Khamis, 29 Januari 2015

Soalan 87: Penerangan lanjutan mengenai Al-Jufr (kod=perlambangan)

Soalan 87: Penerangan lanjutan mengenai Al-Jufr (kod=perlambangan)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.            
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya    

 
Tuan telah menjawab pertanyaan saya; Bahawa tidak dapat melihat dalam Al-Jufr (perlambangan) melainkan pada Nabi atau washiy Nabi, melalui hadits oleh Maulana Imam Musa bin Ja'far (as) dan bahawa kunci-kunci kepada perlambangan adalah Khalifah Allah AWJ di muka bumi, dan warna putih dinisbahkan kepada taqiyah, dan warna merah dinisbahkan kepada pembunuhan dan darah.

Soalan 1: Adakah semua nabi-nabi dan washiy-washiy (as) dimasukkan ke dalam Hadits, atau tidak?

Soalan 2: Adakah hadits ini menunjukkan bahawa sekatan dan batasan dalam pertimbangan Al-Jufr?

Soalan 3: Adakah hadits ini merujuk kepada tiada pertimbangan dalam Al-Jufr oleh orang-orang luar dari kalangan para nabi dan aushiak (as)? Jika jawapannya tidak Siapakah orang-orang ini? Apakah kelayakan mereka? Sifat-sifat mereka? Di mana dan bagaimana mereka melihat Al-Jufr?

Al-Quran Al-Karim ,tidak menyentuhnya melainkan mereka yang disucikan. Adakah ini terpakai bagi Al-Jufr? Adakah Ilmu-ilmu dari Al-Jufr tidak sama dengan Kitab Al-Quran Al-Karim?

Saya mengharapkan jawapannya. Dan Salam hormat dan kesejahteraan kepada peribadi Ahmad Al-Hassan dan saudara-saudaranya,

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته            
Dan Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Tidak mengapa kita melakukan pelbagai peranan selagi matlamat kita satu dan ia adalah kerja dalam berkhidmat dengan Maulana Imam Mahdi (a.j) dan menyediakan kezuhurannya dan kemenangannya. Semoga Allah memberi balasan kepada orang yang berbuat baik.


Penyoal: Hashim Iraq

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Jawapan 1: setiap utusan mesti mengetahui semua yang diperlukan umatnya yang diutus kepadanya dengan hukum-hakam yang terdapat di dalam Al-Jufr.
Jawapan 2: melihat kepada semua yang diperlukan umatnya dari ilmu yang terdapat dalam Al-Jufr terhad pada yang diutus dari para nabi dan washiy-washiy.
Jawapan 3: Terdapat peribadi yang boleh diberikan oleh Allah penerangan berhubung dengan sesuatu dalam Al-Jufr dan keberkatan Al-Jufr yang turun dari langit, firmanNya SWT:

﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ﴾

Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya. [155],

dan di dalam ayat menerangkan (sifat) mereka.

Jawapan 4: Yang menyentuh yang disebut dalam ayat:

﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾

tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan. [156]

bermaksud yang bermakrifah (pengetahuan).

Umat tidak perlu padanya kerana tidak mengenalinya (tidak menyentuhnya) Melainkan rasul-rasul (yang diutus) kerana mereka adalah (orang-orang yang disucikan [157].





✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[155] – Al-A3raaf 7:96.
[156] – Al-Waqi3ah 56:79.
[157] - telah disebut dalam riwayat dengan membawa maksud seperti ini yang diriwayatkan dari perdebatan Ibn Abbas dengan Muawiyah, pada fasal Aali Muhammad (as): (... Ya Muawiyah, Umar bin Al-Khattab menyuruh aku dalam perintahnya kepada Ali ibn Abi Talib (as) aku mahu menulis Al-Quran dalam mushaf. Maka lantiklah kami apa yang diwajibkan dari Al-Quran, beliau berkata: Biarlah Allah memukul leherku sebelum dia memukulnya. Aku katakan: tidak?, beliau (as) berkata: Sesungguh Allah berfirman:
(لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ)
(tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan.)
Iaitu tidak dapat mencapainya keseluruhnya kecuali orang-orang yang disucikan, bahawa ia kepada kami yang dihapuskan Allah daripada kami kekejian dan menyucikan kami sesuci-sucinya, dan firmanNya lagi
(ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا)
(Kemudian Kitab itu Kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami,)
Maka kamilah yang dipilih Allah dari hamba-hambaNya dan kamilah pilihan Allah dan kamilah dicontohkan melalui teladan dan kamilah tempat turun wahyu. Maka Umar marah dan berkata: bahawa Ibn Abi Talib, dia dianggap tidak ada seorangpun berilmu selain dia, maka barangsiapa yang membaca sesuatu dari Al-Quran dibawa kepada kami dari dia. Jika seorang lelaki sedang membaca Al-Quran yang lain dari tulisannya selain yang ditulisnya. Maka dikatakan: Ya Muawiyah: dia kehilangan sesuatu dari Al-Quran telah berdusta dia bersama masyarakat ramai....) Bihar Al-Anwar:Jilid 33 halaman 270.
Dalam riwayat ini, Imam Ali (as) berkata kepada umar: (adalah mustahil untuk tidak dengan cara itu, tetapi saya datang kepada Abu Bakr untuk menegakkan hujjah atas kamu, supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat: Sesungguhnya kami mengenainya termasuk orang-orang yang lalai, atau mengatakan: Tidak datang kepada kami. Dan bahawa Al-Quran yang ada padaku tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan dan aushiak dari anak-anakku, Umar berkata: Akan dipersembahkan pada waktu yang ketahui. Beliau (as) berkata:.Ya, apabila bangkit AL-Qaim dan anakku akan menunjukkan dan membawanya kepada manusia, maka dijalankan sunnah baginda (S). Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as) oleh Al-Syeikh Ali Al-Kurani Al-3amaliy: Jilid 3 halaman 126 . (Pengulas).


Soalan 85: Terus Berjuang

Soalan 85: Terus Berjuang
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.            
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya

Ada banyak perkara yang saya temui dan yang akan saya bawa pada tuan yang berlegar pada rakyat Iraq yang mulia yang beriman kepada Rasul Allah Muhammad (S), dan juga Wali Allah Ali (as); Oleh itu, saya katakan jika saya dapat bertempur dengan Amerika (laknat Allah atas mereka) di antara persaudaraan yang tergolong dalam aliran Al-Sadriy atau untuk bergerak dengan pengikut Muqtada al-Sadr, atau Tentera Mahdi (as). Apakah tangung jawab kami pada kedudukan ini, kita akan berdiam diri atau menolong saudara-saudara kita dengan harta dan senjata dan diri kita? Terima kasih banyak-banyak.

:
Penyoal: Hussein Madlul 3athib Al-Tamimi


Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Mesti berjuang terus menerus atas kuasa-kuasa pendudukan kafir dan atas segala keadaan dan segala kemungkinan, dan terdapat Kitab «Jihad Pintu Syurga» di dalamnya lebih terperinci kagi dan anda boleh melihatnya [153].



✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[153] – Adalah diketahui bahawa yang pertama mengisytiharkan jihad terhadap pendudukan Amerika adalah Al-Syed Ahmad Al-Hassan, dalam satu kenyataan khas pada 10 Muharram, tahun pertama kemasukan kuasa-kuasa pendudukan asing di Iraq, dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan para sahabatnya mengalami penderitaan besar kerana kenyataan ini oleh kuasa-kuasa pendudukan asing dan ejen-ejen mereka serta para ulamak jahat, dan perkara ini berterusan hingga dipenjara dan diseksa, telah diserahkan pasukan polis bukan Iraq yang mengedarkan kenyataan itu dan mereka menyerahkan kepada kuasa-kuasa pendudukan asing, tetapi sesiapa yang bersama Allah, Allah akan bersamanya, Allah telah mengeluarkan sahabat-sahabat Al-Syed Ahmad Al-Hassan dari cengkaman penjajahan, dan membawa masuk rakan usaha sama dan pengkhianat yang hina dan memalukan di dunia dan di akhirat, Dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa". dan Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. (Pengulas).


