Jumaat, 28 Februari 2014

Dr Dalam Bidang Astronomi Berbai’ah Kepada Yamani

Posts: Zolfigarr

Post Tue Feb 25, 2014 07:16

Dr Dalam Bidang Astronomi Berbaiah Kepada Yamani

Seorang Dr dalam bidang astronomi dari Mesir Ahmed Shaheen dan ahli Kesatuan Astronomi Amerika - dari mazhab Sunni – berbai’ah kepada Imam Ahmed Al-Hasan a.s. dan juga bai’ah dari salah seorang penyelidik (Ahmed Azab ) dari Mesir, beliau percaya melalui visi penglihatan yang merupakan ucapan yang dibisikkan ke telinganya tiga kali " Ahmed Al-Hasan adalah waris yang sah daripada Rasulullah "

Saya hanya ingin menambah bahawa Ahmed Azab ialah bersusur galaur kepada Muhammad Al-Hanafiah bin 'Ali Ibn Abi Talib a.s dan dia tidak tahu apa-apa mengenai Ahmed Al-Hasan sehingga dia mengkaji dan mendapat tahu tentang Ahmed Al-Hasan a.s. Beliau berkata seperti yang dia dengar mesej ini dari Allah SWT dalam visi penglihatan beliau:

"Ahmed AlHasan anak Jaafar adalah waris yang sah dari Rasulullah "

Beliau mengkaji sehingga beliau percaya, ia berlaku selepas solat al-lail dan dia terjaga tepat pada waktu Fajer selepas apabila dia terjaga daripada visi penglihatan.

Assalamu ‘alaikum.

Soalan 121: Adakah Dibenarkan Menggunakan Gelaran Ayatullah Atau Ayatullah Al Uzhma Kepada Selain Maksumin (a.s)?

Adakah Dibenarkan Menggunakan Gelaran Ayatullah Atau Ayatullah Al Uzhma Kepada Selain Maksumin (a.s)?

Soalan 121: Kebanyakan ulama-ulama mutaakhir ini menggunakan gelaran Ayatullah Al Uzhma, apakah yang dimaksudkan dengan Ayatullah Al Uzhma? Adakah ianya dikhususkan kepada Aimmah (a.s) atau kepada umum hingga boleh digelarkan kepada ulama-ulama? 


Jawapan:

﴿قَالَ لَهُمْ مُوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى﴾

Berkata Musa kepada mereka: "Celakalah kamu, janganlah kamu mengada-adakan kedustaan terhadap Allah, maka Dia membinasakan kamu dengan siksa". Dan sesungguhnya telah merugi orang yang mengada-adakan kedustaan. [Taha: 61] 

Ayat adalah tanda atau bukti yang dinisbahkannya kepada Allah swt, samada melalui jalan penetapan kewujudanNYA ataupun melalui jalan mengenaliNYA swt. 

Adapun melalui jalan penetapan kewujudanNYA swt, maka kesemua makhluk dan kewujudan itu adalah ayat-ayat Allah swt, dan manusia adalah yang paling hebat. Setiap kewujudan itu menunjukkan kepada kewujudan Khaliq iaitu Pencipta kerana ianya diciptakan, dan menunjukkan kepada kewujudan Penjadi kerana ianya dijadikan. Oleh itu, pada manusia itu terdapat paling banyak bukti dan tanda yang menunjukkan kewujudan Pencipta (Khaliq) swt. 

Adapun dari sudut mengenaliNYA SWT, maka Ayat-Ayat Allah itu tidak berlaku melainkan dengan Hujah-HujahNYA swt ke atas makhlukNYA kerana hanya melalui mereka dikenali Allah, mereka adalah keterangan keatasNYA dengan jalan yang sebenar dan keyakinan. Berdasarkan makna ini tetaplah bahawa Aimmah (a.s) adalah Ayat-Ayat Allah. Maka Ayatullah Al Uzhma adalah dikhususkan kepada Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (a.s) dan Ayatullah pada zaman ini adalah Imam Mahdi (a.s). Bahkan tidak sah untuk menamakan Imam Mahdi Muhammad bin Al Hassan (a.s) dengan gelaran Ayatullah Al Uzhma ini, kerana ianya adalah kelebihan yang dikhususkannya kepada washi di kalangan Awshiya iaitu Ali bin Abu Talib (a.s) yang diibaratkan sebagai makhluk yang paling kenal Allah selepas Muhammad (sawas). 

Manakala para ulama, yang pastinya mereka bukanlah menginginkan makna yang pertama kerana makna pertama meliputi setiap manusia samada mereka baik atau jahat. Bahkan makna pertama adalah melihat kepada jenis makhluk, maka menggunakannya untuk membezakan antara jenis-jenis yang berlainan adalah satu perbuatan yang sia-sia dan tiada manfaat padanya. Oleh itu, mereka pastinya memaksudkan dengan makna yang kedua dan dengan ini mereka telah memasukkan diri mereka ke dalam perkara yang dilarang. Secara mutlaknya menamakan gelaran ini (Ayatullah) kepada selain Aimmah (a.s) adalah haram, malah menamakan Ayatullah Al Uzhma kepada selain Amirul Mukminin adalah juga haram secara mutlak. 

