengandungi sumpah oleh orang yang berakal sempurna? "
"( وَالْفَجْرِ * وَلَيَالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ * وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ * هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ) Demi fajar" "Dan sepuluh malam " "AlShafe dan AlWiter- Dan yang genap serta yang ganjil; " " Dan malam, apabila ia berlalu;" "Bukankah yang demikian itu mengandungi sumpah oleh orang yang berakal sempurna? "
"( وَالْفَجْرِ) Demi fajar" adalah Imam Al Mahdi as "Sepuluh
malam" adalah para Imam as, ia merujuk kepada mereka sebagai malam kerana
mereka tinggal di zaman Kerajaan Zalim.
"( وَالشَّفْعِ وَالْوَتْر) Al-Shafe' - Dan yang genap Al-Witir - dan yang ganjil ":
AlShafe' - adalah Ali dan Fatimah as, dan AlWitir yang ganjil itu Rasulullah
sawas, ia merujuk kepada Ali dan Fatimah as sebagai al-Shafe', kerana mereka
adalah satu cahaya, dan Rasulullah sawas dirujuk sebagai Al-Witir kerana tidak
ada yang sama kepadanya dalam penciptaan.7
“(وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ) Dan malam, apabila ia berlalu" yang bermakna jika Kerajaan
Zalim telah berakhir dan kezaliman dan kegelapan yang datang bersama-sama
dengan itu, seolah-olah ia adalah malam yang datang dan pergi dalam waktu subuh
Imam Al Mahdi as."
“(هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ) Bukankah
yang demikian itu mengandungi sumpah oleh orang yang berakal sempurna? " ia
adalah sumpah Mahdi Pertama, makna ada penjelasan yang cukup dan bukti yang nyata
dalam mengenali Mahdi Pertama.
"(أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ) Tidakkah
kaulihat Tuhanmu berbuat terhadap kaum 'Ad.)"
"( إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ) penduduk "Iram" yang tinggi tiangnya,"
"( الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلادِ) Yang
belum pernah diciptakan sepertinya di segala negeri? "
"( وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ
بِالْوَادِ)
Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura
iaitu tempat tinggalnya)? "
"( وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ) Dan
(terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang kukuh?"
"( الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ)
orang-orang yang melampau di dalam negeri. "
"( فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ) Lalu di dalamnya
mereka banyak merosakkan."
"( فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ) Lalu
Tuhan curahkan kepada mereka cemeti azab"
"( إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ) Sesungguhnya
Tuhanmu tetap mengawas dan membalas "
Al-Fajar 6-14
Maksudnya bahawa (semangat
Mahdi Pertama) adalah seorang tentera Allah, dan ia ada pada Ali bin Abi Talib as
kepadanya diturunkan tentera Allah dari malaikat azab kepada kaum Aad dan
Thamud dan Firaun, yang melampau (menzalimi) di muka bumi (negeri-negeri).8
Dan malaikat-malaikat dan
tentera Allah akan mengambil perintah mereka dari Mahdi Pertama, seperti mana
dia mengambil perintah dari Imam Al Mahdi as, sehingga perkara itu sampai
kepada Ali as, dan begitulah juga Ali as mengambil perintah dari Muhammad (sawas),
dan Muhammad dari perintah Allah.
Jadi yang menurunkan azab ke atas
bangsa-bangsa yang memberontak adalah Allah yang Maha Besar dan Maha Kuasa, dan
dia adalah Muhammad (sawas) dan dia adalah Ali as, dan dia adalah Imam Al Mahdi
as .., dan dia adalah Imam Mahdi Pertama .. ., dan mereka adalah
malaikat-malaikat Allah yang mengambil arahan mereka daripada perintah tentera
Allah yang Maha Suci dan Maha Tinggi.
✡✡✡✡✡
--------------------------
1 Dari Abi Jaafar as beliau
berkata: "Kami bintang di langit, apabila bintang tidak ada satu bintang akan
muncul, sehingga apabila kamu menunjuk dengan jari kamu, dan tundukkan leher kamu,
Allah menjadikan bintang menjadikan tidak kelihatan, menjadikan Banu Abdul Mutalib
menjadikan pelengkap, jadi ia tidak akan diketahui yang mana satu, jadi jika
bintang kamu muncul, memberi bertahmidlah kepada Tuhan kamu "Kafi v.1
p.338 hadith 8
2 Al-Amaal Sheikh Al-Saduq halaman.738
3 Mahdi pertama ialah yang diarahkan
dan akan membawa rakyat kepada Imam Al Mahdi dalam cara yang khusus dan para
Imam as dengan cara yang umum, dan memberitahu tentang kebenaran para Imam as,
dan itulah yang hadith riwayat mereka as katakan, kerana ia telah disebutkan
dari Imam Al Saadeq as tentang Mahdi-Mahdi dan menggambarkan mereka sebagai:
"Sekumpulan dari Syiah kita, yang memanggil manusia ke arah mengikuti kami
dan memberitahu mereka tentang kebenaran kami" Kamal Al Deen Wa Tamam
AlNima halaman.358 hadis 56
4 Dan dalam hadith yang lain
"Tanyanya beliau mengenai perkara terbesar yang hanya dia akan menjawab solan
kamu kembali " Gaibat Al Numani p.179
5 "Dan dia tidak akan
ditanya tentang sesuatu perkara di antara kedua-dua kulit (al-Quran) melainkan
dia akan menjawabnya." halaman.250
6 Imam Al Saadeq as apabila dia
bercakap mengenai panji-panji hitam Khurasan "Tinggal di rumah-rumah kamu,
sehingga kamu melihat kami berkumpul di sekitar seorang lelaki, datang kepada
kami dengan senjata mu"
7 Dari Jabbir dari Abi Abdullah
as mengenai firman yang Maha Berkuasa: (Demi waktu fajar) adalah al-Qaim, dan
(10 malam) adalah para dari Imam-Imam as dari al-Hassan al-Hassan kepada, dan
(Shafe) Amirul Mukminin dan Fatimah as, dan (AlWiter) adalah Allah sendirian
tanpa sekutu (dan malam kerana ia berlalu) ia adalah bangsa Habtar (penindas)
ia berterusan sehingga kebangkitan al-Qaim as. "Bihar Al-Anwar Jilid.24
Tiada ulasan:
Catat Ulasan