Rabu, 28 Januari 2015

Soalan 84: Mengapa Imamah lebih tinggi martabatnya dari Nubuwah?



Soalan 84: Mengapa Imamah lebih ternama dari Nubuwah atau martabatnya lebih tinggi?
      
Penyoal: Ibrahim Raghil

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Imamah menguasai alam-alam tinggi dan rendah, dengan izin Allah, dan memimpin tentera Allah padanya, dan mengendalikannya dengan izin Allah, dan tidak mungkin menjadi imam bagi seseorang manusia tanpa mempunyai maqam nubuwah terlebih dahulu (untuk lebih terperinci lagi anda boleh dapati dalam Kitab Penutup Kenabian akan diterbitkan tidak lama lagi, InsyaAllah) [152 ].


                    


✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[152] - jawapan, Al-Syed Ahmad Al-Hassan ini sebelum diterbitkan Kitab Al-Nubuwah Al-Khatimah, Kitab ini telah pun diterbitkan beberapa bulan yang lalu. untuk lebih terperinci lagi, Sila rujuk. (Pengulas).:
Terjemahannya bertajuk Penutup Kenabian - pent


                     

Soalan 83: Nasib Malang Dan Petanda Buruk



Soalan 83: Apakah rahsia nombor (13), dan mengapa anggapan pada kebanyakan orang, terutama orang Barat angka tersebut membawa petanda buruk, dan adakah ia ada kaitan dengan Imam ketiga belas iaitu Mahdi pertama ..? Dengan ilmu bahawa saya kini bebeda dengan orang lain yang menganggap ada nasib pada angka,.
:



Penyoal: Ibrahim Raghil

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Jawapan kepada nasib malang dan petanda buruk mereka ada dalam ayat:

﴿قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَلَيَمَسَّنَّكُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ * قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَإِنْ ذُكِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ﴾

Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami bernasib malang karena kamu, sesungguhnya jika kamu tidak berhenti (menyeru kami), niscaya kami akan merajam kamu dan kamu pasti akan mendapat siksa yang pedih dari kami".* Utusan-utusan itu berkata: "Kemalangan kamu adalah karena kamu sendiri. Apakah jika kamu diberi peringatan (kamu bernasib malang)? Sebenarnya kamu adalah kaum yang melampui batas". (([149]),

dan di dalam ayat:)

﴿قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَنْ مَعَكَ قَالَ طَائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ﴾

Mereka menjawab: "Kami mendapat nasib yang malang, disebabkan kamu dan orang-orang yang besertamu". Shaleh berkata: "Nasibmu ada pada sisi Allah, (bukan kami yang menjadi sebab), tetapi kamu kaum yang diuji". [150].,

dan akhirnya nasib malang dan petanda buruk dalam ayat:

﴿إِنْ كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ * يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ﴾

Tidak ada siksaan atas mereka melainkan satu teriakan suara saja; maka tiba-tiba mereka semuanya mati.* Alangkah besarnya penyesalan terhadap hamba-hamba itu, tiada datang seorang rasulpun kepada mereka melainkan mereka selalu memperolok-olokkannya. [151].


                    


✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[149] – Yasin 36:18-19.
[150] – semut 27: 47.
[151] - Yasin: 29-30.

30 01 2015


30 01 2015
الخطبة الاولى
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما

 وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
اَشْهَدُ أن لا اله إلا الله و حده لا شريك له، و اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدًا عبده ورسله ، و اَشْهَدُ اَنّ عَليّا وّ الْاَئِمَةٍ مّنْ وّلْدِهِ حُجَجُ الله ، و اَشْهَدُ اَنّ الْمَهْدی وَ الْمَهْديّينَ مِنْ وّلْدِهِ حُجَجُ الله ،
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
                                                                         
Saudara-saudara ansar Allah sekelian, Allah SWT berfirman
                                       
اعوذ بالله مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ 

Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami bentuk tubuhmu, kemudian Kami katakan kepada para malaikat: "Bersujudlah kamu kepada Adam", maka merekapun bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka yang bersujud. [Al-A3raaf 7:11] 