Telah disebutkan di dalam riwayat yang shahih daripada mereka (a.s), yang menamakan Fatimah (a.s) dan Aimmah (a.s) sebagai Ayat Allah. Daripada Imam Kadhim (a.s), daripada bapa-bapanya (a.s), daripada Rasulullah (sawas) telah bersabda: “Aku telah memasuki syurga dan aku melihat ke atas pintunya tertulis dengan tinta emas, Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad kekasih Allah, Ali bin Abi Talib wali Allah, Fatimah Ayat Allah...” [Kanz Al Fawaid, jilid 1, ms 149] 

Daripada Amirul Mukminin (a.s) telah berkata: “Imam adalah kalimah Allah, Hujjah Allah, Wajah Allah, Cahaya Allah, Hijab Allah dan Ayat Allah, yang Allah memilihnya dan menjadikan padanya apa yang Dia kehendaki dan diwajibkan baginya wilayah dan ketaatan ke atas seluruh makhlukNYA. Maka dia adalah waliNYA di langit-langitNYA dan di bumiNYA...” [Bihar Al Anwar, jilid 25, ms 169] 

Diriwayatkan gelaran Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib dengan Ayat Allah Al Uzhma: telah berkata Syeikh Mufeed dan Sayyid Ibnu Tawoos di dalam kitab Iqbal yang diriwayatkan bahawa Jaafar bin Muhammad Al Sadiq (a.s) telah menziarahi makam Amirul Mukmini (a.s) dengan membaca ziarah ini: “...sehingga kepada kata (a.s): Salam ke atas kamu wahai Ayat Allah Al Uzhma...” [Bihar Al Anwar, jilid 97, ms 373][Al Iqbal, ms 608][Mafatih Al Jinan, ms 448] 

Diriwiyatkan daripada Imam Sadiq (a.s) berkaitan larangan dan tegahan menamakan Amirul Mukminin kepada selain Ali bin Abi Talib, ketikamana seorang lelaki bertanya tentang Qaim (a.s) dan memberi salam ke atasnya dengan Amirul Mukminin, telah berkata (a.s): Tidak, itu adalah nama yang Allah namakannya kepada Amirul Mukminin (a.s), tidak sesiapapun pernah dinamakan dengannya sebelum darinya dan tidak juga menamakan dengannya selepas darinya kecuali orang kafir. Aku berkata: Jadikan aku tebusanmu, bagaimana diberi salam ke atasnya? Talah berkata (a.s): mereka berkata Salam ke atas kamu wahai Baqiyyat Allah, setelah itu membacakan: “Baqiyyatullah lebih baik bagi kamu, jika betul kamu orang-orang yang beriman” [Al kafi, jilid 1, ms 411][Hud: 86] 

Telah ditanya Imam Ridha (a.s): mengapa dinamakan Amirul Mukminin (a.s)? telah berkata (a.s): kerana dia memberikan mereka (Yumiruhum) ilmu, adakah kamu tidak mendengar di dalam kitab Allah disebutkan: “dan kami memberikan (Numiru) kepada ahli kami” [Yusuf : 65][Al Kafi, Jilid 1, ms 412] 

Apabila tidak dibenarkan menamakan sesiapapun selepas Ali dengan gelaran Amirul Mukminin melainkan dia kafir, maka apa pula dalil mereka untuk menamakan diri mereka dengan nama yang dikhususkan kepada Amirul Mukminin iaitu Ayat Allah Al Uzhma? 

Firman Allah Taala:

﴿إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَى * أَمْ لِلْإِنْسَانِ مَا تَمَنَّى … وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً * فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا * ذَلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى﴾

Yang kamu sembah itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek kamu menamakannya. Allah tidak sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Mereka yang berbuat demikian, tidak menurut melainkan sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa nafsunya. Padahal demi sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari Tuhan mereka. Adakah manusia tetap akan dapat mencapai segala yang dicita-citakannya? (Tidak!). Kerana Allah jualah yang menguasai segala urusan akhirat dan urusan dunia. Padahal berapa banyak malaikat di langit, syafaat mereka tidak dapat mendatangkan sebarang faedah, kecuali sesudah Allah mengizinkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan diredhaiNya. Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat sahajalah, yang tergamak menamakan malaikat itu dengan nama perempuan, Sedang mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Oleh itu, janganlah engkau (wahai Muhammad) hiraukan orang yang berpaling dari pengajaran Kami dan tidak mahu melainkan kehidupan dunia semata-mata. (Kepentingan dunia) itulah sahaja tujuan terakhir dari pengetahuan yang dicapai oleh mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayat petunjuk. (Al Najmu: 23-30) 

Adalah wajib bagi sekelian manusia terutama golongan ulama untuk tidak melampaui batas-batas mereka, dan harus beringat serta kembali kepada kebenaran, dengan mengamalkan sikap tawadhuk yang menumbuhkan hikmah dan bukannya dengan perasaan takabbur.

والحمد لله رب العالمين

✡✡✡✡✡
                          

Soalan 117: Selawat Menunggu Imam Al-Mahdi

Soalan 117: Selawat Menunggu Imam Al-Mahdi

Soalan 117:


اللهم صلِّ على محمد وآل محمد كما صليت على إبراهيم وآل إبراهيم                    

Ya Allah, Selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad sebagai Engkau menghantar Selawat ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan dari yang diketahui bahawa Muhammad dan keluarga Muhammad adalah lebih tinggi daripada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, jadi bagaimana boleh permintaan dibuat kepada Allah untuk menghantar selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana Dia menghantar selawat ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim (as), tidak seharusnya selawat lebih tinggi daripada menghantar selawat ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim?

Jawapan: menghantar selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad bermakna meminta dari Allah SWT untuk membantu Muhammad dan keluarga Muhammad dan membangkitkan al-Qaim mereka, dan atas sebab ini ia sepadan dengan menghantar selawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim; kerana Allah SWT menyegerakan bantuan ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim (as) dan membangkitkan Qaim mereka, iaitu Nabi Musa (as). Maka meminta dari Allah menghantar selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana Dia menghantar selawat ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim, iaitu: Ya Allah kemunculan Qaim daripada keluarga Muhammad (sawas) seperti yang Engkau bangkitkan Qaim daripada keluarga Ibrahim (as) dan dia adalah Musa (as), dan Bani Israel telah menunggu Musa (as) sama seperti orang-orang Islam sekarang sedang menunggu Imam Al-Mahdi (as).


✡✡✡✡✡

Soalan 116: Selawat ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad

Soalan 116: Selawat ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad


Soalan 116: Apakah maksud menghantar Selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad?

ما معنى الصلاة على محمد وآل محمد؟

Jawapan: Ash-Shalat (selawat) bermaksud berdoa dan merayu dan bertawasul kepada Allah untuk meminta sesuatu daripada-Nya SWT, atau mendekatkan diri kepada-Nya dan ia juga merupakan permohonan, jadi apabila kita berkata:

اللهم صلِّ على محمد

Ya Allah hantarlah selawat ke atas Muhammad, ia bermakna kita meminta dari Allah SWT untuk meningkatkan, menyanjung Muhammad (sawas) dan untuk meninggikan maqamnya, dan sudah tentu maqam Muhammad (sawas) adalah maqam yang paling dekat dan tidak ada maqam selepasnya, jadi maqamnya thabit (sahih) dan dia adalah pemilik maqam antara dua busaran (panah) (shalawatu Allah ‘alaihi wa Aalihi – Allah berselawat ke atasnya dan keturunannya), oleh itu dengan meminta dari Allah melalui menghantar selawat ke atas Muhammad adalah untuk meningkatkan sanjungan Muhammad dan menaikkan maqam Muhammad (sawas) di sisi manusia, yang bermaksud untuk mengajar manusia mengagung dan menyanjung Muhammad (sawas), dan ini diperoleh dengan kemunculan Imam Al-Mahdi (as) , kerana dia akan menyebarkan 25 huruf dari ilmu, maka dia akan mengajar manusia ber-Tauhid, dan dia akan mengajar mereka tentang Rasul-rasul , dan dia akan mengajar mereka tentang Kitab, dan dia akan mengajar mereka tentang malaikat-malaikat, dia akan mengajar mereka tentang penciptaan Allah SWT, dan dia akan mengajar mereka mengenai Muhammad (sawas), jadi apabila kita kata:

اللهم صلِّ على محمد وآل محمد

Ya Allah, Selawat ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad, ini bermakna kita katakan: Ya Allah zahirkan Haq (kebenaran) Muhammad dan keluarga Muhammad, dan sanjungkan dan agungkan maqam Muhammad dan keturunan Muhammad, bermakna seolah-olah kita kata: Ya Allah segerakan kemunculan Muhammad dan keluarga Muhammad, dan seolah-olah kita kata: Ya Allah zahirkan keadilan dan kebenaran dan persamaan dan hindarkan ketidakadilan dan kerosakan dan ketidaksamaan, Itulah sebabnya zikir ini dilafazkan:

اللهم صلِّ على محمد وآل محمد

Ya Allah, Selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad,

adalah Zikir yang terbaik (paling afdhal) dan ganjarannya besar, dari apa yang saya telah belajar dari Imam Al-Mahdi (as) ialah Zikir yang paling besar adalah melafazkan kata ini:

(بسم الله الرحمن الرحيم ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم اللهم صلِّ على محمد وآل محمد وسلم تسليماً(

( " dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih dan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar, Ya Allah! Selawat dan salam ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad dan kesejateraan dan penghormatan").

Dan sesiapa yang membacanya 50 kali maka akan ditulis untuknya sebagai orang yang tidak lalai untuk hari itu, dan jika dia menyebutnya 100 kali dia akan ditulis sebagai penuh peringatan untuk hari itu , dan jika dia berkata 1000 kali maka dia akan menjadi orang-orang yang berjaya di sisi Allah dan di sisi Imam Al-Mahdi (as).

Allah SWT berfirman:

﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً﴾

{Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat ke atas Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.} [1] ,

yang bererti bahawa orang yang beriman meminta dari Allah untuk menghantar selawat (sanjungan) ke atas Muhammad, maka mereka berkata:

اللهم صلِّ على محمد وآل محمد وسلّم تسليماً

("Ya Allah! Selawat dan salam ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad dan kesejateraan dan penghormatan"), dan makna send keamanan (Wa Sallim Tasliman): iaitu memberi mereka keselamatan dan keselamatan, dan keselamatan ia adalah bai’ah (ikrar setia) kepada Al-Qaim (as​​), dan keselamatan akan berada di dalam Daulah Qaim (as​​) [2], Allah SWT berfirman:

﴿وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِناً﴾

{ .. barangsiapa memasukinya menjadi amanlah dia. .. } [3], dan Allah SWT berfirman:

﴿سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّاماً آمِنِينَ﴾

{ .. Berjalanlah kamu (di kota-kota itu) pada malam hari dan siang hari dengan dengan aman.} [ 4]. .


✡✡✡✡✡
----------
[1] Al-Quran : Surah Al -Ahzab { 33: 56 } .
[2] Pada dialog Imam Al-Shadiq (as) dengan Abi Hanifah, sehingga sampai kepada kata berikut: (... Maka berkata Abu Bakar Al-Hadhrami boleh aku jadi tebusan Mu (apakah) jawapan pada kedua-dua soalan lalu dia (Imam) berkata Wahai Aba Bakr Berjalanlah kamu (di kota-kota itu) pada malam hari dan siang hari dengan dengan aman, beliau berkata: (Ini ialah) untuk Qaim kami daripada Ahlulbayt, dan berkata “dan sesiapa yang masuk ia selamat”, maka sesiapa yang berbai’ah kepada beliau dan memasuki bersama beliau dan saling berjabat tangan dan menyertai perjanjian (bai’ah) menjadi sahabatnya maka dia akan selamat.) 'Alal Al-Syara i': Jilid 1 , halaman 89-91.
[3] Al-Quran: Surah Aali 'Imran {3: 97} .
[4] Al-Quran: Surah Saba' { 34: 18 }


Soalan 115: Hussain Adalah Dari Aku Dan Aku Dari Hussain

Soalan 115: Hussain Adalah Dari Aku Dan Aku Dari Hussain

Soalan 115: Rasulullah (sawas) bersabda: 

(حسين مني وأنا من حسين)                            

("Hussain adalah dari aku dan aku dari Hussain.") [1], apakah maksud "Aku dari Hussain"?

Jawapan: Al- Hussain (as) di dalam semua alam adalah dari Rasul Allah (sawas), dan tanpa Rasul Allah (sawas) berkata sepasti ini, bagaimanapun boleh didedahkan urusan Pesuruh Allah (sawas) itu dan kelebihan maqamnya yang tinggi dan haqnya supaya dikenal oleh penduduk Bumi adalah Imam Al -Mahdi (as),

﴿هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ﴾

{Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya (dengan membawa) petunjuk (Al-Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkan-Nya atas segala agama,... } [2].

Jadi Agama Islam Al-Muhammadi yang asal akan dimenangkan-Nya di atas muka bumi ini melalui Imam Al-Mahdi (as), dan Imam Al -Mahdi (as) adalah dari Anak Al-Hussain (as) , dan asas dan paksi sebenar revolusi Imam Al-Mahdi (as) adalah revolusi Al-Hussain (as), jadi melalui Imam Al-Mahdi (as) Ayat ini akan terlaksana: {untuk dimenangkan-Nya atas segala agama}, ​​dan dia akan mengajar penghuni Bumi keagungan Muhammad (sawas) dan akan mengambil maqam yang tinggi, dan Imam Al -Mahdi (as) adalah buah dari buah Al-Hussain (as), dan revolusi Imam Al-Mahdi (as) adalah pembaharuan sejagat – tidak lain dari buah-buahan tulen yang dihasilkan oleh revolusi Al-Hussain (as), dengan itu melalui Al-Hussain (as​​) Islam kekal dan Muhammad (sawas) kekal , dan melalui Al-Hussain zahir Islam dan zahir Muhammad (sawas), dan melalui Al-Hussain Islam dikenali dan Muhammad (sawas) juga dikenali.



✡✡✡✡✡
                            
----------
[1] Bihar Al-Anwar : Jilid 43, halaman 261.
[2] Al-Quran: Surah Al-Taubah {9: 33}


Khamis, 27 Februari 2014

Soalan 114: Alam Penciptaan Pertama: Alam Az-Zarr

Soalan 114: Alam Penciptaan Pertama: Alam Az-Zarr

Soalan 114: Mengapa firman Allah SWT:

 ﴿وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلا تَذَكَّرُونَ﴾

{Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama, maka mengapakah kamu tidak ingat?} [1]

Jawapan: Penciptaan Pertama: ia adalah Alam Az-Zarr (عالم الذر), dan di dalamnya adalah Ujian Pertama, yang dialami oleh anak-anak Adam dan telah mengetahuinya, namun apabila mereka datang ke Dunia ini mereka terhijab dengan kepadatan jasmani, kemudian dengan keingingan (hawa nafsu) mereka dan maksiat mereka, melalaikan mereka dari mengingati Allah, dan Para Penguasa (Auliak) dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul dan para Hujjaj (as) ingat akan penciptaan (pertama) ini dan mengetahui Auliak mereka di dalamnya, dan semua orang yang fitrahnya adalah suci ingat pada alam (penciptaan) sebelum ini, dan (juga ) mengetahui keadaannya di dalamnya, namun umumnya manusia:-

﴿نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾

{Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu mereka lupa kepada diri mereka sendiri. .. } [2] .

Jadi disebabkan kealpaan mereka pada Allah dan mengambil kepentingan dunia jasmani dan mereka tenggelamn dalam hawa nafsu mereka, maka mereka tidak ingat satu perkara pun tentang diri mereka dan alam sebelumnya yang mereka pernah tinggal dan keadaan mereka di sana.




✡✡✡✡✡
                                 
----------
[1] Al-Quran: Surah Al-Waaqi'ah {56: 62} .
[2] Al-Quran: Surah Al-Hashara {59: 19} .

Soalan 113: Suara Keldai

Soalan 113: Suara Keldai

Soalan 113: Kenapa Allah SWT berfirman:

﴿إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ﴾

{ .. Sesungguhnya seburuk- buruk suara ialah suara keldai.} [1] ?

Jawapan: Allah SWT berfirman:

﴿مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ﴾

{Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya adalah seperti keledai. . .. } [2]

Oleh itu, bandingan orang ‘alim yang tidak beramal pada Kerajaan Langit, sebagai mana Malaikat melihat mereka adalah seperti keldai, dan Allah SWT berfirman mengenai ulamak yang tidak beramal yang suka dengan dakwah Para Nabi dan Rasul-rasul:

﴿كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ * فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ﴾

{ seakan-akan mereka itu keledai liar yang lari terkejut,* Lari dari singa.} [3], bermakna mereka (ulama rasuah) adalah seperti keldai yang melarikan diri dari singa, dan suara ulamak yang tidak beramal dan mungkar adalah suara-suara ingkar; kerana ia adalah suara batil yang menyanggah kebenaran yang ikhlas yang dibawa oleh Nabi-nabi dan Rasul dan para Hujjaj (as) ke atas penduduk Bumi.



✡✡✡✡✡
                                 
----------
[1] Al-Quran: Surah Al-Luqman {31: 19} .
[2] Al-Quran: Surah Al-Jumu'a {62: 5} .
[3] Al-Quran: Surah Al-Muddathir {74: 50-51}


Soalan 112: Tangan Allah di atas tangan mereka

Soalan 112: Apakah pengertian firman Allah SWT:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً﴾

{Bahwasanya orang-orang yang berbai’ah kepada kamu sesungguhnya mereka berbai’ah kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barangsiapa yang melanggar janjinya niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar.} [1] ?

Jawapan: Muhammad (sawas) adalah tangan Allah, dan di dalam Hadis Al-Qudsi yang bermaksud bahawa: ("Tidak datang hamba-Ku lebih dekat kepada-Ku melalui Al-Faraidh (Syariat) sehingga dia menjadi tanganKu dan mataKu... ") [2], maka Hujjah (Tanda) ke atas penghuni Bumi adalah tangan Allah dan mata Allah dalam penciptaan-Nya, dan di dalam Doa Al-Samaat : ("Dan kemunculanMu di Bukit Faran) [3], bermakna kemunculan Allah di Makkah, Muhammad (sawas).



✡✡✡✡✡
                                        
----------
[1] Al-Quran: Surah Al-Fath {48 : 10} .
[2] Lihat: - Al-Kafi: Jilid 2, halaman 352-353 , (min Atha al-Muslimin wa'ahtaqarhum) Hadis 7 dan 8. Dan juga lihat dalam Sahih Bukhari: Jilid 7, halaman 190, (Kitab Al-Riqaq).

[3] Misbah Al-Mutahajad: 419 .

Soalan 111: Tiang Cahaya

Soalan 111: Tiang Cahaya

Soalan 111: Apakah pengertian firman Allah SWT

﴿وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ﴾

{ .. Dan Dia menahan langit jatuh ke bumi, melainkan dengan izin-Nya? . .. } [1] ?

Jawapan: Yang bermaksud bahawa Dia pula menahan langit daripada runtuh menimpa bumi tanpa tiang bahawa Dia telah meninggikan langit dengannya,

﴿اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا﴾

{Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang, yang kamu lihat,, .. } [2].

Jadi tiang yang memegang langit dan meninggikannya adalah tiang cahaya yang turun dari langit ke bumi, dan ia adalah Allah di dalam penciptaan, dan ia adalah Wajah Allah, dan dia adalah Muhammad (sawas). Dan begitu juga, pada setiap zaman, ia adalah Hujjah (Tanda) Allah kepada penghuni Bumi, dan jika ia tidak maka bumi akan rosak oleh penghuninya dan akan kembali kepada tiada, oleh itu ia adalah tiang cahaya menurun (menegak) dari langit ke bumi , dan ia memegang bumi dan memegang langit dengan izin-Nya SWT dari apa yang mereka sekutukan.


