Kiriman
oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)
Soalan
22: Allah itu berfirman,
{(14). Dan ketika
Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup kekuatannya dan sempurna, Kami beri
kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas
orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. (15) Dan
masuklah ia ke bandar (Mesir) dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu
didapatinya di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, - seorang dari pengikutnya
sendiri dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. maka orang yang dari
golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari pihak musuhnya;
Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati. Musa berkata: "Ini
adalah dari kerja Syaitan, Sesungguhnya Syaitan itu musuh Yang menyesatkan,
Yang nyata ".(16) Ia merayu:
"Wahai Tuhanku, Sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu
ampunkanlah - dosaku". lalu diampunkan dosanya; Sesungguhnya Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (17) Ia merayu
lagi: "Wahai Tuhanku, demi nikmat-nikmat Yang Engkau kurniakan kepadaku, supaya
Aku tidak akan menjadi penyokong kepada golongan Yang bersalah".(18) Semenjak
itu, Tinggalah ia di bandar (Mesir) Dalam keadaan cemas sambil memerhatikan,
maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kepadanya semalam, memanggil
meminta pertolongannya lagi. Musa berkata kepadanya: "Sesungguhnya engkau
ini orang yang nyata sesatnya!" (19). Maka ketika
ia bersedia hendak menumbuk orang yang menjadi musuh bagi mereka berdua
berkatalah orang itu: "Wahai Musa, adakah engkau hendak membunuhku
sebagaimana engkau membunuh satu jiwa semalam? Sebenarnya engkau hanyalah
hendak menjadi seorang yang kejam di bumi, dan tidaklah engkau hendak menjadi
seorang pendamai."} Al Qashash 28:14-19
Terdapat
beberapa soalan mengenai ayat-ayat ini :
1 ) Adakah Nabi Musa as
membunuh seorang Qibti dengan tidak sengaja, bermakna tanpa niat untuk membunuhnya,
tetapi ia berlaku kerana tumbukan? Dan jika membunuh Musa daripada Qibti itu sengaja,
adakah itu ia satu maksiat kepada Allah atau tindakan yang tidak
disenangi?
2)
Perkara ini digambarkan sebagai {kerja syaitan}, adakah ini tindakan pembunuhan
(oleh Musa)?
3)
Untuk apa Musa as minta ampun? Dan apa kesalahan yang dia telah lakukan?
4)
Mengapa Musa tidak membunuh seorang lelaki Qibti yang lain?
5)
Mengapa Musa menggambarkan Bani Israel (pengikutnya) jelas sesat?
Halaman
2
1)
Pembunuhan Musa ke atas Qibti itu sengaja dan dipertimbangkan, dan ia berlaku
selepas dia {mencapai kekuatan sepenuhnya }, dan selepas { Allah memberikan
kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan }. Oleh itu, pembunuhan ini bukan satu
perbuatan maksiat dari Musa , dan bukan perbuatan yang tidak
disenangi,
sebaliknya ia adalah satu perbuatan yang betul memandangkan ia adalah
pembunuhan musuh Allah, dan penyokong Syaitan.1
2) Perkara ini digambarkan
sebagai {kerja syaitan} adalah Qibti itu sendiri, memandangkan bahawa dia
adalah pembuatan syaitan dan salah satu daripada pengikutnya.2 Allah berfirman,
dalam keterangan anak yang tidak taat (kepada ibu bapanya ) dan anak Nuh tidak
beriman:
{Sesungguhnya amalannya
bukanlah amal Yang soleh} .3
Jadi
, Dia SWT menyifatkan anak Nuh amalannya bukanlah amal Yang soleh. Dan Allah
swt berkata tentang Musa,
{Dan Aku telah memilihmu bagi
diriKu},4
Mengelirukan
dan musuh yang jelas dalam ayat ini adalah Qibti itu sendiri, memandangkan
beliau adalah dari tentera syaitan, dan dia menunjukkan permusuhan kepada
pengganti Allah swt.
------------------------------------
1. Dalam dialog antara Imam
Al-Retha as dan pemerintah Abbasid , Al-Maamun , Al-Maamun berkata, " Tuhan
memberkati anda wahai Aba Al-Hassan, beritahu saya tentang firman Allah , {
Lalu Musa pun menumbuknya dan membunuhnya . Beliau berkata, " Ini adalah
kerja syaitan. '} " Jadi Al-Retha as berkata, " Musa memasuki salah
satu daripada bandar-bandar Firaun pada satu masa apabila orang-orang yang
tidak menyedari, di antara matahari terbenam dan petang, {dan dia mendapati di
situ dua orang lelaki sedang berkelahi, salah seorang pengikut sendiri, dan
lain-lain musuh-musuh beliau. Dan pengikut beliau meminta sokongan terhadap orang
yang dari musuhnya. Musa pun menumbuknya beliau. }. Musa membunuh musuh, oleh
pemerintah yang disebutkan oleh Allah swt, maka dia meninggal dunia "Al-
Ihtijaj oleh Sheikh Al- Toosi :. Vol. 2, muka surat 218.
2.
Dalam dialog yang sama dengan Al-Maamun, Imam Al- Ridha as berkata, "{Dia
berkata, ' Ini adalah kerja syaitan } , iaitu, perjuangan antara kedua-dua
lelaki, dan bukan Musa telah membunuhnya, kerana dia, Syaitan adalah musuh yang
jelas mengelirukan "Al- Ihtijaj oleh Sheikh Al- Toosi :. Vol. 2, muka
surat 218.
3.
The 11:46 Quran.
4. The 20:41 Quran.
Halaman
3
3)
Nabi Musa as meminta ampun dari Allah swt, dan bertaubat kepada-Nya, untuk tinggal
di istana Firaun (Allah mengutuk mereka) selepas dia tahu bahawa dia adalah
musuh Allah swt. Oleh itu, dia rasa bersalah kerana tinggal di istana Firaun
(Allah mengutuk mereka ) .1
Beliau
membuat orang di sekeliling Firaun bertambah, walaupun Musa telah tidak berpuas
hati dengan tindakan-tindakan Firaun. Itulah sebabnya dia berkata selepas diampun,
{Dia berkata, "Tuhanku, untuk sebanyak yang Kau telah menyenangi ku, aku
tidak akan menjadi penyokong kepada kejahatan "} , bermakna nikmat pengampunan,
dan memihak kepada kekuatan fizikal . Dan penindas adalah
Firaun dan askar-askarnya.
4) Ini adalah kerana, apabila Qibti kedua
menyaksikan Musa as mengucapkan kata-kata ini, dia pergi berjalan kerana
takutan Musa. Dia memberitahu Firaun (Allah mengutuk mereka) mengenai apa yang
Nabi Musa as telah dilakukan.
5)
Nabi Musa as menggambarkan Bani Israel (pengikutnya) jelas sesat kerana dia,
Israel , sepatutnya lebih berhati-hati dan bijaksana , dan tidak sepatutnya
mendedahkan dirinya kepada pertembungan dengan tentera Firaun sekali lagi dalam
tempoh yang singkat masa, dan tidak secara terbuka. Pengikutnya itu kemudian
memanggil Musa as, dan menjerit ( bermakna dia memanggilnya dengan suara kuat)
, untuk membuat ia jelas kepada semua orang bahawa orang yang membunuh Qibti hari
sebelumnya adalah Musa as .
۞ ۞ ۞
-------------------------
1. Dalam dialog yang
dinyatakan , Al-Maamun berkata, "Jadi apa yang dimaksudkan dengan
kata-kata Musa, {' Ya Tuhanku , sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri,
oleh itu maafkan aku.'} ?" Beliau as berkata, "Dia berkata, 'Diriku telah
tersesar dengan memasuki bandar ini.' "Al- Ihtijaj oleh Sheikh Al- Toosi :
Vol. 2, muka surat 218.It diketahui bahawa Imam Al-Ridha as adalah dalam
kedudukan yang membentangkan bukti-bukti kepada Al-Maamun, dan bercakap
kepadanya semampu yang boleh difahami Al-Maamun. Dan apabila beliau as berkata,
"Dia berkata, 'Aku telah tersesar..., " dia mahu menunjukkan bahawa
Nabi Allah , Musa as, bermakna kehadiran mutlak dengan Firaun, termasuk
kehadiran di istananya dan bukan hanya memasuki salah satu daripada
bandar-bandar Firaun.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan