Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only,
hanya untuk bacaan dan pembetulan)
Soalan
18: Allah swt berfirman,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا
لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ
اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
{Wahai
orang yang beriman, sahut seruan Allah dan Rasul apabila menyeru kamu kepada
suatu yang menghidupkan kamu, dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa
mengubah antara manusia dan hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan
dihimpunkan.} [Al Anfaal 8:24]
Dan
Dia swt berfirman,
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا
تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
{Dan
sesungguhnya Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa bisikan
jiwanya kepadanya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya Surah
Qaaf, 50:16.}
Apakah
yang dimaksudkan dengan "hati" dan "urat lehernya " dalam
dua ayat ?
Jawapan:
Seorang
lelaki itu bermakna manusia yang beriman kepada Allah dan hujjah Allah di bumi
-Nya. Dan hatinya bermakna tanda (hujjah) kepada penciptaan, oleh itu hati
adalah Imam Maksum, dan diumpamakan kesempurnaan (kemaksuman) adalah pada hati,
kerana hati Imam menguruskan hal-hal alam semesta, sepertimana cara hati
menguruskan hal-hal badan manusia.
Urat
Leher Imam Maksum, adalah tali Allah yang kukuh, [1] dan pintu
di mana limpahan Ilahi diberikan kepada penciptaan. Oleh itu kemaksuman adalah
ciptaan yang paling dekat kepada manusia yang beriman, dan orang yang beriman yang
sangat-sangat berkehendakkan pertolongannya untuk memenuhi keperluan di
sisi Allah swt.
Ayat-ayat
ini menjelaskan kepada manusia bahawa Allah adalah lebih dekat kepada kamu
daripada para Nabi, Rasul-Rasul, dan Imam-Imam as dan jika kamu beralih kepada
mereka untuk memenuhi keperluan kamu, Allah akan campur tangan di antara kamu
dan mereka. Dengan ini, kamu akan mengambil mereka sebagai tuhan-tuhan yang
lain dari Allah, tetapi kamu perlu menjadikan mereka cara mendekati Allah,
untuk memenuhi keperluan dan memberi syafaat di sisi Allah, kerana mereka as tiada
syafaat, dan tidak boleh bercakap kecuali dengan izin Allah swt,
لَا يَسْبِقُونَهُ
بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ
{Mereka
tidak mendahuluiNya dan mereka bekerja dengan perintah-Nya}. [Al Anbiyaa' 21:27]
Jadi,
bagaimana Allah akan membenarkan mereka untuk memberi syafaat kepada seorang
lelaki buta yang tidak melihat Allah,
"Buta adalah
mata yang tidak melihat Kamu."
Dia
swt berfirman,
مَنْ ذَا الَّذِي
يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ
{Siapakah
orangnya yang dapat memberi syafaat di sisiNya melainkan dengan izin-Nya}, [Al-Baqarah
2:255]
dan
Dia swt berfirman,
لَا يَتَكَلَّمُونَ
إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا
{Tidak
mereka berkata-kata melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Al-Rahman,
serta ia berkata benar.}. [S. An-Nabaa’ 78:38]
۞ ۞ ۞ ۞
-------------------------------
1. Abdullah bin Abbas berkata bahawa Rasulullah saw telah menyampaikan
khutbah kepada mereka, dan baginda berkata pada akhir khutbah beliau, "Allah
swt telah mengumpulkan sepuluh sifat-sifat bagi kami, bahawa Dia mengumpulkan untuk
tidak ada selain kami, dan untuk yang lain daripada kami : kami mempunyai
kebijaksanaan, kesabaran, pengetahuan, kenabian, kelembutan hati, keberanian ,
keadilan , kejujuran , kesucian dan kebaikan. Kami adalah perkataan taqwa,
jalan untuk memberi petunjuk, contoh yang mulia, bukti yang paling besar, dan
tali yang dipegang, tali yang kukuh. Kami adalah orang-orang yang Allah perintahkan
terhadap kebaikan hati, jadi selepas bimbingan, tiada lain kecuali kesesatan?
Bagaimana pula kamu boleh berpaling? " Bihar Al -Anwar , Vol. 26, halaman
244.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan