Selasa, 30 Disember 2014

Soalan 57: Apakah tafsiran surah Al-Nashr:

Soalan 57: Apakah tafsiran surah Al-Nashr:

﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّاباً﴾

{Apabila datang pertolongan Allah dan pembukaan, * dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong, * maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.} [16]?

Penghantar: Ibrahim Raghil

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
   
Pembukaan yang nyata diterangkan di beberapa tempat dalam Al-Fatihah (Tafsir) dan di dalam Al-Mutasyabihaat (Kitab) [17], dan juga bertaubat dan meminta kemaafan dan ampunan dari dosa-dosa yang mengiringi di halaman kewujudan makhluk. Jika berada pada martabat
﴿قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾
 (maka jadilah dia dekat (pada Muhammad sejarak) dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi). [Al-Najm 53:9] 
Ia adalah Al-Ana (ego-keakuan, dan kegelapan yang mesti terkandung dalam halaman makhluk tidak kira apa sahaja maqamnya. Maka Surah itu:

(Apabila datang pertolongan Allah dan pembukaan, * dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong, * maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat)

Adapun pada firmanNya SWT:
﴿وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجاً﴾
(dan kamu lihat manusia masuk agama Allah berbondong-bondong)
Ia adalah di dalam Alam Al-Jasmani ini yang membimbangkan manusia, maka mereka bertaubat, mereka memohon ampun dari dosa keingkaran terhadap Waliy Allah dan hujjahNya atas hambaNya. Juga Waliy Allah dipuji Allah dan memohon ampun kepada Allah untuk mereka dan tanpa istighfarnya mereka tidak diberi ampunan)

﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً﴾

{Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.} [18]

Dan kalaulah tidak kerana pertolongan Allah dan sokonganNya tidak akan tercapai pembukaan yang nyata kepada AL-Rasul, dan dengan pembukaan yang nyata mesti dicapai dengan pembukaan alam ini, dan manusia akan memasuki agama Allah berbondong-bondong.


✡✡✡✡✡
                            
______________________________
[16] – Al-Nashr 110:1-3.
[17] – Al-Syed Ahmad Al-Hassan menyebut dalam Al-Mutasyabihaat:Jilid 1 c  2: halaman 3, dan halaman 17 dan 21. Dalam bahagian Al-Mutasyabihaat:Jilid  2: halaman 47, dan 48. Dalam Al-Mutasyabihaat:Jilid  III: C 2: halaman 103. Dan sumber-sumber lain. (Pengulas).
[18] – Al-Nisaa’ 4:64.

Isnin, 29 Disember 2014

Soalan 537 Mengangkat Istana Balqis

Soalan 537
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

والصلاة والسلام على خير الخلق محمد وعلى آل يس والأئمة المهديين وسلم تسليماً.
إلى الإمام أحمد الحسن والأنصار،
الله يشهد والملائكة وأنتم أعلم بما هو عليه الآن من اليقين من قراءة كتبكم وبياناتكم وحججكم، ولكن أسرد موضع لي لكي يطمئن قلبي:

Salam atas kamu rahmat Allah dan berkatNya.. Selawat dan salam dan atas sebaik-baik penciptaan Muhammad dan Aali Yasin (Muhammad) dan Imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan.

Kepada Imam Ahmad Al-Hassan dan ansar sekelian. Allah dan malaikat-malaikat menyaksikan, tuan mengajarkan apa yang ia kini merupakan keyakinan serelah membaca kitab dan keterangan dan hujjjah-hujjjah tuan yang kukuh, tetapi saya akan menyenaraikan pertanyaan saya untuk meyakinkan hati saya:

Pertamanya Kisah menteri (wazir) Nabi Sulaiman (as), Ashif bin Barkhia, kami berharap Imam dapat menerangkan hujjah-hujjah yang ada kepada kami; kerana alam Aali Bait dan Baqiah Allah sahaja yang dapat menenteramkannya.

S1: Apakah Kisah menteri (wazir) Nabi Sulaiman (as), Ashif bin Barkhia apabila dia membawa takhta Balqis?

S2: Apakah nama yang betul yang tuan tahu bagi menteri (wazir) Nabi Sulaiman (as)?

S3: Apakah nama kitab tempat dia mengambil ilmu darinya seperti yang disebutkan dalam Al-Quran?

S4: Apakah ilmu yang diambil dari kitab itu?

S5: Adakah Ashif membawa takhta dengan berdoa, atau apa? Dengan zikir-zikir? Jika ia merupakan satu doa atau sesuatu yang lain saya berharap tuan boleh menyatakannya?

Q6: Terangkan bagaimana takhta diangkat dari satu tempat ke tempat lain?

Semoga Allah menambah ilmu Al-Laduni dan melimpah cahaya atas tuan  dan cahaya-cahaya atas ansar-ansar tuan  yang tidak padam-padam walaupun dibenci oleh orang-orang musyrik.

Saya berharap agar ansar dapat menghantar soalan-soalan saya kepada Imam yang ma'sum dan merayu kepadanya agar mendoakan saya menyedarkan hati saya dan semoga berjaya dan tetap mengikut Khalifah Allah dengan bia’ah dan dan menyaksikan berketerampilan yang sungguh indah.

Penghantar: Abu Al-Redha - Oman

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
.
﴿قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرّاً عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَن شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ﴾

(Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari Al Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip". Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencuba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia"). Al-Naml 27:40.

Semoga Allah memberikan kejayaan kepada anda semua dengan yang baik, dia adalah Washiy Nabi Sulaiman iaitu Ashif (as). Ada pun cara dia membawa takhta itu adalah dengan mengangkat dan saya telah menerangkan dan menjelaskannya, dan ia diterbitkan dalam kitab-kitab dan anda boleh membacanya.

Oleh kerana di sana tidak ada masa dan ruang untuk menjejaskan kerja pengangkutan, kerana semua urusan itu hanyalah pada menentukan pengangkatan pada dua tempat dan kemudian mengangkat takhta itu dari tempat pertama ke tempat kedua pada masa yang sama, dan dalam kerja mengangkat, tidak ada masa dan ruang, oleh itu tidak ada gerakan yang menyebabkan terlewat dalam mengangkutnya.

Apakah ilmu dari Al-Kitab, ia bukan hanya lafaz atau bantuan tetapi sebaliknya ia adalah hakikat yang kelihatan dan nyata (zahir dan tajalli) dalam halaman kewujudan manusia apabila dia ikhlas kepada Allah SWT dan setiap manusia mengikut tingkatannya. Seperti yang anda boleh lihat bahawa apa yang ditunjukkan (ditajallikan) oleh Ashif (as) adalah sebahagian daripada Al-Kitab:
﴿قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ﴾
(Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari Al-Kitab), kerana apa yang ditunjukkan (ditajallikan) oleh Muhammad dan Aali Muhammad (as) ia adalah Al-Kitab seluruhnya sehingga mereka sendiri menjadi Kitab Allah SWT.

Allah SWT berfirman:

﴿وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَى بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾

(Berkatalah orang-orang kafir: "Kamu bukan seorang yang dijadikan Rasul". Katakanlah: "Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dan kamu, dan antara orang yang mempunyai ilmu Al-Kitab."), [Al-Ra3d 13:43]          

Ini adalah kesaksian Ali (as), dan Allah SWT telah jelas menjelaskan bahawa Ali (as) adalah Kitab Allah dan semuanya disenaraikan di dalamnya, Dia SWT berfirman:

﴿إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ﴾

(Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang mati dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. Dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam (Kitab) Induk yang nyata.). [Yaa Sin 36:12]           

Maka ketahuilah Allah menyesuaikan kepada kamu bahawa Kitab ini dari satu sisi adalah satu Tajalli Allah dalam penciptaan dan ia adalah Shurah Allah dan ia adalah Insan Kamil dan ia adalah Muhammad dan Aali Muhammad (as). Dan jika anda membaca apa yang saya tulis dalam buku, insyaallah anda akan diberi kejayaan untuk mengetahui bagaimana untuk menjawab soalan-soalan ini dan banyak lagi. Semoga Allah memberikan kejayaan anda dan menetapkan langkah-langkah anda untuk mengenal kebenaran.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

Dan salam atas kamu, dan rahmat Allah serta keberkatannNya.

Ini adalah sebahagian daripada apa yang terdapat dalam Kitab [Ma3aa 3abdu Al-Sholeh] ini mengenai mengangkat dan ia disiarkan dalam laman web Ansar Al-Imam Mahdi (as) dan anda boleh membacanya:

(Maksud mengangkat) ...

Kenyataan mengenai cara mengangkat, dan ia adalah perkara kedua yang tinggal dari soalan sebelum ini di mana saya bertanya 3abdu Sholeh (as) mengenainya, dan saya berkata, "Sesungguhnya kami tidak berjaya menjelaskan cara mengangkat, atau saya tidak mengatakannya dengan jelas dan baik.

Jadi dia (3abdu Sholeh (as)) menjawab, (Berhubung dengan cara mengangkat saya akan berikan contoh, namun adakah anda tahu kalkulus dan penyatuan dalam matematik? Kerana contoh ini bergantung kepadanya.)

Jadi, saya berkata, "Saya tidak tahu."

Jadi dia (3abdu Sholeh (as)) berkata, (Alhamdu Lillah, adakah anda tahu garis lurus? Adakah anda tahu “infiniti” (tiada had/tak terhingg) yang dimaksudkan dalam matematik?

Walau apa pun, saya akan cuba untuk meletakkannya dalam cara (bentuk) yang semudah mungkin,

Andaikan anda mempunyai sebatang  kayu (tongkat/turus) dan anda meletakkannya secara menegak, kedudukan teratas bagi diri orang itu, atau tinggi orang itu, dan yang paling rendah bagi jasad orang itu, namun saya meminta anda mengambil perhatian bahawa ia adalah satu contoh dan bukan keadaan yang sebenarnya.

Sekarang, bahagikan kayu ini ke dalam keratan-keratan dalam fikiran anda, walau bagaimanapun, untuk hasil yang terbaik, keratan-keratan ini hendaklah yang sekecil (nipis) mungkin. Sekarang, lihat keratan-keratan ini, berapa banyak bilangannya?

Untuk mengetahuinya, anda perlu membahagikan panjang batang kayu dengan panjang keratan-keratan, jadi sebagai contoh jika panjang batang adalah 1, dan panjang keratan-keratan adalah sekecil mungkin, Adakah anda tahu berapa banyak jumlah yang lebih kecil yang sama panjang? Jumlah terkecil bentuk kewujudan, ia bukan sifar, tetapi hampir kepada sifar. Dan kerana nombor-nombor itu tidak terbatas, Ia tidak boleh dihadkan, tetapi mustahil untuk membayangkannya. Jadi ia bukan satu persepuluh, kerana seperseratus adalah lebih kecil, begitu juga satu per seribu lebih kecil, dan seterusnya, Jadi anda boleh menambah sifar hingga ke akhirnya, Oleh kerana jumlahnya adalah tak terhingga, jadi tanggapan kita hasilnya dengan hasil daripada pembahagian kepada sifar..

1/10 = 0.1
1/100 = 0.01
1/1000 = 0.001
1/1 000 000 = 0.000001

Jadi hasil daripada membahagikan panjang batang (kayu) kepada sifar yang sama panjang infiniti (tak terhingga). Dan kerana bilangannya bukan sifar sebaliknya ia adalah dekat dengannya, hasilnya akan menjadi seperti firman Allah,

﴿وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا﴾

{Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya.}, [Al-Nahl 16:18] 

Bermakna ia adalah mungkin untuk dikira; dari segi kemungkinan ia boleh dikira, tetapi pada hakikatnya adakah ia boleh dikira? Tidak, {Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya.}.

Sekarang, ayat ini juga menjelaskan kepada anda maknanya, mungkin sebelum ini anda telah bertanya diri anda: bagaimana nikmat Allah tidak boleh dikira dan bagaimana saya tidak boleh menghitungnya, walaupun pada zahirnya ia boleh dikira, bukankah begitu? Berapa banyakkah nikmat itu. Biarlah ia menjadi sebarang bilangan, ia masih boleh dikira. Walau bagaimanapun ia telah dijelaskan kepada anda mengapa ia tidak dapat dihitung, atau bahawa ia mustahil untuk dihitung pada kenyataannya, kerana pada hakikatnya ia melimpah ke atas semua kewujudan manusia, pada semua perwujudannya (Tajalliat). Jika anda mahu mengira semua perwujudan (Tajalliat) manusia, adakah mungkin anda dapat menghitungnya? Saya telah menjelaskannya dalam bentuk contoh bahawa ini adalah mustahil, adakah ia jelas sekarang?)

Jadi, saya berkata, "Ya."

Maka dia (3abdu Sholeh (as)) berkata, (Jangan berkata "Ya" jika ada sesuatu yang tidak jelas)

Dan sesungguhnya terdapat suatu perkara yang samar-samar dan tidak jelas, saya menyatakan dengan jelas dalam soalan saya, jadi saya berkata, "Adakah perwujudan (Tajalliat) manusia bermakna keadaan-keadaan yang berbeza yang dilalui seperti berdiri, duduk dan ... dan ..."

Jadi dia (as) berkata, (Tidak, saya akan berikan satu lagi contoh: marilah kita menganggap bahawa manusia adalah cahaya yang saya mahu ia sampai (pindah) ke suatu tempat tertentu, dan anda membuka sumber cahaya di suatu tempat, jadi bagaimana cahaya dihantar dari sumber dan dari tempat ke tempat yang lain? Ia berlaku oleh perwujudan (Tajalliat) pancaran demi pancaran ke arah sasaran pancaran-pancaran ini -. pergerakan pancaran-pancaran – ia adalah perwujudan (Tajalliat) manusia. yang pada hakikatnya, malah ianya kekal sebagai. pancaran-pancaran yang berterusan dan sentiasa diperbaharui, kerana sumbernya sentiasa menghantarnya. Jika penghantaran terputus, manusia akan binasa (mati) dan kembali kepada tiada.

Sekarang, jika saya membuat anda melangkah beberapa langkah ke belakang, ia tidak akan mengubah sesuatu pada anda. Anda hanya akan dapat dilihat dalam Alam Jasmani (dunia fizikal), dan anda akan mempunyai sebuah badan (jasad) yang lebih bersifat nur (banyak cahaya) dan tidak dibebani dengan kegelapan; inilah yang mengangkatnya dan ia adalah martabat. Jika saya mahu anda kembali beberapa langkah, anda akan dapat dilihat dan apa yang diperlukan (hajatkan) oleh penghuni di Alam Jasmani (dunia fizikal) untuk tinggal di dalamnya, demikian juga orang yang diangkat di antara manusia dan dia tiada padanya.

Oleh kerana manusia sebenarnya diibaratkan wujud perwujudannya (Tajalliat) yang bilangannya adalah dekat dengan yang tidak terhingga, Maka nikmat Ilahiyah kepadanya begitu banyak (tidak terkira). Sebagai manusia (fitrah manusia) terletak berhampiran dengan yang tidak terhingga, Dia adalah Allah SWT. Dia adalah Shurah Al-Lahut (Imej Ketuhanan). Itulah sebabnya Ali (as) berkata dalam menggambarkan keadaan manusia, "Anggaplah diri kamu menunjukkan yang kecil, sedangkan kamu berada dalam alam yang lebih besar." maka mungkin kamu akan dipayahkan, atau menganggu mu, maka maafkan aku.)

Ahmad Al-Hasan

Muharram / 1432


✡✡✡✡✡

Selasa, 23 Disember 2014

Soalan 56: Kalongan bahagian nasib di leher

Soalan 56: Apakah tafsiran firmanNya SWT

﴿وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَاباً يَلْقَاهُ مَنْشُوراً﴾

{Dan tiap-tiap seorang manusia Kami kalongkan bahagian nasibnya di lehernya, Dan Kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yang dijumpainya terbuka.} [11]?

Penghantar: Ibrahim Raghil

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Kepatuhan (wilayah) seorang manusia dan amalannya yang baik dan yang buruk, bergantung kepada kesetiaan orang itu kepada Waliy Allah dan HujjahNya pada penciptaanNya. Akan ada sebuah kitab putih yang mengandungi kebaikan dan keburukannya, dan jika ia tidak setia kepada Waliy Allah dan HujjahNya pada penciptaanNya, atau setia dengan musuh-musuh Allah dari penyeru kebatilan, akan mendapat kitab hitam dan dicampakkan ke dalam neraka dan Allah tidak berbicara dengannya.[12],

﴿قَالَ اخْسَأُوا فِيهَا وَلا تُكَلِّمُونِ﴾

{Allah berfirman: "Tinggallah dengan hina di dalamnya, dan janganlah kamu berbicara dengan Aku.} [13].

Dan firmanNya SWT:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾

{Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah diturunkan Allah, iaitu Al Kitab dan menjualnya dengan harga yang sedikit (murah), mereka itu sebenarnya tidak memakan (tidak menelan) ke dalam perutnya melainkan api, dan Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat dan tidak mensucikan mereka dan bagi mereka siksa yang amat pedih.} [14].

Dan firmanNya SWT:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُولَئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾

{Sesungguhnya orang-orang yang menukar janji (nya dengan) Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit, mereka itu tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kiamat dan tidak (pula) akan mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih.} [15].
      


✡✡✡✡✡
                                                 
______________________________
[11] – Al-Israa’ 17:13 .
[12] - dari Imam Shadiq (as) berkata dalam satu hadits beliau berkata: (... sehingga kepada kata, dan aku memikirkan Qaim kami dan keghaibannya berlarutan dan panjang umurnya dan musibah orang-orang mukmin (padanya dan selepas dia) pada zaman itu, dan akan timbul keraguan-keraguan di dalam hati mereka  dari terlalu lama keghaibannya, dan murtad sebahagian besar daripada mereka dari agama mereka, dan melepaskan kuk (kalung) Islam dari leher-leher mereka, Yang difirmankan Allah mensucikan :
(وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِي عُنُقِهِ)
(Dan tiap-tiap seorang manusia Kami kalongkan bahagian nasibnya di lehernya,) bermakna Al-Wilayah ...) Bihar Al-Anwar: Jilid 15 halaman 219..
Dalam Mustadrak Safinah Al-Bihar oleh Al-Syeikh Ali Al-Namaziy: Jilid 6 halaman 618, beliau berkata (Tafsie firmanNya SWT:
(وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِي عُنُقِهِ)
(Dan tiap-tiap seorang manusia Kami kalongkan bahagian nasibnya di lehernya,) bermakna Al-Wilayah). (Pengulas).
[13] – Al-Mukmunun 23:108.
[14] – Al-Baqarah 2:174.
[15] – Aali Imran 3:77.

Keluhan dar seorang ansar

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi amat Mengasihani.
Segala puji tertentu bagi Allah.