✡✡✡✡✡
                                        
----------
[ 1] Al-Quran : Surah Al -Hajj { 22: 65 } .
[2 ] Al-Quran : Surah Al- Ra'ad { 13: 2 }

Soalan 110: Ganjaran Bersama Imam Mahdi (as)

Soalan 110: Ganjaran Bersama Imam Mahdi (as)

Soalan 110: Telah diriwayatkan dari sebuah hadis dari Ahlulbayt (as) bahawa sesiapa yang membunuh seorang dari musuh-musuh mereka di tengah-tengah (dalam peperangan) Imam Mahdi (as) maka adalah baginya pahala dua puluh orang yang mati syahid [1], dan ganjaran ini tidak termasuk bagi sesiapa yang terbunuh (mati syahid) di tengah-tengah (dalam peperangan) di bawah kuasanyanya (as).

Jawapan: Dengan jelas ia adalah lebih baik daripada mati syahid; kerana sesiapa yang membunuh musuh Imam Mahdi (as) maka dia telah meletakkan batu asas di Daulah Al-“Adl Al-Ilahi (Negara keadilan Ilahi) dan kebenaran.

Marilah kita di sini mengingati (dan mengambil pelajaran) bahawa Hamzah (as ) dan Ali (as) kedua-dua mereka terbunuh dan bahawa Ali adalah lebih baik daripada Hamzah; kerana Ali (as ) berjuang dengan berhati-hati manakala Hamzah (saw ​​) berjuang dengan keinginan (untukmati  syahid), Diwajibkan kepada para pejuang (Mujahidin) untuk berusaha menghapuskan (membunuh) musuh kafir harbi (yang berperang) dan bukan hanya meminta untuk mati syahid walaupun ia (iaitu mati syahid) adalah yang terbaik (balasan) dalam kehidupan dunia dan akhirat.

Bagi makna yang tersembunyi (batin), bagi pengertian Hadis ialah: Bahawa sesiapa yang membunuh musuh untuk kita dengan itu dia telah membunuh kepercayaan yang rusak dan memimpinnya kepada kebenaran dan kepada mengikut al-Qa'im Keluarga Muhammad (as).

Rasulullah (sawas) bersabda yang bermaksud : ( "Hai Ali kerana jika engkau membimbing seorang lelaki kepada Allah adalah lebih baik bagi kamu daripada unta merah (dalam hadith yang lain: lebih baik bagi kamu daripada dunia ini dan segala isinya) . ") ( [2 ])

Dan juga mengikut makna yang tersembunyi: Sesiapa yang membunuh musuh dirinya untuk Imam Mahdi (as), bermakna membunuh Ego (Aku, Ana) .

✡✡✡✡✡
                                        
                               
----------
[1] Dari Abi Ja'far (as ) dia berpesan kepada jamaah yang berkata kepadanya: Wahai anak Rasulullah kamu mahu Iraq, oleh itu nasihatilah kami, lalu beliau berkata: (... dan ketahui bahawa orang yang menunggu urusan ini (kemunculan Qa'im) maka adalah baginya pahala seperti al-Qa'im berpuasa, dan sesiapa yang bertemu al-Qa'im kami dan keluar dengannya dan membunuh musuh kami maka dia akan mendapat pahala yang sama seperti 20. syahid, dan sesiapa yang mendapat dibunuh dengan al-Qa'im kami dia akan menerima balasan yang sama dengan 25 orang syahid) AlKafi : vol 2 , halaman 222.

[2] Bihar AlAnwar : Jilid 1 , halaman 184; Sahih Bukhari: Jilid 4, halaman 20.

Soalan 109: Maksud, Demi Masa, * Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian

Soalan 109) Apakah yang dimaksudkan dengan ayat: -

                                                                                              ﴿وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ﴾                                 

{ Demi Masa, * Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; } { Al -Asr : 1-2 }

Jawapan: Amirul Mukminin Ali (as) adalah seorang manusia dan dia di dalam kerugian berbanding Muhammad (sawas). Oleh kerana maqam Ar-Rasul (sawas) adalah lebih tinggi dan lebih besar daripada maqam Imam Ali (as) . Rasul Muhammad (sawas) juga adalah Kota Kesempurnaan al-Ilahiyah dalam penciptaan atau Kota Ilmu; dan Ali (as) adalah Pintu-nya .

Ar-Rasul (sawas) adalah Pemilik Maqam Terpuji; dan Pemilik Maqam Dua Hujung Busaran Panah Atau Lebih Dekat; dan dia adalah salah satu yang sesuatu seperti jarum telah dibuka untuk dia dan mula beralun di antara Al-Haq (Pencipta) dan Al-Khalq (Penciptaan).