Allah SWT berkali-kali berfirman tentang perintah sujud yang dingkari Iblis (laknahu Allah), di rakam di dalam Al-Quran. Iblis sentiasa merendahkan perintah sujud kepada Khalifah Allah itu

Allah SWT berfirman

قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَـٰذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا

Dia (iblis) berkata: "Terangkanlah kepadaku inikah orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, niscaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil".[Al-Israa’17:62] 

Iblis minta ditangguhkan azab kepadanya sampai hari kiamat, tetapi ia hanya diberi tangguh
إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِsampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya.".

dan firmanNya SWT  yang bermaksud

Dan sesungguhnya iblis telah dapat membuktikan kebenaran sangkaannya terhadap mereka lalu mereka mengikutinya, kecuali sebahagian orang-orang yang beriman. [Sabaa’ 34:20] 

Sehungga Allah akan memenuhi neraka Jahannam itu seperti firmanNya

لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكَ وَمِمَّن تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ

Sesungguhnya Aku pasti akan memenuhi neraka Jahannam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu di antara mereka kesemuanya. [Shaad 38:85] 

Saudara-saudara ansar Allah sekelian

Kitab Ma'al Abdus Soleh adalah dialog Syeikh Abu Hassan dengan Imam Ahmad Al Hassan a.s, berikut adalah sebahagian petikannya

Telah berkata Imam Ahmad Al Hassan a.s:

Beramallah dengan seluruh kemampuan kalian kerana ia adalah peperangan terhadap Iblis, dia (iblis) ingin membawa bilangan yang paling besar ke neraka jahanam...manusia akan melihat (realiti) dunia sedetik setelah kematian, sesuatupun yang hampir tidak pernah mengetahui darinya. Dia ingin merealisasikan janjinya dengan menyesatkan manusia. Walaupun dia tidak mampu menangguhkan Hari yang Dijanjikan, tetapi dia ingin merealisasikan janjinya untuk menyesatkan seluruh umat manusia melainkan orang-orang yang terpilih untuk membantu Al-Qoim a.s yang mendatangi Iblis lantas memenggal lehernya di masjid Kufah.

Mereka adalah golongan yang sedikit sepertimana yang disebutkan tentang mereka oleh Keluarga Muhammad (alaihimusslam) di dalam banyak riwayat mereka. Mereka adalah seperti garam di dalam makanan dan seperti celak di mata, beringatlah dan beringatlah. Juga di dalam kitab-kitab terdahulu dan di dalam kitab suci, kerana kebanyakan manusia mendakwa, tetapi hanya sedikit dari mereka yang terpilih

Kegagalan terakhir (iblis)  adalah menangguhkan persemukaan terakhir dan terlaksanalah janji Ilahi dengan kemenangan 313 orang ke atas diri mereka sendiri, yang tidak dapat menjadikan dia lembut daripada matlamatnya, selama mana dia telah berjanji untuk menyesatkan umat manusia. Kemenangan kalian adalah dengan menunjukkan hidayah kepada manusia, menunjukkan hidayah kepada mereka dan bukan hanya setakat menegakkan hujah ke atas mereka. Beramallah, berkerjalah (berdakwahlah) dengan seluruh kemampuan kalian untuk menunjukkan hidayah buat mereka. Aku berpesan kepada kalian agar berjihad memerangi Iblis dengan seluruh kemampuan kalian. Aibkan dia (Iblis) dan aibkan tenteranya dari kalangan manusia dan jin.

Ketikamana saya (Syeikh Abu Hassan) bertanya tentang kesengsaraan pukulan yang diterima oleh Iblis laknatullah, Imam a.s berkata: Tidakkah kamu pernah membaca di dalam hadis dan athar: Apabila bersujud anak Adam, maka menjadi hitamlah wajah Iblis. (Lihat Al Kafi, jilid 3, ms 264 dan Al Khisal oleh As Shaduq, ms 616).

Aku ceritakan buat kamu rukya (mimpi) yang telah aku lihat tidak berapa lama sebelum ini, barangkali ianya dapat menjelaskan lagi perkara ini buat kamu: Aku telah melihat tentera yang besar yang aku pimpini dan telah berlaku peperangan yang besar, di mana terdapat ramai yang syahid dari kalangan tentera ansar, ruh-ruh mereka naik serta rupa ruh-ruh mereka sangatlah cantik. Para anbiya' berdiri di pintu langit menyambut mereka dan tersangat gembira dengan ruh-ruh mereka. Dari kalangan anbiya' itu adalah nabi Ibrahim (a.s) dan dia tersangat gembira, dan mereka (para anbiya') telah berkata: Ini tidak pernah diperolehi sejak Allah menjadikan Adam, kemenangan bilangan yang sebegini besar ke atas Al-Ana, dunia, hawa nafsu dan syaitan... mimpi tamat.

Apa yang aku ingin kamu fahami darinya adalah supaya mengikut Hujjah Allah dengan seteliti mungkin, kerana ia dapat menghitamkan wajah Iblis. Sujud yang ditolak oleh Iblis adalah sujud yang menjadikan wajahnya hitam, kerana telah menolak sujud kepada khalifah Allah dan berjanji untuk menyesatkan umat manusia dengan membawa mereka supaya menolak sujud kepada khalifah Allah. Apakah perkara yang lebih menghitamkan lagi wajah Iblis selain daripada penentangan terhadap matlamat dan tujuannya?

Oleh itu, ia adalah sepertimana yang mula-mula aku katakan: Beramallah, berkerjalah (berdakwahlah)  untuk menunjukkan hidayah kepada manusia, jadikanlah mereka bersujud sepertimana Malaikat dan aibkanlah Iblis yang mahukan mereka mengikutnya dalam menolak bersujud kepada khalifah Allah.

Apabila saya meminta doa daripada Imam (a.s) supaya Allah Taala menuliskan kita dari kalangan orang-orang yang sujud kepada khalifahNYA di atas muka bumiNYA, maka Imam a.s berkata:

اللهم يَجْعَلْنَا جَمِيْعًا مِنَ السَّاجِدِيْنَ لَلسَّاجِدُ الأِوَّلُ وَالعَابِدُ الأِوَّلُ وَالمُسْلِمُ الأِوَّلُ وًالنَّاطِقُ إذَا خَرَسَتِ الآلْسَنُ فِي عَرَصَاتِ القِيَامَة

Ajjahumma Yaj3alna Jami3an mina s-Sajidina Lissajid ul-Awwal, Wa l-3abid ul-Awwal, Wa l-Muslim ul-Awwal Wa n-Nathiqu Iza Kharasat il-Alsanu Fi 3arashaat il-Qiamah

Ya Allah jadikanlah kami semua dari kalangan orang-orang yang sujud untuk yang pertama sujud, hamba-hamba yang pertama dan muslim pertama serta berbicara ketikamana kelunya lidah di lapangan hari kiamat.


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾

=====================================
Khutbah kedua:
=====================================
الخطبة الثانية : 

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. والحمد لله رب العالمين
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا*  وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا *

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ
اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ  *
Aku berwasiat kamu, hamba hamba Allah supaya bertakwa kepada Allah

وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما...

Saudara-saudara ansar Allah sekelian

Di dalam kitab Ma'al Abdus Soleh oleh Imam Ahmad Al Hassan a.s,

Menyebut - Apakah Qalb (Hati) Manusia Memahami atau Menyedari Dengannya

Banyak disebutkan tentang Qalb dalam firman Allah Taala:

اعوذ بالله مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

وَيُشۡهِدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا فِى قَلۡبِهِ

Dan dipersaksikannya kepada Allah isi hatinya. (Al Baqarah: 204)

وَلَـٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِيۖ

Akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku. (Al Baqarah: 260)

إِذۡ جَآءَ رَبَّهُ ۥ بِقَلۡبٍ۬ سَلِيمٍ

Ketika dia mematuhi perintah Tuhannya dengan hati yang suci murni. (As Saaffat: 84)

Dan banyak lagi ayat-ayat lain. Adapun riwayat-riwayat yang menyebutkan Qalb adalah tersangat banyak, menerangkan bahawa orang mukmin menyedari atau memahami dengan hatinya. Qalbnya adalah suci bersih serta Arasy Allah dan lain-lain lagi.Jadi, apakah makna Qalb (hati)?

Saya telah bertanya kepada Abdus Soleh (a.s): Apakah diketahui bahawa seorang insan itu menyedari atau memahami dengan hatinya, saya sangat pasti ia bukanlah hati Qalb yang dikenali oleh manusia. Jadi apakah ia?

Maka dia (a.s) menjawab pertanyaanku: Benar, seseorang insan itu menyedari atau memahami dengan Qalbnya. QALB ADALAH ROH yang setiap insan mukmin menyedari atau memahami kalimat Allah menurut keadaan Qalbnya. Barangsiapa yang Qalbnya wujud di langit kedua sahaja, maka kesedaran atau kefahamannya adalah lebih kurang berbanding insan yang Qalbnya wujud di langit ketiga, begitulah seterusnya.

Dan Dia swt berfirman,

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

{Dan sesungguhnya Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa bisikan jiwanya kepadanya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya} [Surah Qaaf, 50:16].

Apakah yang dimaksudkan dengan "hati" dan "urat lehernya "?

Seorang lelaki itu bermakna manusia yang beriman kepada Allah dan hujjah Allah di bumi -Nya. Dan hatinya bermakna tanda (hujjah) kepada penciptaan, oleh itu hati adalah Imam Maksum, dan diumpamakan kesempurnaan (kemaksuman) adalah pada hati, kerana hati Imam menguruskan hal-hal alam semesta, sepertimana cara hati menguruskan hal-hal badan manusia.

Urat Leher Imam Maksum, adalah tali Allah yang kukuh, dan pintu di mana limpahan Ilahi diberikan kepada penciptaan. Oleh itu kemaksuman adalah ciptaan yang paling dekat kepada manusia yang beriman, dan orang yang beriman sangat-sangat berkehendakkan pertolongannya untuk memenuhi keperluan di sisi Allah SWT.

Ayat ini menjelaskan kepada manusia bahawa Allah adalah lebih dekat kepada kamu daripada para Nabi, Rasul-Rasul, dan Imam-Imam as dan jika kamu beralih kepada mereka untuk memenuhi keperluan kamu, Allah akan campur tangan di antara kamu dan mereka. Dengan ini, apakah kamu akan mengambil mereka sebagai tuhan-tuhan yang lain dari Allah, pada hal sepatutnya kamu perlu menjadikan mereka cara untukmendekatkan diri pada Allah, untuk memenuhi keperluan dan memberi syafaat di sisi Allah, kerana mereka as tiada syafaat, dan tidak boleh bercakap kecuali dengan izin Allah swt,

لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ

{Mereka tidak mendahuluiNya dan mereka bekerja dengan perintah-Nya}. [Al Anbiyaa' 21:27]

Jadi, bagaimana Allah akan membenarkan mereka untuk memberi syafaat misalnya kepada seorang lelaki buta yang tidak melihat Allah, "Buta adalah mata yang tidak melihat Kamu."

Dia swt berfirman,

مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ

{Siapakah orangnya yang dapat memberi syafaat di sisiNya melainkan dengan izin-Nya}, [Al-Baqarah 2:255]

dan Dia swt berfirman,

لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا

{Tidak mereka berkata-kata melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Al-Rahman, serta ia berkata benar.}. [S. An-Nabaa 78:38]

اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ وَ وُلْدِ هِیَ احمد الحسن في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً ‏وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

Ya Allah jadikanlah bagi Waliy Mu Al-Hujjah bin Al-Hassan, selawat Mu ke atasnya dan ke atas bapa-bapanya dan anak-anaknya Ahmad Hassan, pada saat ini dan pada setiap saat dan sebagai Waliy, penjaga, ketua, penolong, penunjuk dan pembantu sehingga Engkau tempatkannya di bumi Mu secara sukarela dan kenikmatan yang berpanjangan di dalamnya.