Hani Shaker AlYamani menulis:

Kepada Imam yang dimuliakan Imam Ahmad Al-Hassan,

Tuan,

Tuan, adalah Imam kami dan kami adalah pengikut tuan, dan adalah tanggungjawab tuan untuk campur tangan dalam beberapa perkara penting, kerana terdapat bencana dan malapetaka yang telah melanda dalam seruan (dakwah) ini. Ini adalah kali terakhir saya menulis di halaman ini, kerana saya telah menulis banyak kali sebelum ini dan tidak pernah menerima jawapan. Mungkin tidak ada yang menyampaikan perkataan ini kepada tuan sebelum ini, kerana mereka tidak mempunyai keberanian atau mereka cuba menyembunyikan banyak perkara daripada tuan.

Tuan, adakah tuan dapat terima bahawa beberapa orang-orang yang mengatakan mereka bertugas (Mas’ul) sebagai pengintip di dalam Husseiniyah (masjid-masjid) dan pejabat-pejabat? Adakah kita sebuah organisasi kepartaian atau sebuah parti politik? Ini adalah seruan (dakwah) Allah dan seruan Qaim Aali Muhammad yang dijanjikan yang telah dinantikan para nabi dan aushiak selama beribu-ribu tahun. Bagaimana ia berlaku dalam urusan ini dalam dakwah Aali Muhammad?

Tuan, saya memberitahu tuan dengan sejujurnya. Tuan, terdapat bahaya yang besar dalam dakwah kerana tingkah laku melulu ini. Tuan, tolonglah campur tangan dalam sikap tidak bertanggungjawab ini dan peliharalah kami dari api neraka yang akan membakar kami di dunia ini sebelum di akhirat. Saya tidak percaya tuan redha dengan masalah ini atau membiarkan kami membenci antara satu sama lain dan menjadi musuh bagi sebahagian kepada sebahagian yang lain. Tuan, saya akan berada dalam berkabung demi agama Allah dan saya akan mengenakan baju hitam sehingga saya menerima maklum balas daripada tuan.
والسلام عليك ورحمة الله بركاته
Salam ke atas kamu serta rahmat Allah dan keberkatan-Nya.


Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah la amat Pengasihani.
Segala puji tertentu bagi Allah.

Salam ke atas kamu serta rahmat Allah dan keberkatan-Nya.

Dakwah (seruah) adalah seruan Allah SWT, dan kita dikumpulkan oleh jalan ini yang membawa kepada Allah SWT, dan tiada seorang pun yang mempunyai kelebihan mengatasi orang lain kecuali dalam Taqwa. Jika salah seorang dari saudara suatu hari melihat, Ahmad Al-Hasan tidak adil atau berkelakuan tidak betul, kemudian berdirilah di hadapan saya dan katakanlah apa yang saudara mahu. Tidak ada kebaikan pada Ahmad Al-Hasan jika dia tidak mendengar kepada orang yang beriman. Di Najaf, saya pernah duduk dengan pintu saya terbuka kepada orang yang beriman dan orang yang menentang. Ramai pihak lawan yang datang untuk berdebat dan berbual dan banyak perkara yang lain. Namun, pintu saya tetap terbuka kepada mereka dan saya melayan mereka sebagai tetamu yang mulia dan mendengar dan menjawab soalan mereka. Oleh itu, janganlah ada di antara saudara berfikir bahawa itu mengganggu saya untuk mendengar aduan atau kritikan, atau apa-apa perkataan daripada mana-mana manusia, sama ada yang beriman atau tidak.

Bagi aduan yang telah saudara bentangkan dalam surat saudara yang mulia, ia sudah pasti tidak boleh diterima bagi seseorang untuk mengintip orang lain dalam dakwah Ilahiyah, semua orang adalah sama, dan jika salah seorang daripada wakil pejabat membuat kesilapan, dia dipertanggungjawabkan. Tiada siapa yang telah ditugaskan untuk menyiasat apa yang ada pada seseorang; sebaliknya, kita diperintahkan untuk merawat mereka dengan apa yang mereka tunjukkan dan apa yang mereka dakwa atas diri mereka sendiri. Jadi saya harap saudara berhubung dengan Pejabat di Najaf al-Asyraf, dan saya berharap bahawa pihak pengurusan Pejabat di Najaf al-Asyraf membuka penyiasatan mengenai perkara tersebut dan nanti hasil siasatan itu dihantar kepada saya. Semoga Allah memberi ganjaran kepada saudara semua dengan baik, dan saya memohon kepada Allah untuk membantu dan membimbing.saudara semua.

Adapun berkenaan dengan saudara yang telah menulis di halaman dan saya tidak menjawabnya, saya memohon maaf kepada saudara dan kepada semua orang-orang yang menulis tetapi tidak mendapat jawapan; namun orang-orang yang mulia menerima permohonan maaf. Walau bagaimanapun, saya berharap saudara semua faham bahawa saya juga mempunyai kerja yang perlu dilakukan, seperti saudara juga mempunyai pekerjaan yang harus dilakukan. Sebab itulah saya melihat halaman saya di Facebook hampir setiap hari, tetapi untuk tempoh yang agak singkat yang tidak membenarkan saya untuk membaca semua komen-komen dihantar.

احمد الحسن
Ahmad Al-Hasan

Soalan 55: Cara beriman Al-Sufahaak (orang-orang yang bodoh)

Soalan 55: Tolong jelaskan ayat berikut:

﴿وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لا يَعْلَمُونَ﴾

{Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman". Mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu.} [9].

Penghantar: Ibrahim Raghil

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Mereka ini adalah ahli-ahli ilmu (ulamak) yang tidak beramal (yang pasif) dan mengajak mereka yang jahil dan orang-orang bodoh [10].

                              
                        ✡✡✡✡✡
                                                 
______________________________
[9] – Al-Baqarah 2:13.
[10] - Telah diketahui bahawa ia juga berulang kembali seperti permulaan Islam, sebagaimana yang dikatakan Rasulullah (S), dan ayat ini ditafsirkan oleh para Imam (as) kepada mereka yang membantah Washiy (Pemegang Wasiat) Al-Rasul Muhammad (S), dan menggambarkan orang-orang bodoh yang percaya padanya. Pada hari ini ia berulang kepada orang-orang yang membantah Washiy Imam Mahdi (as) dan menggambarkan orang-orang yang percaya dengannya adalah orang-orang bodoh dan naif yang tidak menikmati (menilai) sesuatu dari ilmu pengetahuan, dan mereka mendustakan Washiy Imam Mahdi (as) dan menganggap diri mereka bapa kebijaksanaan, orang-orang seperti ini sama seperti orang-orang dahulu, kerana Al-Quran hidup tidak mati terpakai (digunakan) kepada Aushiak selepasnya, seperti yang digunakan mereka (as) yang terdahulu, seperti yang dinyatakan di atas.

Soalan 52: Tafsiran Ayat dari Surah Al-Fath 48:27

Soalan 52:
Apakah tafsiran tuan pada ayat yang mulia ini:

﴿لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَتْحاً قَرِيباً﴾

{Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada Rasul-Nya, tentang kebenaran mimpinya dengan sebenarnya (iaitu) bahawa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, insya Allah dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya, sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang tiada kamu ketahui dan Dia memberikan sebelum itu kemenangan yang dekat.} [Al-Fath 48:27]  [4].

Penghantar: Ibrahim Raghil

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Ayat ini menerangkan bahawa Rukya dari Allah
SWT, dan ia akan terjadi, Insya-Allah, walaupun selepas beberapa ketika, dan tidak mengingkarinya kecuali orang-orang zalim. Ini telah ditunaikan (berlaku) apa yang dijanjikan Allah atas rukya RasulNya dengan Fathu Makkah (Pembukaan Mekah) walaupun selepas beberapa lama, dan Pembukaan Khaibar adalah penaklukan yang hampir. Al-Quran masih hidup dan menjadi peredaran matahari dan bulan [5], Zaman ini ayat ini juga menjadi kenyataan sekali lagi, InsyaAllah.

Ada pun tafsiran tersirat, Pembukaan yang hampir Pembukaan yang nyata berlaku kepada Rasulullah (S). Telah diterangkan pada banyak tempat dalam Al-Fatehah dan Al-Mutasyabihaat, sila rujuk.

Dan jalan Pembukaan Yang Nyata bagi setiap manusia berkehendakkan usaha kepada Allah dengan Waliy Allah dan HujjahNya pada penciptaannya. Masjid Al-Haram ini adalah Waliy Allah dan orang-orang mukmin akan memasukinya, Insya-Allah, dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala, iaitu mereka tidak berfikir atau berpendapat sendiri, tetapi menyerah sepenuhnya. Yang memendekkan (rambut) tidak dalam martabat ini. Rambut adalah pemikiran dan pendapat manusia, maka mencukur atau memendekkannya bermakna menyerah bagi mereka yang bercukur atau memendekkannya dari sifat mulia.


✡✡✡✡✡
                                                 
______________________________
[4] - Al-Fath 48:27.
[5] - Dari Abdul Rahim Al-Qashir berkata : Pada suatu hari aku berada di sisi Abi Ja'far (as) berkata: Wahai Abdul Rahim, aku berkata: Ya Tuan, beliau berkata,
إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ
(Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.) [Al-Ra3d 13:7] 
ketika Rasulullah (sawas) bersabda: aku adalah pemberi peringatan dan Ali pemberi petunjuk (al-Hadi), dari siapakah pemberi petunjuk hari ini? Beliau berkata: Lama aku membisu dan kemudian aku angkat kepalaku, aku berkata, Semoga aku menjadi tebusan tuan, pada kamu para pewaris seorang demi seorang sehingga berakhir dari tuan, Semoga aku menjadi tebusan tuan - tuan adalah pemberi petunjuk (al-Hadi), beliau berkata: Benar kamu wahai Abdul Rahim, Bahawa Al-Quran hidup tidak mati, dan ayat-ayatnya hidup tidak mati, kalau ayat apabila diturunkan pada sesuatu kaum yang mati dan ayat yang mati maka matilah Al-Quran ) Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 403. (pengulas).

Soalan 53: Ibarat paku pengikat

Soalan / 53: Apakah tafsiran ayat yang mulia ini

﴿وَحَمَلْنَاهُ عَلَى ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ﴾

 Dan Kami angkut dia (Nuh) ke atas (bahtera) yang terbuat dari papan dan paku? [Al-Qamar 54:13] 

Penghantar: Ibrahim Raghil

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Al-Lauh  adalah kayu,dan paku pengikat (cemat), ini tafsiran zahir.

Dari Rasulullah Muhammad (S) bersabda:

(... نحن الدسر ...)
(...Kami paku (pengikat) ...) [6].

Dia SWT berfirman:

﴿وَحَمَلْنَاهُ عَلَى ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ* تَجْرِي بِأَعْيُنِنَا…﴾

 Dan Kami bawa dia (Nuh) keatas (bahtera) yang terbuat dari papan dan paku. Yang berlayar dengan mata (pemerhatian) Kami... [Al-Qamar 54:13-14] [7].

Dan pemilik Al-Wilayah Al- ilahiyah dan Hujjah Allah atas ciptaan-Nya adalah mata Allah di bumi-Nya, maka maksud بأعيننا dengan mata-mata kami iaitu: Aali Muhammad (as).

                

✡✡✡✡✡
                                                 
______________________________
[6] – Al-Bihar: Jilid 26, halaman 333..
[7] – Al-Qamar 54:13-14.

Isnin, 22 Disember 2014

Soalan 86: Satu soalan mengenai Barzakh

Soalan 86: Satu soalan mengenai Barzakh
Soalan 86: Salam dan sejahtera, pada Al-Safir (pengantara yang dihargai dan dimuliakan

Soalan saya adalah mengenai Al-Barzakh, bagaimanakah kehidupan orang yang mati di dalam Barzakh? Adakah mereka bertemu dengan orang lain dan menziarahi orang mati dan yang hidup? Dan adakah mereka makan makanan dan minum air? Dan bagaimana pula dengan perbuatan-perbuatan baik yang kita hadiahkan untuk mereka? Terima kasih banyak-banyak.

Penghantar: George Buthrus


Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Golongan manusia dari berbagai golongan (kelas) yang berbeza, dan mempunyai Barzakh mereka sendiri. Maka lainlah pula keadaan para Nabi, Aushiak, dan Auliyaa Allah SWT, yang tidak sama keadaan yang berlaku pada orang-orang mukmin yang melakukan perbuatan maksiat. Dan lainlah pula keadaan yang berlaku pada orang-orang kafir seperti keadaan para pemimpin kufaar dan perosak seperti Namrud yang menentang Nabi Allah Ibrahim (as), dan Firaun yang menentang Nabi Allah Musa (as), dan seperti Hananiah (Chananyah) dan Kayafa (Caiaphas) ulama orang-orang Yahudi yang tidak beramal yang menentang Nabi Allah Isa (as).

Dan mungkin mereka yang mati dalam Barzakh boleh menziarahi orang hidup dan yang mati dengan izin Allah, dan mereka makan dan minum apa yang sesuai dengan alam mereka yang diturunkan (diberikan) dan yang sesuai dengan amalan mereka sebelumnya. Dan orang yang beriman sebahagian mereka mendapat manfaat daripada kerja-kerja baik (kebajikan) yang dilakukan kepada mereka oleh orang yang beriman dalam kehidupan dunia ini. Dan saya secara peribadi melawat pusara bapa saya tahun lalu dan beliau bercakap kepada saya dari kubur dan saya mendengar suaranya.

Dan banyak orang hidup melihat orang mati menziarahi mereka dalam rukya, iaitu semasa tidur.

Bagi para nabi dan Aushiak di Barzakh pasti mereka terus bekerja pada apa yang telah diperintahkan Allah kepada mereka, dan mereka mempunyai amalan-amalan dan kesan di dunia ini dan di alam yang lain. [154]


✡✡✡✡✡
                                       
______________________________
[154] – Bahawa dalam perkara sebegini ada banyak riwayat daripada hadits Al-3itrah Al-Thahirah (as): Diriwayatkan dari Amir Al-Mukminan (as) dalam khutbahnya, beliau berkata, "... Wahai manusia ambillah (kata-kata) ini daripada penutup Nabi-Nabi (S) , bahawa orang-orang yang mati di antara kita sedangkan mereka tidak mati, dan orang-orang yang reput di antara kita sedangkan mereka tidak reput. Jadi jangan bercakap tentang apa yang kamu tidak tahu, kerana kebanyakan kebenaran terletak dalam apa yang kamu nafikan alasan yang tiada hujjah bagi kamu padanya, dan aku adalah... "Nahjul Balaghah Jilid 1, halaman. 154.