Walaupun Amirul Mukminin (AS ) di bawah martabat ini dan beliau berkata: (jika dibukakan padaku, aku tidak akan menjadi lebih yakin.) iaitu perlindungan dan hijab al-Lahut yang telah dibukakan kepada Muhammad (sawas).


✡✡✡✡✡
                                        
                               
--------------


[1]-Al-Manaqib Labni Syahr Asywab Jilid I halaman 317

Soalan 108: Siapa yang belum boleh disebut?

Soalan 108: Siapa yang belum boleh disebut?

Soalan 108: Apakah pengertian firman Allah SWT:

﴿هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً﴾

{Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?} [1]


Jawapan: "Manusia itu adalah Ali (as), dan belum datang kepada manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut, kerana beliau diingati dalam ilmu Allah SWT, adapun pada penciptaan kemudian datanglah satu tempoh masa yang tidak ada satu perkara yang dapat disebut, kerana Allah SWT mencipta Muhammad (sawas) kemudian mencipta Ali (as).


✡✡✡✡✡
                                 
                          
--------------


[1] Al-Quran: Surah Al-Insan (76: 1).

Soalan 106: Api dan Perumpamaannya

Soalan 106: Api dan Perumpamaannya

Soalan 106: Apakah pengertian Apakah maksud firman Allah SWT:

﴿إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَاراً سَآتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ * فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِيَ أَنْ بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾

{(Ingatlah) ketika Musa berkata kepada keluarganya: "Sesungguhnya aku melihat api. Aku kelak akan membawa kepadamu khabar daripadanya, atau aku membawa kepadamu suluh api supaya kamu dapat berdiang".* Maka tatkala dia tiba di (tempat) api itu, diserulah dia: "Bahawa telah diberkati orang-orang yang berada di dekat api itu, dan orang-orang yang berada di sekitarnya. Dan Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam".} [1] ?

Jawapan : Dalam usaha untuk menunjukkan apa yang dimaksudkan dari ayat yang mulia ini saya akan memberikan contoh ini sebagai pengenalan untuk memahaminya: Jika ada api terbakar di tempat tertentu, maka kamu akan percaya bahawa api ini ada di tempat itu, dan kamu pasti akan menghadapi kebakaran itu pada salah satu cara berikut:

1 - Bahawa sekumpulan orang datang kepada kamu dan memberitahu kamu tentang kebakaran (api) itu.

2 - Bahawa kamu pergi dan melihatnya dengan mata kamu sendiri.

3 - Bahawa kamu pergi dan melihatnya dengan mata kamu dan kamu meletakkan tangan kamu padanya sehingga jari kamu terbakar.

4 - Bahawa kamu pergi dan melihatnya dengan mata kamu dan kamu masuk ke dalam api sehingga kamu terbakar.

Pada pandangan pertama dan kedua, mungkin mustahil untuk disangkal jadi jika (kemudian) sekumpulan orang datang kepada kamu dan memberitahu kamu bahawa api itu tidak wujud maka kamu akan menerima keraguan tentang pemberitahuan yang pertama, dan jika sekumpulan orang datang kepada kamu dan kamu diberitahu bahawa apa yang kamu lihat ialah sihir yang besar maka kamu akan menerima keraguan tentang apa yang kamu lihat dengan mata kamu sendiri. Pada pandangan ketiga dan keempat maka ia tidak boleh disangkal; kerana kesan api yang dirasakan pada tangan atau badan kamu, atau kamu telah dibakar sehingga kamu menjadi api.

Sudah tentu mengenal apa sebenarnya api kerana orang yang terbakar jarinya adalah kurang daripada orang yang terbakar tangannya atau sebahagian besar dari tubuhnya, dan bahawa darjat mengenal api pada mereka semua itu adalah kurang daripada darjat mengenal orang yang telah terbakar sehingga menjadi api.

Dan jika kamu menggunakan contoh ini untuk mengenal penciptaan Allah SWT maka kamu akan dapati bahawa dia adalah orang yang dibukakan kepadanya ibarat jarum, dan ia mula beralun, dan ia adalah mendedahkan hijab tentang halaman kewujudannya tidak mempunyai kesempurnaan, dia adalah orang yang seperti firman Allah SWT mengenainya:

﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً * لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ﴾.

{Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu pembukaan yang nyata,* supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu ...} [2].

Pembukaan, dia adalah Muhammad ibn Abdullah (sawas), hamba Allah (Abdullah ) dan Isra'il (hamba) Allah dan Wajah Allah pada ciptaan-Nya, bahkan dia adalah Allah di dalam penciptaan,

وظهورك في جبل فاران

(" Dan kemunculan kamu di Gunung Faran.") [3] yang bererti kemunculan Allah di Makkah pada Muhammad (sawas).

Oleh itu Muhammad (sawas) adalah api di dalam ayat ini, dan dia adalah rahmat Allah yang diberkati kepada orang-orang di dalam api dan orang di sekelilingnya seperti Ali (as), beliau berkata dalam satu khutbah:
(أنا من كلّم موسى)
("Aku dari kalam Musa.") [4], dan tidak menolak kalimah ini dari Amir al-Mukminin Ali (as ) dan dari orang-orang yang binasa, Allah SWT berfirman:

﴿اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا﴾

{Allah memegang jiwa (diri orang) ketika matinya...} [5].

