Rabu, 30 September 2015

Bab II: Qadha’ Sholat


Bab II: Qadha’ Sholat

Memperkatakan tentang: Sebab-sebab tamat tempoh, Qadha’ dan Pengakhirannya,.

Sebab-sebab tamat tempoh: Orang-orang yang digugurkan dari mengqadha’kan sholatnya ada tujuh:

1.   Kanak-kanak,
2.   Orang gila,
3.   pengsan,
4.   haid,
5.   nifas,
6.   kufur tulen
7.   Orang-orang yang tidak boleh melakukan perkara-perkara yang mengesahkan sholat dengan wudhuk, ghusl (mandi), atau tayammum.

Orang-orang yang lain (daripada di atas) wajib mengqadha’kan sholatnya seperti orang yang gagal untuk melakukan Sholat-sholat Fardhu secara sengaja atau tidak sengaja (lupa), orang yang gagal menghadiri Sholat Jumaat dan Sholat dua Hari Raya, dan begitu juga kerana tertidur sehingga menelan waktu. Jika mukallaf yang hilang akal oleh sesuatu sebelumnya seperti mabuk dan minum atau makan ubat tidur wajib mengqadha’kan sholatnya, Atas sebab biasanya terhenti fikirannya. Jika makan makanan berbahaya dan membawa kepada pengsan tidak dapat dielakkan. Apabila seorang muslim murtad atau orang kafir yang memeluk Islam kemudian menjadi kafir semula maka dia perlu mengqadha’kan sholat sholat semasa murtadnya.

Qadha’: Adalah wajib mengqadha’kan sholat sholat yang terlepas jika ia adalah sholat sholat wajib, dan mustahab jika ianya sholat sholat Nafilah yang ada waktunya adalah mustahab lagi muakkad (sangat digalakkan), dan jika didatangi penyakit yang tidak merosakkan fikiran. Adalah mustahab supaya bersedekah untuk setiap dua rakaat dengan satu Mud [], jika tidak boleh bagi setiap hari dengan satu Mud. Dan wajib mengqadha’kan waktu yang terlepas yang diingat dan waktunya tidak suntuk untuk waktu (melaksanakan) sholat semasa. Ia mengikut tertib yang dahulu atas yang terkemudian seperti Dzohor dahulu dari 3ashar, 3ashar dahulu dari Maghrib, Maghrib dahulu dari 3isyak, sama ada untuk hari semasa atau ke atas sholat-sholat yang terlepas.

Bagi sholat-sholat yang terlepas tidak perlu mengikut tertib atas sholat-sholat semasa dan tidak wajib didahulukan. Walaupun dia terlupa sholatnya dan menunaikan sholat semasa maka ia tidak perlu mengulanginya, jika ingat pada masa itu ianya sesuai pada yang terdahulu, walaupun menunaikan sholat semasa dan mengingatinya, maka lakukan semula. Jika masuk waktu sholat Nafilah dan jika mengingatinya paga masa itu ia adalah Sholat-sholat Fardhu maka sambung semula Sholat-sholat Fardhu. Mengqadha’kan Sholat Musafir secara qashar, walaupun pada waktu semasa, dan sholat semasa (hadir) sepenuhnya (tamam), walaupun dalam perjalanan (musafir).

Pengakhiran, Masalah-masalahnya:

Pertama: Sesiapa yang terlepas lima Sholat-sholat Fardhu ianya pasti mengqadha’kan Sholat-sholat Shubuh, Maghrib dan Sholat-sholat empat rakaat daripada apa yang dia terhutang. Walaupun pada masa-masa itu tidak tahu mengqadha’kannya sehingga ia mengatasi pertimbangannya bahawa itu adalah tanggungjawabnya.

Kedua: Jika dia tertinggal sholat tertentu dan tidak tahu berapa kali telah mengulangi sholat itu sehingga dia mengatasi dengan menunaikannya, walaupun dia laksanakan sholat-sholat tanpa mengetahui bilangannya mahupun hari yang sama berturut-turut sehinggalah mengetahui bahawa wajib dimasukkan jumlah keseluruhannya.

Ketiga: Sesiapa yang meninggalkan sholat dia dianggap halal dibunuh jika dia dilahirkan sebagai Muslim, dan akan dihapuskan jika memeluk Islam dari Kafir. Jika enggan akan dibunuh, maka jika didakwa telah mengabaikannya dan untuk menghindarinya dengan Had (Hudud). Jika tidak dia dianggap halal untuk dihukum, jika dia kembali kali kedua akan dihukum, jika dia kembali kali ketiga akan dihukum, dan jika dia kembali kali keempat akan dihukum bunuh.



✡✡✡✡✡

---------------------------
[✡] - 1 mud = 0.864 litre
                        = 864 ml 
         -    atau   = 0.75 kg

Selasa, 29 September 2015

Rukun Keempat: Bab-bab Tertentu


Rukun Keempat: Bab-bab Tertentu

Bab I: Kesalahan yang berlaku dalam sholat

Ia sama ada dengan sengaja, atau tertinggal (lupa), atau ragu-ragu.

Dengan Sengaja:

Sesiapa yang melanggar kewajipan-kewajipan sholat dengan sengaja batallah sholatnya kerana syarat-syarat yang dilanggarnya, atau sebahagian daripadanya, atau kaifiatnya, atau tertinggal. Serta apa yang wajib dilakukan yang ditinggalkannya, atau meninggalkan sesuatu yang wajib dilakukan kerana jahil atas kewajipannya, kecuali bacaan jihar dan ikhfa’ (bacaan perlahan) pada tempatnya. Walaupun tidak tahu (jahil) pakaian yang dipakai atau tempat untuk bersholat diambil secara ghasab (rampasan), atau najis pada pakaian, atau badan, atau tempat sujud maka tidak diulang semula.

Cabang (Furu3):

Pertama: jika berwudhu dengan air ghasab (diperoleh secara batil) dan mengetahui ia ghasab maka sholat semula dengan bersuci dan sholat, walaupun jahil hukum ghasabnya tidak akan diterima salah satu darinya.

Kedua: Jika tidak diketahui bahawa ia kulit bangkai (binatang) dan bersholat dengannya dan kemudian mengetahuinya, tidak perlu diulang jika ia adalah di tangan orang Islam, atau yang telah dibeli di pasaran Islam, jika ia diambil daripada orang bukan Islam atau mengetahui ia ditolak maka lakukan semula.

Ketiga: Jika tidak tahu apa jenisnya dan bersholat dengannya maka sholatlah semula.

Yang Tertinggal (Lupa):

Jika melanggar rukun maka lakukan semula seperti orang yang melanggar ketika berdiri (qiyam) untuk berniat, atau ketika berniat lalu bertakbir, atau pada bertakbir sehingga membaca, atau pada rukuk sehingga sujud, atau selepas dua sujud sehingga berdiri rakaat berikutnya. Begitu juga jika tambahan (bilangan) dalam rakaat sholat, atau rukuk, atau dua sujud maka lakukan semula jika tertinggal secara sengaja atau tidak sengaja. Jika ragu-ragu pada rukuk maka lakukan rukuk, kemudian dia ingat, dia telah rukuk maka batallah sholatnya. Jika rakaat terkurang dan ia ingat sebelum melakukan apa yang membatalkan sholatnya secara sengaja atau tidak sengaja maka lakukan semula, dan jika yang tidak membatalkannya secara sengaja bukan lupa seperti sebutan (kalimah) yang menyempurnakan sholatnya maka lakukan dua sujud sahwi. Walaupun tertinggal taslim (salam) kemudian ucapkan salam, sah sholatnya walaupun ia melakukan apa yang membatalkan sholatnya dengan sengaja atau tidak sengaja (lupa). Jika tertinggal dua sujud dan tidak sedar pada dua rakaat atau satu rakaat maka sholatlah semula, kalau ianya adalah dari sholat dua rakaat dan tidak sedar pada rakaat yang mana tidak perlu sholat semula untuknya, atau mengqadhakannya, hendaklah dilakukan dua sujud sahwi.

Jika dilanggar pada yang wajip bukan rukun, maka yang menyempurnakan sholatnya tanpa memperbetulkan kesilapan, dan yang diperbetulkan bukan dengan sujud, dan yang memperbetulkan kesilapan dengan dua sujud sahwi.

Yang pertama: [yang menyempurnakan sholatnya tanpa memperbetulkan kesilapan]

Sesiapa yang lupa membaca, atau lupa bacaan jihar dan ikhfa’ (bacaan perlahan) pada tempatnya, atau lupa membaca "Al-Hamd", atau lupa membaca Surah lalu rukuk, atau lupa zikir dalam rukuk, atau thama’ninah padanya, sehingga dia mengangkat kepalanya, atau lupa mengangkat kepala, atau thama’ninah padanya sehingga sujud, atau zikir dalam sujud, atau sujud di atas tujuh anggota, atau thama’ninah padanya sehingga mengangkat kepalanya atau mengangkat kepalanya dari sujud, atau thama’ninah padanya sehingga sujud kedua, atau zikir dalam sujud kedua, atau sujud di atas tujuh anggota, atau thama’ninah padanya sehingga dia mengangkat kepalanya darinya.

Kedua: [yang diperbetulkan bukan dengan sujud (sahwi)]

Sesiapa yang terlupa untuk membaca "Al-Hamd" sehingga hanya membaca Surah, hendaklah baca semula "Al-Hamd" dan Surah, serta jika ia lupa rukuk dan zikir sebelum sujud, dia hendaklah rukuk dan kemudian sujud, begitu juga orang yang meninggalkan dua sujud atau salah satu darinya atau Tasyahud dan zikir sebelum rukuk maka kembalilah memperbetulkannya, kemudian berdiri dan lakukan seperti biasa dengan membaca atau tasbih kemudian rukuk, tidak wajib pada kedua-dua tempatnya ini dua sujud sahwi. Jika tertinggal Selawat ke atas Nabi dan keluarga baginda (as) sehingga salam maka lakukan selepas salam.

Ketiga: [yang memperbetulkan kesilapan dengan dua sujud sahwi]

Sesiapa yang tertinggal sujud atau Tasyahud dan tidak mengingatinya sehingga rukuk seterusnya, maka hendaklah dia mengqadhakan keduanya selepas sholat dan melakukan kedua sujud sahwi selepas itu


Keraguan dan Masalah-masalah:

Yang pertama Sesiapa yang ragu-ragu pada bilangan rakaat pada Sholat Dua Rakaat maka sholatlah semula, seperti Sholat Shubuh, Sholat Musafir, dan dua Sholat Eid, jika ia Sholat-sholat Fardhu, dan Sholat Gerhana, serta Sholat Maghrib.

Kedua: Jika ragu-ragu dalam sesuatu perbuatan sholat dan kemudian mengingatinya, maka jika sampai pada tempatmya hendaklah disempurnakan, dan jika hendak meneruskan dalam sholatnya, sama ada perbuatan itu rukun atau selainnya, dan sama ada pada awal atau pada akhirnya.

Cabang (Furu3): Jika untuk menentukan niat sholat dan ragu-ragu sama ada berniat untuk Sholat Dzohor atau 3ashar, sebagai contoh, atau Sholat Fardhu atau Sholat Nafilah maka sholatlah semula.

Ketiga: Jika ragu-ragu, pada bilangan rakaat Sholat Empat Rakaat maka jika pada bilangan dua rakaat yang pertama hendaklah sholat semula, dan begitulah juga jika tidak tahu berapa banyak telah sholat. Jika tidak yakin pada dua rakaat yang pertama, dan ragu-ragu pada (tambahan) bilangannya wajib Ihtiyath (langkah berhati-hati).

Empat Masalah:

Yang pertama Sesiapa yang ragu-ragu di antara rakaat kedua atau ketiga dikira tiga dan sempurnakan, lalu Tasyahud dan Salam, kemudian sambung semula secara berdiri (qiyam) satu rakaat, atau secara duduk dua rakaat.

Kedua: Sesiapa yang ragu-ragu di antara tiga dan empat dikira empat, lalu Tasyahud serta Salam, dan Ihtiyath (ikut langkah) masalah yang pertama (di atas).

Ketiga: Sesiapa yang ragu-ragu di antara dua dan empat dikira empat, lalu Tasyahud dan Salam, kemudian laksanakan sholat dua rakaat secara berdiri (qiyam).

Keempat: Sesiapa yang ragu-ragu di antara dua dan tiga dan empat dikira empat, lalu Tasyahud dan Salam, kemudian laksanakan sholat dua rakaat secara berdiri (qiyam) serta dua rakaat secara duduk dan yang lebih afdhal lagi dalam semua bentuk selainnya adalah dengan mengira yang paling kurang dari empat rakaat, sempurnakan sholatnya, salam dan dua sujud sahwi. Jika memilih empat rakaat, salam dan dua sujud sahwi, dan jika dalam rakaat keempat sempurnakannya, salam dan dua sujud sahwi.

Masalah-masalah lain:

Pertama: Jika seseorang merasakan agakannya melampaui apa yang diraguinya, dibina di atas agakan maka ia adalah seperti mengetahuinya..

Kedua: Mesti Ihtiyath (berhati-hati) membaca "Al-Fatihah" dalam sholat.

Ketiga: jika dia melakukan apa yang membatalkan sholat sebelum Ihtiyath (langkah berhati-hati) batal sholatnya.

Keempat: Sesiapa yang lupa secara tidak sengaja jangan melihatnya kembali dan laksanakan sholatnya, dan begitu juga jika makmum lupa dan bergantung kepada sholat Imam dan tidak ragu-ragu pada Imam jika dia menjaga dari belakang, dan tidak banyak membawa pada kealpaannya. Ini adalah kerana banyak yang menjangkakan pada adatnya banyak bilangannya, dan sesiapa yang ragu-ragu sekali pada hari itu dia banyak keraguan.

Kelima: Sesiapa yang ragu-ragu pada bilangan Nafilah buatlah yang lebih banyak, dan jika membuat yang sedikit ia juga adalah lebih afdhal.



Kedua-dua sujud sahwi diwajibkan ke atas orang yang bersalat bilamana mengingatnya. Barangsiapa yang bercakap secara terlupa, atau yang memberi salam bukan pada tempatnya, atau yang ragu-ragu antara melakukan empat atau lima rakaat.

Makmum wajib Sujud bersama imam apabila imam mempamerkan sebab bagi sujud sahwi itu. Baginya melaksanakan hukum tersebut dengan tersendiri, iaitu pada apa yang ditertibkan dia sujud sahwi adalah khusus buatnya

Kedudukan bagi keduanya adalah selepas Taslim (salam) bagi yang terlebih atau terkurang, Bentuknya (gambarannya): berniat, kemudian disunatkan takbir dan seterusnya sujud, kemudian mengangkatkan kepalanya dan seterusnya sujud, kemudian mengangkatkan kepalanya dan bertasyahud dengan tasyahud khafif (ringan), kemudian taslim (salam).

Tidak diwajibkan pada keduanya zikir, bahkan mustahab (disunatkan). jika diabaikan keduanya secara sengaja tidak terbatal sholat, dan diwajibkan ke atasnya untuk melaksanakan keduanya walaupun berlalu tempoh masa yang lama.




Isnin, 28 September 2015

Bab V: Sholat-sholat Al-Muraghibat


Bab V: Sholat-sholat Al-Muraghibat

Ia terbahagi kepada dua bahagian: Nawafil harian yang telah disebutkan, dan yang selain darinya, ia juga dibahagikan kepada dua bahagian:

Ia termasuk: Sholat yang tidak ditentukan waktunya yang khusus, dan bahagian ini banyak, adalah disesuaikan mengikut keperluan, dan ia adalah sholat-sholat:

Pertama: Sholat Istisqa’ (minta hujan) ia adalah mustahab apabila sungai kering dan tiada hujan (kemarau), dan caranya (kaifiat) sama seperti Sholat Hari Raya, tetapi ia disesuaikan kedudukan qunut pada hari raya dengan permintaan bersungguh-sungguh kepada Allah SWT dan meminta rahmat menurunkan hujan, dan memilih doa-doa yang mudah dan sesuai dilaksanakan, jika tidak, maka hendaklah dikatakan apa yang disampaikan dalam khabar Ahl Al-Bait (as).

Dan perjalanan sholat ini: hendaklah orang-orang (yang terlibat) berpuasa tiga hari, dan keluar pada hari ketiga, dan mustahab menjadikan hari ketiga itu hari Isnin, jika tidak lakukanlah pada hari Jumaat. Dan keluar ke padang pasir berkaki ayam dengan tenang dan bersungguh-sungguh, dan jangan sholat di masjid-masjid, dan hendaklah keluar bersama mereka orang-orang tua dan kanak-kanak serta pemuka-pemuka kecuali zimmi, dan pisahkan antara kanak-kanak dan ibu-ibu mereka. Apabila selesai Imam mengalihkan kain jubahnya, kemudian menghadap kiblat, dan bertakbir seratus kali, dengan meninggikan suaranya, bertasbih kepada Allah ke tangan kanannya seratus kali, dan bertahlil di sebelah kirinya sebanyak itu juga, dan kemudian menghadap kepada orang ramai, dan bertahmid seratus kali dan mereka semua mengikutinya dalam semua perkara ini, kemudian memberi ucapan (berkhutbah) dan membesar-besarkan dalam permintaannya, Maka jika permintaan ditangguhkan, keluar lagi (ulangi) sehingga datang rahmat (hujan). Begitulah sholat ini boleh dilakukan apabila kekurangan hujan, maka ia juga boleh dilakukan apabila mata air dan telaga kering.

Kedua: Sholat Istikharah, Sholat Hajat, Sholat Syukur, dan Sholat Ziarah.

Ia termasuk: Sholat yang ditentukan waktunya yang khusus, iaitu lima jenis sholat:

Pertama: Sholat Nafilah Bulan Ramadhan, Di dalam riwayat, Ia adalah sholat 1000 rakaat di dalam Bulan Ramadhan sebagai tambahan kepada Sholat Nawafil yang sedia ada (setiap hari). Bersholat nafilah 20 rakaat pada setiap malam: 8 rakaat selepas Sholat Maghrib dan 12 rakaat selepas Sholat 3isyak, oleh itu, jumlah keseluruhan rakaat sholat sepanjang 20 hari pertama adalah 400 rakaat. Pada sepuluh malam terakhir hendaklah bersholat nafilah 30 rakaat sebagaimana tertib [berikut iaitu 12 rakaat selepas maghrib dan 18 rakaat selepas isyak, jumlah keseluruhan rakaat sholat sepanjang 10 hari terakhir adalah 300 rakaat]. Dan pada tiga malam yang ganjil [iaitu 19, 21 dan 23 ramadhan], hendaklah bersholat nafilah 100 rakaat pada setiap malam, [oleh itu, jumlah keseluruhan rakaat sholat nafilah menjadi 1000 rakaat]. Perhatikan juga bahawa keseluruhan rakaat sholat nafilah pada malam ke 19 menjadi 120 rakaat (100 rakaat + 20 rakaat yang ditunaikan pada setiap malam di sepanjang 20 hari pertama). Dan jumlah keseluruhan rakaat sholat nafilah pada malam 21 dan 23 ramadhan adalah 130 rakaat (100 rakaat + 30 rakaat yang ditunaikan pada 10 malam yang terakhir).

Jika terkurang dan hanya menunaikan 100 rakaat sholat nafilah sahaja pada malam ganjil iaitu dia tidak menunaikan 20 rakaat lagi sholat nafilah pada malam ke 19 dan 30 rakaat lagi sholat nafilah pada malam ke 21 dan ke 23, bermakna ada 80 rakaat (20 + 30 + 30) lagi berbaki yang perlu ditunaikan, maka hendaklah melunaskan sholat tersebut pada setiap kali jumaat dengan melaksanakan 10 rakaat sholat Ali, Fatimah dan Ja’far (jumlah keseluruhan 40 rakaat mengambilkira wujud 4 kali jumaat dalam bulan Ramadhan). Dan pada jumaat terakhir di bulan Ramadhan menunaikan sholat Ali (as) sebanyak 20 rakaat dan menunaikan Sholat Fatimah (as) pada malam harinya sebanyak 20 rakaat lagi.

Sholat Amirul Mukminin Ali (as): sholat 4 rakaat dengan dua kali tasyahud dan dua kali salam, di bacakan pada setiap rakaat: 1 kali surah “Al Hamd” dan 50 kali surah At-Tauhid/ Al-Ikhlas.

Sholat Fatimah (as): sholat 2 rakaat, dibacakan pada rakaat pertama 1 kali surah “Al Hamd” dan 10 kali surah “Al-Qadr”. Pada rakaat kedua dibacakan 1 kali surah “Al-Hamd” dan 10 kali surah Al-Tauhid (Al-Ikhlas).
      
Sholat Ja’far (as): sholat 4 rakaat dengan 2 kali salam, dibacakan pada rakaat yang pertama 1 kali surah “Al Hamd” dan 1 kali surah “Al-Zalzalah”, kemudian membaca sebanyak 15 kali “Subhanallah wal Hamdulillah wala Ilaha illalLah walLahu Akbar”, dan membacakannya sebanyak 10 kali juga di dalam ruku’, selepas bangun dari ruju’, sujud pertama, duduk antara dua sujud, sujud kedua dan selepas bangun dari sujud kedua, maka itu, jumlah kesemuanya adalah 75 kali pada setiap rakaat. Dan dibacakan pada rakaat kedua surah “Al Hamd” dan 1 kali surah “wal’adiyat”: rakaat ketiga surah “Al Hamd” dan surah “iza jaa’a nashrulLah”: dan pada rakaat keempat surah “Al Hamd” dan surah “At-Tauhid”. Disunatkan membaca doa yang dikhususkan pada sujud yang terakhir.

Kedua: Sholat malam 3id Al-Fithri dua rakaat, dalam rakaat pertama baca: "Al Hamd" sekali dan surah "Al-Tauhid (Al-Ikhlas)" seribu kali, dan dalam rakaat kedua, " baca: "Al Hamd" sekali dan surah "Al-Tauhid (Al-Ikhlas)" sekali.

Ketiga: Sholat Hari Al-Ghadir, pada lapan belas Zhi Al-Hijjah setengah jam sebelum Zawal.[]

Keempat: Sholat malam kelima belas (Nishfu) Sya3ban.

Kelima: Sholat Al-Mab3ats malam dan siangnya, dan maklumat lanjut mengenai Sholat-sholat ini dan kemudiannya disebut dalam Kitab Al-‘Ibadat.

Penutup:

Semua  Seseorang boleh bersholat untuk Sholat Nawafil secara duduk, tetapi berdiri lebih afdhal, dan yang menjadikan semua sholat dua rakaat sambil duduk yang afdhalnya dikira satu rakaat.




✡✡✡✡✡


-------------------------
[] - Ia adalah sholat dua rakaat (seperti Sholat Shubuh). Pada rakaat pertama, selepas Al-Hamd baca Surah Al-Qadr (Inna Anzalna), dan pada rakaat kedua, selepas Al-Hamd baca Surah Al-Tauhid (Al-Ikhlas)
Selepas salam lalu sujud syukur baca “Syukran Lillah.” 100 kali


                                                                   Rukun Keempat: Bab-bab Tertentu - 

Bab IV: Sholat Jenazah


Bab IV: Sholat Jenazah


Bahagian I: Siapa disholatkan.

Ia adalah kepada semua yang secara zahirnya mengucap dua kalimah syahadah, atau kanak-kanak yang berumur enam tahun adalah di hukum sebagai Islam, dan sama saja baik lelaki mahupun perempuan, merdeka atau hamba. Dan mustahab sholat ke atas mereka yang tidak sampai umurnya jika ia dilahirkan hidup, jika berlaku keguguran janin tidak disholatkan atasnya, walaupun pernah ada Roh padanya.

Bahagian II: Orang yang sholat.

Dan orang-orang yang lebih berhak dan lebih utama sholat atasnya adalah dari mereka yang menjadi waris atasnya, dan seorang bapa lebih utama atas anaknya, dan juga lebih utama anak-anak dari datuk, saudara lelaki dari sebelah bapa dan ibu lebih utama dari yang tergolong pada salah seorang daripada kedua mereka, dan suami lebih utama atas isteri dari hubungan keturunannya jika mereka diminta. Golongan orang-orang lelaki lebih utama dari orang-orang perempuan, yang merdeka lebih utama dari hamba, tidak didahulukan walinya melainkan jika ia menyempurnakan syarat-syarat menjadi Imam yang tidak patut didahulukan selainnya. Jika sama keutamaannya dahulukan yang ahli fiqh kemudian yang paling taqwa, dan tidak boleh sesiapa ke hadapan tanpa kebenaran walinya, sama juga memenuhi syarat-syarat menjadi Imam, atau masih belum menjadi orang yang sudah dewasa (taklif). Imam Al-Ashal (maksum) lebih utama sholat dari yang lain, Al-Hashimi lebih utama dari orang lain, dan jika walinya ke hadapan dan beliau memenuhi syarat-syarat menjadi Imam. Dan seorang perempuan boleh membawa kepada kaum perempuan dan makruh menunjukkan diri secara terbuka antara mereka, tetapi berdiri di saf mereka, walaupun dalam satu pimpinan sholat. Jika perempuan mengikut lelaki berdirilah di belakangnya. Jika di belakangnya (Imam) kaum lelaki dan berdirilah di belakang mereka, Jika ada di kalangan mereka perempuan dalam haid mustahab diasingkan dari saf mereka.

Bahagian III: Kaifiat Sholat.

Ia adalah lima Takbir dan berdoa di antaranya tidak wajib tetapi mustahab, dan yang lebih afdhal apa yang dikatakan: dari riwayat Muhammad bin Muhajir dari ibunya - Ummu Salamah - dari Abi Abdillah (as) berkata: Bahawa apabila Rasulullah (S) sholatkan atas mayat baginda bertakbir dan bertasyahud, kemudian bertakbir dan berselawat atas nabi-nabi dan berdoa, kemudian bertakbir dan berdoa untuk mukminin, kemudian bertakbir yang keempat dan berdoa untuk si mati, kemudian bertakbir yang [kelima] dan mengakhirinya. Jika yang disholatkan seorang munafik adalah terhad kepada empat takbir dan mengakhirinya atau berdoa untuk si mati pada takbir yang keempat dan mengakhirinya pada takbir yang kelima.

Diwajibkan berniat dan menghadap kiblat, dan keadaan kepala jenazah di sebelah kanan orang yang  sholat atasnya. Bersuci (wudhuk) tidak disyaratkan dan jangan terlalu jauh dari jenazah. Jarak tidak mungkin lebih untuk pengebumian, dan jangan sholatkan jenazah melainkankan selepas dimandikan dan dikafankan. Jika ia tidak mempunyai kain kafan untuk dikuburkan maka tutup auratnya, dan disholatkan selepas itu.
              
Perjalanan Sholat: Imam berdiri di tengah-tengah mayat lelaki dan mayat perempuan di dada, dan setelah berkumpul, orang-orang lelaki di belakang Imam dan orang-orang perempuan di bahagian belakang, dan menjadikan dadanya bertentangan dengan kedudukan tengah di tempat Imam berdiri, Jika terdapat kanak-kanak tempatkan di belakang perempuan.

Orang yang akan sholat hendaklah suci dan menanggalkan kasutnya, mengangkat tangannya pada takbir pertama dan takbir berikutnya. Mustahab selepas takbir keempat mendoakan si mati jika ia  seorang mukmin, dan juga pada orang yang munafik, dan mendoakan mustadh3afin (kedudukan yang lemah, yang tertindas) jika dia sedemikian, jika tidak tahu minta kepada Allah supaya dibangkitkan bersama dengan apad yang dipegangnya, jika dia seorang kanak-kanak minta kepada Allah supaya menjadikan dia mendapat syafaat kebaikan bapanya. Apabila selesai sholat tetaplah berdiri sehingga jenazah diangkat, dan bersholatlah atas jenazah di tempat biasa, dan boleh disholatkan di masjid-masjid. Dan makruh disholatkan dua kali atas jenazah.

Lima Masalah:

Pertama: Barangsiapa yang mendapati Imam sedang bersalat ikutlah dia, dan apabila (Imam) selesai sambung baki yang tertinggal, walaupun jenazah diangkat atau selesai dikebumikan di kubur.

Kedua: Makmum jangan mendahului takbir Imam atau lebih panjang doanya dari imam.

Ketiga: Barangsiapa yang belum sholatkan atas jenazah, dia dibenarkan bersholat di kuburnya pada bila-bila masa, walaupun selepas masa yang lama dan jangan tinggalkan sholat atas jenazah mukmin.

Keempat: Setiap waktu adalah sah untuk sholat
jenazah, melainkan kesuntukan waktu sholat Fardhu semasa. seliranya khuatir ke atas mayat - atas kesempatan masa – dahuluksn sholat atasnya.

Kelima: Apabila mengerjakan sebahagian sholat jenazah dan kemudian hadir sholat yang lain adalah bebas untuk memilihnya, samada mahu mulai kedua-dua sholat (fardhu), atau lebih utama sempurnakan atas yang pertama dan mulakan pula bagi yang kedua.




Rabu, 23 September 2015

Bab III: Sholat Gerhana (Al-Ayaat)



Bab III: Sholat Gerhana (Al-Ayaat)

Dalam Menyatakan: Sebab-sebab, Kaifiat, dan Hukumnya.

Yang pertama: Diwajibkan apabila berlaku gerhana matahari (Kusuf) dan gerhana bulan (Khusuf), gempa bumi, dan juga diwajibkan selain daripada itu seperti angin ribut yang gelap dan dari langit yang menakutkan. Waktu Sholat Gerhana adalah dari mula terjadi gerhana hingga ia berakhir, Jika gerhana tidak memenuhi ruangnya (betul-betul bertindih) ia tidak diwajibkan dan begitu juga dengan rebut gelap dan yang menakutkan. Dan pada gempa bumi diwajibkan walaupun tidak kekal lama menghadapinya, dan sholatlah dengan niat tunai jika ia berhenti. Bagi sesiapa yang tidak mengetahui gerhana sehingga melepasi waktunya, tidak wajib diqadha’kan, melainkan cakera (bulatan) betul-betul bertindih pada matahari (gerhana) keseluruhannya, dan selain dari Sholat Gerhana tidak wajib diqadha’kan, tetapi jika tidak mengetahuinya kerana kecuaian atau lupa wajib mengqadha’kan setiap satu darinya.

Kaifiat: ia adalah dengan

1.   Tujuh takbir (yang pertama Takbiratu l-Ihram dan diikuti dengan enam Takbiraat wajib),
2.   Kemudian baca "Al-Hamd" dan surah,
3.   Kemudian rukuk,
4.   Kemudian mengangkat kepalanya, hendaklah ia membaca "Al-Hamd" kali Kedua sambung bacaan Surah dari tempat berhenti, bacaan Surah bersambung sehingga lima kali mengikut tertib (susunan) ini,
5.   Kemudian rukuk dan sujud dua kali.
6.   Kemudian berdiri dan membaca "Al-Hamd" dan surah mengikut tertib (susunan) rakaat pertama, sehingga ke sujud dua kali, membaca tasyahud, dan memberi salam.[✡✡✡]

Mustahab (disunatkan): Berjamaah, memanjangkan Sholat mengikut kadar masa gerhana, dan mengulangi Sholat jika selesai sebelum berakhirnya (gerhana), dan kadar rukuknya adalah mengikut kadar masa membacanya, dan hendaklah membaca surah yang panjang dengan mengikut kadar masa berlakunya (Al-Ayaat), dan bertakbir setiap kali mengangkat [kepala] dari semua rukuk, kecuali pada (bangkit dari rukuk) kelima dan kesepuluh barulah menyebut:
سمع الله لمن حمده
Sami3a Allahu Liman Hamidah
dengan lima kali Qunut (bangkit dari rukuk ke 2, 4, 6, 8 dan 10).

Hukum dan Masalahnya, tiga perkara:

Pertama: Apabila gerhana yang berlaku pada waktu Sholat Fardhu adalah dibebaskan memilih untuk melaksanakan mana satu di antara dua yang dikehendakinya, dengan pengecualian mana yang lebih dahulu hadir diutamakan.

Kedua: Jika gerhana bertembung (gerhana bulan) pada waktu Sholat Nafilah malam, maka Sholat Gerhana lebih utama walaupun Sholat Nafilah akan berakhir waktunya, kemudian Sholat Nafilah harus diqadha’kan.

Ketiga: Adalah dibenarkan melaksanakan Sholat Gerhana di atas belakang binatang yang berjalan (sedang menunggangnya) jika terpaksa berbuat demikian.



✡✡✡✡✡

_____________
[✡✡✡] penj - secara ringkas
Rakaat Pertama

1.   Tujuh takbir
2.   Bacaan masa berdiri, dan ulangannya
                          i.          Baca Al-Hamd dan surah lalu Rukuk
                        ii.          Baca Al-Hamd dan sambung surah, Qunut lalu Rukuk
                      iii.          Baca Al-Hamd dan sambung surah lalu Rukuk
                     iv.          Baca Al-Hamd dan sambung surah, Qunut lalu Rukuk
                       v.          Baca Al-Hamd dan sambung surah lalu Rukuk
3.   Bangkit dari rukuk kelima Sami3a Allahu Liman Hamidah
4.   Sujud dua kali.
5.    Kemudian bangkit ke Rakaat Kedua

Rakaat Kedua

1.   Bacaan Semasa berdiri dan ulangannya
                     vi.          Baca Al-Hamd dan surah, Qunut lalu Rukuk
                   vii.          Baca Al-Hamd dan sambung surah lalu Rukuk
                 viii.          Baca Al-Hamd dan sambung surah, Qunut lalu Rukuk
                     ix.          Baca Al-Hamd dan sambung surah lalu Rukuk
                       x.          Baca Al-Hamd dan sambung surah, Qunut lalu Rukuk

2.   Bangkit dari rukuk kesepuluh Sami3a Allahu Liman Hamidah
3.   Sujud dua kali.
4.   Duduk Tasyahud, Salam dan 3 Takbir penutup



Selasa, 22 September 2015

10 Zhu Al-Hijjah 1436



10 Zhu Al-Hijjah 1436
(2015 09 24)
Khutbah Pertama

بسم الله الرحمن الرحيم

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا وَرَزَقَنَا مِنْ بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ  بِالسَّلاَح.
والحمد لله رب العالمينوصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما * اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله * 

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala pujian, Allah Maha Besar atas hidayah yang telah diberikan kepada kami dan kepadaNya kesyukuran kerana mendahulukan kami, dan berikan kepada kami binatang ternak, dan membenci keluar dengan senjata.

Marilah kita berdoa semoga Allah mengutuk musuh-musuh Muhammad dan Aali Muhammad, dari yang awal hingga yang akhir.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.
                                                    

Adakah terdapat sebab bagi kelahiran Imam Ali (as) di Ka’bah?

Ka’bah, atau Baiti Allahi l-Haram (Rumah Allah Yang Mulia) adalah tajalli (penampakan) dan zuhur (kemunculan) bagi Bait Al-Ma’mur yang terletak di langit untuk para malaikat bertawaf, dan memohon ampun kerana membahas (mempersoalkan) Allah SWT dalam urusan menjadikan Adam (as) sebagai KhalifahNya. Setelah Adam (as) melampaui batas terhadap Pohon Ilmu Aali Muhammad (as) dan ia adalah Pohon Wilayah

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

﴿وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً﴾

[tidak Kami dapati padanya keazaman yang kuat.] [Thaha 20:115],

iaitu, untuk memikul Al-Wilayah Aali Muhammad (as) [154]), dimana Adam diturunkan ke bumi dan diperintahkan untuk melakukan tawaf pada Ka’bah dan memohon ampun kepada Allah atas kelemahannya (kekurangannya).

Kemudian Allah mensyariatkan haji ke Bait Al-Haram (Ka’bah) untuk memperkenalkan manusia kepada Hujah Allah di zaman mereka dan wilayah mereka dan mengakui kelemahan (kekurangan) dan memohon ampun atas kekurangan mereka dalam menunaikan hakNya [155], kerana itulah Allah memerintah umat Islam untuk menjadikan Ka’bah Kiblat mereka tidak seperti umat sebelumnya dimana Kiblat mereka adalah Bait Al-Maqdis.

Dan di dalam perkara ini, ada beberapa hal yang perlu dijelaskan:

1 - Ka’bah mempunyai hubungan yang kuat dengan makna wilayah (Kekuasaan), sebagaimana Haji dilakukan semata-mata untuk bertemu dengan Hujjah Allah, dan menunjukkan wilayahnya kepada manusia dan memohon ampun atas kelemahan (kekurangan) pada hak-hakNya.

2 - Ka’bah adalah kiblat solat dan sujud kepada Allah SWT, walaupun sujud sebelumnya adalah sujud kepada Adam yang dilantik sebagai KhalifahNya dan HujjahNya. bahkan sujud pada Nur (Cahaya), yang terdapat di dalam sulbi Adam, dan ia adalah Nur Amir Al-Mukminin Ali (as), dan adalah Kiblat pertama para malaikat yang padanya mereka semua hadapkan dan ia adalah Ali bin Abi Talib (as), Kiblat yang sebenar bukanlah Ka’bah dan batu-batunya, tetapi Kiblat itu adalah Jauhar (permata) yang dilahirkan di dalam Ka’bah, dan ia adalah Waliy Allah dan hujjahNya yang penuh, iaitu Ali bin Abi Talib (as), dan di sinilah diletakkan Hajar Al-Aswad di sudut (penjuru) Ka’bah; kerana Kitab (Tulisan) Al-Mitsaq - Persetiaan yang diambil Allah atas manusia ke atas Wilayah Ali bin Abi Talib (as).

Oleh itu, orang yang menghadap ke Kaabah telah mengakui Wilayah Ali bin Abi Talib (as) dengan perbuatannya itu dalam keadaan terpaksa, walaupun dia tidak percaya dengan perkataan dan hatinya, Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً﴾

[Hanya kepada Allah-lah sujud segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri ataupun terpaksa] [Al-Ra3d 13:15],

secara sukarela bagi mereka yang mengakui pada Wilayah dan  secara terpaksa kepada yang tidak mengiktiraf pada Wilayah.

Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوُابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾

Apakah kamu tidak mengetahui, bahawa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki. [Al-Hajj 22:18].

Mereka yang sujud kepada Allah tetapi mereka akan diazab adalah kerena mereka tidak mengenali (mengakui) pada Wilayah Ali (as) samada dengan perkataan mahupun dengan hati, namun mereka terpaksa mengakuinya menerusi perbuatan mereka dan sujud ke tempat dimana Imam Ali (as) dilahirkan iaitu Ka’bah, dan Allah SWT telah menghina mereka melalui sujud yang mereka lakukan dan akan menjadikan mereka berada di dalam kerugian:

﴿وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ﴾

Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. [Al-Hajj 22:18].

Jelas bahawa Kiblat itu adalah untuk bertawajjuh (menghadap) kepada Allah dan dengannya Allah SWT dikenali, Kiblat pada hakikat adalah manusia yang sempurna (Insan Kamil), dengannya akan dikenal Allah dan dia adalah wajah Allah SWT, yang dengannya telah menghadap penciptaannya. Dan bertawajjuh (menghadap) kepadanya adalah bertawajjuh kepada Allah. Insan Kamil adalah Ali bin Abi Talib (as), penguhulu Aushiak dan Auliak, Allah telah menjadikan beliau lahir keluar dari Ka’bah adalah untuk mengatakan bahawa manusia ini adalah Kiblat dan hujjaj (Haji) kamu kepadanya, dan untuk itu Allah SWT mengatakan, Aku tidak mencipta Ka’bah melainkan untuk Ali (as) dan dilahirkan Ali (as) di dalamnya. Oleh itu, jika aku mempunyai anak, pasti anak itu akan dilahirkan di RumahKu,

﴿قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ﴾

Katakanlah, jika benar Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak, maka akulah orang yang mula-mula memuliakan (anak itu). [Al-Zukhruf 43:81].

Maka, siapakah yang lebih wajar dijadikan sebagai Kiblat; batu binaan atau yang mensucikan batu-batuan binaan dengan sebab kelahirannya di dalamnya?

Berkata Isa (as) apa yang bermaksud: (kamu ulamak al-suuk yang bersumpah dengan haikal (Gereja) tidak mematuhi haknya tetapi bersumpah dengan haikal emas kamu mematuhi haknya, Hai kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas atau Rumah Tuhan yang menguduskan emas itu) [160].
         

اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.


اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىرَسُوْلَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ



Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku


                         
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣



==========================================
Khutbah Kedua:
==========================================

اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا وَرَزَقَنَا مِنْ بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ، وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ  بِالسَّلاَح.
والحمد لله رب العالمينوصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما * اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله * 
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.

Mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah mendatangkan ketakwaan hati?


اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ


﴿ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ﴾

{Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.} {Al-Hajj 22:32]

﴿إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّـهِ﴾

Sesungguhnya Shafaa dan Marwa adalah sebahagian dari syi'ar Allah. [2:158] 

Syi'ar-syi'ar Allah adalah dalil-dalil (tanda-tanda) kepada Allah SWT, dan di antaranya adalah Al-Shafa dan Al-Marwah; kerana di antara keduanya kudrat (kuasa) Allah SWT kepada Adam dan Hawa serta Ibrahim dan Hajar (as), dan seterusnya kepada para Hujjah Allah, kepada semua umat manusia. Untuk Ibrahim dan Hajar adalah di perigi (mata air) Zam Zam, dan untuk Adam dan Hawa itu apabila Adam turun ke Bukit Shafa dan Hawa di Bukit Marwah, dan datang bersama-sama di kedua-dua bukit bagi Adam dan Hawa menjalani kehidupan manusia di muka bumi ini, sama seperti mengalirnya mata air Zam Zam setelah dijumpai kemudiannya.

Maka ketika mengerjakan Haji untuk mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, dan dalam mengagungkannya dengan mengagungkan kuasa Allah di hati manusia. Dan di antara syi'ar-syi'ar Allah adalah Bukit 'Arafah, Al-Masyair Al-Haram dan jejak (tinggalan) para nabi, rasul dan aushiak (as), dan diri-diri mereka sendiri (as) adalah syi'ar-syi'ar agung Allah AWJ. Oleh itu, dengan mengingati mereka adalah mengagungkan keagungan syi'ar-syi'ar Allah SWT.

Dan ianya dipanggil syi'ar-syi'ar; kerana manusia yang beriman akan menjadikan syi’ar kudrat (kuasa) Allah yang akan tampil meresap di dalam hatinya.

Allah SWT tidak memerintah Ibrahim (as) sebagai Hujjah Allah, untuk memperkenalkan dirinya kepada orang-orang yang diserunya lebih daripada dia sebagai penyeru kebenaran,
                                    
﴿وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ﴾

{[Kami diperintahkan Ibrahim], "Dan serulah kepada manusia untuk berhaji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh,} [Al-Hajj 22:27]

Pergi mengerjakan haji adalah ziarah syi’ar tanda-tanda kudrat Allah ziarah jejak (tinggalan) para Hujjah Allah. Ibrahim sebagai Hujjah Allah hanya menyeru mereka, untuk mengenali kamu wahai Ibrahim sebagai Hujjah Allah. Inilah yang sepatutnya manusia ambil dari pergi mengerjakan haji dan tidak perlu apa-apa dalil untuk ditunjukkan kepada mereka; kerana kamu wahai Ibrahim adalah Hujjah Allah dan adalah tanda-tanda kebesaran Allah, yang menciptakan manusia.
                      
Patutkah seorang manusia membuang Tuhannya yang telah menciptakannya dan tidak boleh menghubungi-Nya dan bertanya kepada-Nya?!

Masalahnya adalah bahawa mereka telah membuang Tuhan mereka yang menciptakan mereka, dan kemudian mereka mahu para Hujjah Allah, supaya memaksa (menarik) mereka beriman, dengan kuasa luar biasa yang dizahirkannya supaya mendapati keunggulan para Hujjah Allah, dan kelemahan dan ketidakupayaan mereka untuk menghadapi mereka.

Jadi di manakah kedudukan iman seperti ini?! Dan di manakah Tuhan mereka yang telah berfirman tentang diri-Nya SWT bahawa Dia lebih dekat daripada urat lehernya? Ya, mereka telah hilang (buang) hubungan mereka kepada Tuhan mereka, kemudian mereka tidak dihukum, tetapi diutus kepada mereka sesuatu yang dapat memberi bimbingan melalui keterangan-keterangan (Al-Ayaat). Bagaimana berani mereka terhadap Allah!!

Bilakah manusia akan merasa malu dari menghadap Kemuliaan TuhanNya dengan keburukan, kejahatan dan penipuan? Dan Dia SWT berkata-kata dengan keluhan tentang mereka seolah-olah Dia SWT memerlukan mereka walaupun segala kekejian mereka dalam menghadapi-Nya dan Dia adalah Pencipta mereka

﴿يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون﴾

{Alangkah besarnya penyesalan terhadap hamba-hamba itu, tiada datang seorang rasulpun kepada mereka melainkan mereka selalu memperolok-olokkannya.!} [Yasin 36:30]

Dan ianya dipanggil syi'ar-syi'ar; kerana manusia yang beriman akan menjadikan syi’ar kudrat (kuasa) Allah yang akan tampil meresap di dalam hatinya.

       
اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ  *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً




✡✡✡✡✡


-----------------------------
 [154] - Abi Ja'far (AS) berkata: (Allah mengambil Persetiaan ke atas para Nabi, FirmanNya, bukankah Aku Tuhanmu dan bahawa Mohammad RasulKu dan Ali Amir Al-Mukminin? Mereka menjawab: Ya. Maka disahkan nubuwah mereka. Kemudian diambil Persetiaan ke atas Uuli Al-‘Adzim, Bahawa Aku Tuhan kamu dan Mohammad RasulKu, Ali Amir Al-Mukminin, Aushiak selepasnya Wali UrusanKu dan Pemyimpan IlmuKu, dan bahawa Mahdi akan memenangkan agamaKu, dan dia menzahirkan KerajaanKu, dan membalas bela musuh-musuhKu dan mengabdi padanya secara sukarela atau terpaksa, mereka berkata, Kami berikrar -. Wahai Tuhan Kami -. dan kami berikrar. Adam (as) tidak menafikan, dan tidak juga berikrar, Maka dilaksanakan keazaman bagi mereka kelima-limanya (Uuli Al-‘Adzim) pada Mahdi (as), Adam tidak kuat keazamannya atas ikrar itu, ia adalah firman Allah Tabaraka wa Taala:
وَلَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً
[Dan sesungguhnya telah Kami ambil perjanjian pada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya keazaman yang kuat.] Bashair Darajaat: halaman 90 Hadits 2.
[155] – Dari Al-Fadhil, dari Abi Ja’far (AS), beliau berkata, melihat kepada orang ramai yang tawaf mengelilingi Ka’bah, beliau berkata: (mereka bertawaf dalam kejahilan, bahawa diperintahkan mereka tawaf padanya, Kemudian mengasingkan kita dan mengajar kita wilayah mereka dan supaya kita mengasihi mereka dan meletakkan kita supaya menolong mereka,, kemudian membaca Ayat ini:
واجعل أفئدة من الناس تهوي إليهم
[dan jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka]) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 392 Hadits 1.
.                         
[156] -.
[157] -.
[158] -.
[159] –.
[160] - Alkitab / Perjanjian Baru - Injil Matius 23 (Matthew 23): ((16) Celakalah kamu, hai pemimpin-pemimpin buta, yang berkata: Bersumpah demi Bait Suci (Rumah Tuhan), sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi emas Bait Suci, sumpah itu mengikat.  (17) Hai kamu orang-orang bodoh dan orang-orang buta, apakah yang lebih penting, emas atau Bait Suci yang menguduskan emas itu?.. ..).