Dan dari Ammar bin Marwan dari Sama3ah, beliau berkata, ""Saya telah memasuki rumah Abi Abdillah (as) dan beliau melihat saya bercakap pada diri saya, lalu dia berkata,"Apakah kamu bercakap pada dirimu, kamu (rindu) untuk melihat Aba Jafar (as)? "Lalu aku berkata , "Ya" Beliau berkata, "Kalau begitu masuklah ke dalam rumah" Ketika itu ada Abu Jafar (as). "Bashair Al-Darajat oleh Al-Saffar halaman 295.


Ada sekumpulan dari Syiah datang menemui Al-Hassan bin Ali (as) selepas pembunuhan Amir Al-Mukminan (as) untuk bertanya kepadanya soalan, maka dia berkata, "Adakah kamu mengenali Amir Al-Mukminan (as) jika kamu melihatnya?" Mereka berkata, "Ya." Maka beliau (as) berkata, "Angkatlah tirai itu." Lalu mereka mengangkatnya, dan mereka dapati Amir Al-Mukminan (as) dan tidak menafikarinya. Dan Amir Al-Mukminan (as) berkata, " orang-orang di antara kami mati sedangkan mereka tidak mati, dan orang-orang di antara kami kekal sebagai Hujjah terhadap kamu." Bashair Al-Darajat oleh Al-Saffar halaman 295. (Pengulas)

Soalan 425: Soalan Sa'diyah - Maghribi

Soalan 425:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani gigih,
Dan Semoga Rahmat Allah keatas Muhammad dan Keluarga Muhammad, para Imam dan
Mahdis.

السلام عليكم أبي وإمامي ومولاي ورحمة الله وبركاته.

Salam atas mu bapa ku, Imam ku, dan Maulai, rahmat Allah dan keberkatan-Nya.

Pertama sekali, saya tidak tahu bagaimana untuk mengucapkan terima kasih kerana menerima saya sebagai anak kepada tuan, Ya Tuan, Ya Maulai, dan Imam saya, Ya Yamani Aali Muhammad. Dan saya minta tuan supaya mendoakan saya agar saya boleh menjadi seperti yang tuan harapkan, bapa saya yang mulia. Dan saya bermohon kepada Allah AWJ, supaya Ia memberi kita kejayaan dalam bertemu tuan dan mencapai tujuan tuan menyokong tuan dan memperteguh tuan di Bumi.

Di dalam banyak ayat-ayat memperkatan Allah AWJ, dalam bentuk jamak, contohnya:
- ﴿إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾
- {Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) ini pada Malam Al-Qadar } [38]
- ﴿إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ﴾
- {Dan jika kamu menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan atas hamba Kami, maka datangkanlah satu surah yang sebandingnya;} [39]
﴿وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ﴾
- {Sesungguhnya Kami telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber) penghidupan. Amat sedikitlah kamu bersyukur } [40]
Dan dalam banyak lagi ayat-ayat.

Soalan - Imam dan Maula Kami - mengapa Allah SWT berfirman dalam bentuk jamak?

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan aku meminta Allah mempercepat kelapangan
tuan dan menjadikan saya antara khadammu dan tidak mendurhakai perintahmu dengan sekelip mata, Ya Allah Ya Karim.

Pengirim: Sa'diyah - Maghribi

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Semoga Allah menjayakan anda setiap yang baik, mengukuhkan langkah-langkah anda, dan menjadikan anda di kalangan orang-orang yang Allah berikan pertolongan bagi agama-Nya.

Ketahuilah Allah menjayakan anda, bahawa hanya untuk Allah amalan-amalan dikurniakan kepada mereka dan khidmat mereka untuk melaksanakan risalahNya kepada para nabi dan Rasul-rasulNya. dan apa yang dikehendaki-Nya di Dunia Jasmani ini. Dan amalan kepada Allah dari makhluk-Nya, sama ada dari kalangan malaikat atau dari Manusia, Allah SWT, mengingatkan mereka dan menghubungkan mereka dengan diriNya sendiri - walaupun mereka melakukannya dengan Kekuatan dan kekuasaan-Nya, dan dengan perintah-Nya – Kemuliaan dan keutamaan, dariNya SWT ke taas mereka, kerana sesungguhnya, Dialah Al-Karim (Yang Maha Mulia) membalas dengan banyak atas amalan yang sangat sedikit.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan Salam sejahtera ke atas kamu serta rahmat Allah dan keberkatan-Nya.

Ahmad Al Hassan
Rabi3 Al-Awaal, 1431 Hijrah


✡✡✡✡✡

______________________________
[1] Surah Al-Qadr 97:1.
[2] Surah Al-Baqarah 2:23.
[3] Surah Al-A3rāf  7 10.