﴿قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْت﴾

{ Katakanlah: " yang mematikanmu Malaikat maut"., ...} [6].

﴿الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِم﴾

{ orang-orang yang dimatikan malaikat sedang mereka menzalimi diri mereka sendiri. ...} [7].

﴿الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ﴾

{ Orang-orang yang malaikat matikan orang-orang yang baik .. } [8].

﴿حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا﴾

{ .. Sehingga apabila kematian datang kepada salah seorang di antara kamu, dimatikan oleh utusan Kami.. } [9].

﴿حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ﴾

{ .. Sehingga apabila dating kepada mereka utusan-utusan Kami yang mematikan mereka .. } [10] .

Merenung pada ayat-ayat ini untuk mengetahui apa yang dikehendaki Ali (as) dari kalimah diberkati dengan mengatakan bahawa malangnya ramai manusia menolaknya disebabkan kejahilan mereka dan kurang memikirkannya, maka Allah SWT mengambil jiwa; kerana Dia adalah Pencipta yang mengawal ke atas semua alam kehidupan dan kematian, dan Malaikat Maut (‘Izra'ail (as)) mengambil (mematikan) diri (nyawa), kerana dia adalah ketua Malaikat al-Maut, dan semua malaikat yang mengambil nyawa; kerana mereka adalah penguatkuasa kepada Malaikat al-Maut yang menjalankan perintah Allah yang Maha Suci .

Bagi orang-orang yang di sekelilingnya - iaitu mengelilingi api - maka mereka adalah para Imam (as), seperti bulatan yang paling dekat dengan pusat api itu, maka mereka diikuti dengan bulatan yang bergelung di sekitar pusat api, dan mereka adalah dua belas Mahdi-mahdi selepas Qa'im (as), dan Nabi-nabi dan Rasul dan Syiah khususnya dari pembantu-pembantu mereka yang tidak takut dan mereka tidak akan berdukacita seperti 313 sahabat Qa'im (as) dan Salman Al-Muhammadi dan dan seumpama mereka.

Dengan itu, Musa (as) mahu membawa berita petunjuk dari api untuk keluarganya yang mungkin mereka dapat memanaskan diri mereka iaitu dengan api bahawa mereka membakar diri mereka di dalamnya, untuk berada dalam kepastian yang tidak bercampur dengan (sebarang) keraguan,

﴿وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى * إِذْ رَأى نَاراً فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَاراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً﴾

{Apakah telah sampai kepadamu kisah Musa?* Ketika ia melihat api, lalu berkatalah ia kepada keluarganya: "Tinggallah kamu (di sini), sesungguhnya aku melihat api, mudah-mudahan aku dapat membawa sedikit daripadanya kepadamu atau aku akan mendapat petunjuk di tempat api itu".} [11].

Bagi kehidupan dunia ini, api adalah kesukaran dan kesakitan yang ia (para Hujjaj - as) terdedah kepada bahaya dari penzalim dan Firaun (la), dan telah diriwayatkan bahawa Dajjal akan datang dan akan ada gunung api bersamanya dan sesiapa yang memasukinya akan masuk Syurga [12], dan Dajjal adalah Amerika dan gunung api adalah unit (alat) besar-besaran tentera perang mereka, dan orang yang beriman akan masuk Syurga dengan pertempuran Amerika, dan Ibrahim (as) masuk ke dalam api di dalam kehidupan dunia ini, api yang dinyalakan oleh penzalim dan Firaun (la) melalui penindasan dan ketidakadilan dan kerusakan yang mereka gunakan untuk membakar sesiapa yang menghalang mereka dengan menghadapi penindasan dan ketidaksamaan dan kerusakan mereka, bagaimanapun api ini kepada Ibrahim (as) adalah menyejukan dan selamat.

Dan ia juga akan menjadi sejuk dan aman apabila sesiapa sahaja yang melemparkan dirinya ke dalamnya, ini adalah sunnah Allah dan kamu tidak akan dapati suatu perubahan pun pada sunnah Allah.



✡✡✡✡✡
                                        
                               
--------------              
[1] Al-Quran: Surah Al-Naml ( 27: 7-8) .
[2] Al-Quran: Surah Al-Fath ( 48: 1-2).
[3] Dua Al-Samaat,.
[4] Lihat dalam Khutbah At-Tunjiyaholeh Imam Ali (as), Mashaariq Anwar Al-Yaqeen: halaman 263-265 [5] Al-Quran: Surah Az-Zumar (39:42).
[6] Al-Quran: Surah Al-Sajdah ( 32: 11).
[7] – An-Nahl 16:28.                    
[8] - An-Nahl 16:32.
[9] – A;-Baqarah 2: 61.
[10] – Al-A’raaf 7:37.
[11] – Taha 20: 9-10.

[12] - Lihat: AL-Khara’ij wal-Jaraih Lil Rawindi: Jilid 3 halaman 1135, Musnad Ahmad: Jilid 5 halaman 435