                                                                                                                                                
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ  *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ*  وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا  *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي * وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ، اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا، رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا وَفي ايران وفي العراق وَفي كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين

اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.

اعود بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ
وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً



Soalan 81: Apakah Al-Nasakh dan Al-Mansukh?



Soalan 81: Apakah Al-Nasakh dan Al-Mansukh?


Penyoal: Zaid Shafaa’

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Ayat-ayat Al-Mansukh (dimansukhkan) adalah ayat-ayat yang ditinggalkan dan tidak diamalkan selepas diturunkan hukum baru dalam ayat-ayat yang baru dan ia adalah ayat-ayat Al-Nasakh (gantian). Contoh ayat Al-Nasakh (gantian) dan Al-Mansukh (dimansukhkan) adalah ayat-ayat yang mengingatkan tentang 3eddah (‘iddah) wanita yang suaminya meninggal dunia. [147].


                                                                                                                       
✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[147] – telah diturunkan pada 3eddah (‘iddah) iateri yang kematian suaminya, FirmanNya SWT:
وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِيَ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma'ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Baqarah 2:240] 

Kemudian digantikan (nasakh) kepada empat bulan sepuluh hari, dengan FirmanNya SWT:
وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
(Orang-orang yang meninggal dunia di antaramu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (ber'iddah) empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis 'iddahnya, maka tiada dosa bagimu (para wali) membiarkan mereka berbuat terhadap diri mereka menurut yang patut. Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.) [Al-Baqarah 2: 234] :.
adalah pelik bahawa ayat Al-Nasakh (gantian) datang sebelum ayat Al-Mansukh (dimansukhkan) terletak dalam susunan Al-Quran yang wujud hari!!!! Ia seharusnya ayat yang mendahului adalah ayat Al-Mansukh (dimansukhkan) kemudian barulah ayat Al-Nasakh (gantian) jika mengikut susunan turunnya ayat-ayat, Wa Allahu A3lam . (Pengulas).
 Dari Kitab Al-Mutasyabihaat juga mengenai Nasakh dan Mansukh atau
Soalan 86: Apakah yang di maksudkan dengan Nasakh dan Mansukh... - pent

Soalan 80: Yang awwal dan yang akhir

Soalan 80:

Terdapat dalam khutbah Imam Ali (as) bahawa dia adalah yang awal dan yang akhir, apakah yang dimaksudkannya?
                
Penyoal: Fadhil

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan


Saya tidak fikir bahawa mereka yang membaca dengan teliti Kitab Al-Mutasyabihaat:tidak memahami maksud kata-kata Imam Ali (as) (Aku adalah yang awal dan yang akhir) [146], namun untuk lebih jelas sila rujuk Kitab Al-Tauhid  (tafsiran Surah Al-Tauhid)  dan akan diterbitkan tidak lama lagi, InsyaAllah – (Kini telah terbit - pent)

Soalan 79: Buah Pohon Apa Yang Dimakan Adam (as)

Pohon Adam atau Pohon Ibrahim Tumbuh di Basrah Iraq berusia ribuan tahun


Soalan 79: Buah Pohon Apa Yang Dimakan Adam (as)

Perkataan dalam Al-Quran bahawa Adam (as) telah memakan dari buah pohon, dan banyak ditafsirkan sebagai pokok epal atau gandum. Apa pandangan tuan? Semuga ganjaran dari Imam Mahdi dengan ganjaran yang terbaik.

Penyoal: Fadhil

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan

Telah dijawab mengenai pokok yang dimakan oleh Adam (as) dalam Kitab Al-Mutasyabihaat [145].



✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________

[145] - jawapannya terperinci dalam Kitab Al-Mutasyabihaat: (Terjemahan Melayu Soalan 3 - Dari Kitab Mutasyabihat - Adam dan Pohon Terlarang) Jilid 1 Cetakan 2 halaman 4 -7, Oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang dijanjikan. (Pengulas).